SportSmart TT

Pressemelding -

Dunlop går inn i segmentet for kombinerte trackday- og gatedekk med nye SportSmart TT

• Dunlop har den yngste og mest innovative hypersportsserien.
  • Det første Dunlop-dekket for kombinert bane- og veikjøring på ti år
  • Det fjerde hypersportsdekket fra Dunlop på 10 måneder
  • Bruker teknologi som har vunnet FIM Endurance World Championship

Dunlop har kunngjort at de vil lansere et fjerde nytt dekk i hypersportssortimentet i mars 2018. Dunlop SportSmart TT har blitt utviklet for å oppfylle behovene hos førere med de aller nyeste sportssyklene og kraftige roadsters som vil bruke de samme dekkene på banen og på veien.

Navnet SportSmart TT er avledet av Dunlops veifokuserte SportSmart-serie, tilføyd bokstavene TT, som står for «Track Technology». Lanseringen av SportSmart TT markerer Dunlops comeback til et segment av markedet hvor de sist konkurrerte med det anerkjente Qualifier RR for over ti år siden.

SportSmart TT er det fjerde nye hypersportsdekket som Dunlop har lansert i løpet av det siste året, og sluttfører dermed Dunlops strategi som ble offentliggjort i fjor, om en ny tilnærming til segmentet ved å omdefinere utvalget sitt rundt målet om et «dekk for enhver fører».

Dunlop har den yngste og mest nyskapende hypersportsserien.

• Profesjonelle førere – D213 GP Pro – lansert sommeren 2017
  • Erfarne baneførere – GP Racer D212 – lansert januar 2017
  • Erfarne baneførere som også bruker sykkelen på veien: SportSmart TT – lansering mars 2018
  • Førere som kjører mest på veien, men av og til også på bane – SportSmart2 Max –lansert mars 2017

«Ingen andre dekkprodusenter har erstattet alle dekkene i hypersportsseriene sine i løpet av det siste året. Vi har det yngste og mest nyskapende sortimentet på markedet etter et intensivt år med lanseringer. Dette viser Dunlops fokus på å utvikle nye teknologier som er til fordel for alle typer hypersportsførere, og beviser vår smidighet med å overføre det vi lærere av motorsporten, til det alminnelige sortimentet raskt og effektivt», kommenterer Andy Marfleet, markedsføringssjef hos Dunlop Motorcycle Europe.

Teknologi som har vunnet i FIM Endurance World Championship

Hvis fjoråret har vært intenst for Dunlop med lanseringen av nye produkter, har det også vist seg å bli et svært produktivt år på motorsportsbanen. I tillegg til å bli Ian Hutchinson og Michael Dunlops valg ved seieren i Isle of Man-løpene for TT Superbike og Seniorer, ble Dunlops dekk også valgt av GMT94 til seieren i FIM Endurance World Championship, inkludert både Bol d’Or og Le Mans 24h.

I disse løpene utviklet Dunlop en ny motorsportspolymer for bedre grep og holdbarhet. Det nye Dunlop SportSmart TT bruker gummiblandinger som har bevist sin verdi ved å gi konsekvente egenskaper og allsidig bruk – svært viktig for dekk som skal brukes både på banen og på veien. For å optimalisere kontaktflaten bruker Dunlop en videreutvikling av sin nyskapende NTEC-teknologi på SportSmart TT. Den nye NTEC RT-teknologien gjør det mulig å finjustere lufttrykket i bakdekke for å maksimere fotavtrykket når man kjører på bane. Det betyr at førerne kan ha det lufttrykket produsentene anbefaler når de kjører på veien, men øke kontaktflaten med opptil 24 prosent når de kjører på banen.

«Disse to teknologiene er nøkkelen til SportSmart TTs kjøreegenskaper. Når dekket avdekkes fullstendig i mars 2018, vil vi avsløre to teknologier til. Kombinasjonen av disse fire nyvinningene har gitt oss et dekk som skaper sin egen nisje i Dunlops hypersportssortiment. Med fire nye dekk i hypersportssektoren har vi nå virkelig et dekk for enhver fører – uansett om det er på veien eller på banen», legger Marfleet til.

Hvis du ønsker mer informasjon om Dunlop Europe, kan du gå til www.dunlopmotorcycle.eu eller følge oss på Twitter: @DunlopMoto

Dunlop Europe er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk, med en imponerende suksesshistorie innenfor motorsport. Dunlop Europe er teknisk partner med Suzuki Endurance Race Team, Honda Racing og GMT94 Yamaha i utholdenhetsløp, Kawasaki og Team HRC i MXGP og offisiell dekkleverandør til FIM Moto2 og Moto3 World Championship.

Dunlop Europes omfattende motorsporterfaring har ført til nyskapende teknologi for dekk som produseres for hverdagskjøring.

Dunlop Europes dekk var montert på sykkelen som vant det første 500cc-mesterskapet for motorsykler i 1949, og dominerte serien gjennom de påfølgende tiårene. I 1991 vant en sykkel med Dunlop Europes dekk den første av tre World Superbike-titler på rad, og i tok 2008 Marco Simoncelli Dunlops 200. seier på rad i 250cc GP-klassen, en serie hvor Dunlop Europe to sitt 17. verdensmesterskap. I 2010 ble Dunlop Europe eneleverandør til Moto2, og Moto3 fulgte etter i 2012. Samarbeidet med Dorna om å fortsette å levere dekk til de to viktigste MotoGP-klassene ble fornyet for 2015 og fremover.

Utholdenhetsløp har vært dominert av Dunlop Europe-team og -førere, med ti av tolv verdensmestertitler siden 2012, mens alle John McGuinness' seire i Isle of Man TT også ble oppnådd på dekk fra Dunlop Europe. Dunlop Europe har vunnet alle store motorsykkelpriser som finnes – fra GP-verdensmesterskap til Isle of Man TT, fra World Superbike and Supersport til World Endurance, med tilsvarende suksess over hele linjen innen motocross og andre off-road-mesterskap.

De nyeste veidekkene fra Dunlop Europe monteres på motorsykler fra ledende produsenter som Honda, Kawasaki, KTM, Ducati, Yamaha, Harley-Davidson og Suzuki.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.