Derfor får mange nordmenn ikke byttet dekk i tide

Derfor får mange nordmenn ikke byttet dekk i tide

Goodyears undersøkelse Dekkbarometeret viser at mange nordmenn ikke bytter til vinterdekk i tide. Det kan være både ulovlig og farlig. Til tross for dette er et klart flertall enige om at det er viktig å bytte til vinterdekk før kravet har trådt i kraft.

Dekkprodusenten Goodyear har i en ny undersøkelse spurt 1000 norske respondenter om vanene deres når det handler om vinterdekk. Resultatet viser at 40 % av respondentene en eller flere ganger har ikke har fått byttet til vinterdekk før den første glattisen kommer. Den vanligste grunnen til det angis å være at det ikke har føltes nødvendig å bytte før. At man ikke har hatt tid til å bytte dekk selv, eller at man ikke har rukket å få time på verkstedet, er også vanlige grunner til at dekkbyttet har blitt utsatt.

Samtidig anser hele 74 % av respondentene at det er viktig å bytte dekk i tide. Bare seks prosent anser det som uviktig. Den vanligste utfordringen når det gjelder dekkbytte viser seg å være problemer med å vite når det er på tide å bytte dekk. Det oppgir nemlig 19 prosent av de norske respondentene. Problemer med å montere dekk selv samt å få tid til dekkbytte på et verksted er også vanlige utfordringer.

– Å bytte til vinterdekk før den første dagen med glatt føre er svært viktig for at vi skal være trygge på veien. Til tross for dette er dette noe som mange nordmenn ikke har fått til. Trafikksikkerhet er en viktig del av arbeidet vårt hos Goodyear, og nå når vintersesongen nærmer seg, er disse spørsmålene ekstra viktige å ta opp. Dekkbarometeret gjennomføres hvert år for at vi skal få en bedre forståelse av hvordan nordmenn tenker når det gjelder vinterdekk og dekkbytte. Det gjør at vi kan oppmuntre bilister til å gjøre bilen klar til vinterlige forhold og vinterføre, sier Claes Hedström, General Manager Sales Consumer Nordic.

Goodyears tips om hvordan man forbereder seg på sesongens dekkbytte

Kontroller vinterdekkene før det planlagte byttet
Kontroller vinterdekkene i god tid før det planlagte byttet for å se om det er på tide å bytte til nye dekk. Det er viktig å passe på at dekkene er i god stand. På vinterføre er en mønsterdybde på minst fire millimeter å anbefale for personbiler og lette kjøretøyer. Ikke glem å måle flere steder på dekkene, og pass også på at du kontrollerer dekkenes generelle tilstand.

Vær ute i god tid
For at du skal rekke å bytte til vinterdekk før snøen og isen kommer, er det viktig å være ute i god tid. Kontroller de vinterdekkene du allerede har, og bestill tid på verkstedet i god tid for å unngå risikoen for at dekkbyttet blir forsinket.

Oppbevar dekkene på riktig måte
Ta vare på sommerdekkene om vinteren ved å oppbevare dem på riktig måte. Hvis du oppbevarer dekkene i spesialposer og liggende på siden (aldri med slitebanen ned), holder de lenger. For den beste dekkpleien bør du også unngå våte eller oljete underlag og dekke til dekkene så de ikke eksponeres for varme eller sollys. Hvis du ikke har plass til å oppbevare dem hjemme, kan det hende at dekkforhandleren din har et alternativ. Mange av Goodyears forhandlere tilbyr også dekkhotell.

Om undersøkelsen
Undersøkelsen er utført av opinions- og markedsundersøkelsesselskapet YouGov. I løpet av perioden 16. august til 6. september 2018 har de gjennomført til sammen 1006 intervjuer via Internett med menn og kvinner med sertifikat og over 18 år i Norge.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 72 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.