Dunlop Geomax MX33 lansert – med nyskapende teknologi for bedre kjøreegenskaper

Dunlop Geomax MX33 lansert – med nyskapende teknologi for bedre kjøreegenskaper

• Geomax MX33: Etterfølger for MX3S for kjøring i mykt terreng
  • Nye teknologier som har bevist sin verd i MXGP
  • For første gang i dekkbransjen: et MX-dekk for bruk i flere typer terreng

Dunlops Geomax-dekk velges av vinnere i FIM World Motocross Grand Prix (MXGP). I 2017 valgte noen av de beste førerne, som for eksempel Shaun Simpson og Clement Desalle, å bruke Dunlop til å vinne MXGP-løp. MXGP er ikke bare et miljø der Dunlop vinner, det er også der Dunlop utvikler nye teknologier.

I fjor testet Dunlop nye teknologier i MXGP-løpene. Vi testet et forbedret slitebanemønster med tverrstag mellom skulderblokkene.

Dette sammen med ny plassering av blokkene viste seg å gi høyere motstand mot sprekker når dekket ble brukt i fast til mellomfast terreng. Dunlop oppdaget at en ny gummiblanding med høyere kuttmotstand også bidro til denne motstanden. Ved å innarbeide slike teknologier i Geomax MX33 har Dunlop laget et dekk med flere bruksområder enn forgjengeren, det seiersrike Geomax MX3S.

Dunlop har også bevist verdien av sin unike og patenterte «Progressive

Cornering Block Design» i hele Geomax-serien. Denne teknologien blir ofte også beskrevet med det bedre kjente navnet «Block-in-a-Block»-teknologi. Den gir mer progressiv kjøring i svingene og hjelper førerne å holde kontrollen over skrensingen. Geomax MX33 har Dunlop lagt til denne teknologien i fordekket også.

Allsidige egenskaper for alle typer terreng

Geomax MX33 har optimalisert egenskapene på begge ender av terrengspekteret. Derfor fungerer Geomax MX33 utmerket også på hardere mellomfaste underlag, i motsetning til forgjengeren, som var optimalisert for å gi grep på mykt underlag. Dette er lagt inn i designen for å gi konkurranseførere en fordel under blandede forhold, men gir også vanlige offroad-førere et mye mer allsidig dekk for flere typer terreng.

Følelse og veikontakt i fokus for Geomax MX33

Dunlops nære samarbeid med MXGP-førere har også ført til at vi fokuserer mer på å forbedre førerens følelse, komfort og kontroll med Geomax MX33. Dunlop har innsett at en tynnere og lengre form på ytterpunktet gjør at sideveggen bøyer seg jevnt når dekket belastes. Dette gir bedre stabilitet og feedback til førerne. En kombinasjon av denne designegenskapen og en mykere dekkonstruksjon ga mer kontrollerbar deformering av stammen og forbedret støtabsorpsjon. Dunlop har også inkludert «Carcass Tension Control»-systemet for å gi føreren bedre følelse og bedre kontroll. Sammen med den helt nye gummiblandingen med ultrafine partikler gir dette dekket mye bedre grep.

«Suksessen vi har hatt FIM World Championship MXGP har hjulpet Dunlop-førere å vinne på høyeste nivå. Men fordelene går begge veier. De beste førerne har også gitt oss tydelige tilbakemeldinger om hva de trenger fra dekkene for å vinne. Derfor har vi fokusert på å utvide allsidigheten for Geomax MX33 og produsere noe bransjen aldri har sett før – et ekte hybriddekk for mykt og mellomfast underlag», sier Dmitri Talboom, produktsjef hos Dunlop Motorcycle Europe.

Lanseringen av Geomax MX33 gir en fullstendig serie av Dunlop MX-dekk. Det nylig lanserte Geomax MX12 er perfekt til bruk i sand og gjørme, mens Geomax MX52 har bevist som vinner til bruk i fast til mellomfast terreng.

Geomax MX33 er tilgjengelig i seks dimensjoner fordekk og elleve bakdekk.

Forside:

60/100 - 10

60/100 - 12

60/100 - 14

70/100 - 17

70/100 - 19

80/100 - 21

Rear:

70/100 - 10

80/100 - 12

90/100 - 14

90/100 - 16

100/100 - 18

110/100 - 18

120/90 - 18

100/90 - 19

110/90 - 19

120/80 - 19

120/90 – 19

Hvis du ønsker mer informasjon om Dunlop Europe, kan du gå til www.dunlop.eu, følge oss på Twitter @DunlopMoto eller kontakte Linda Brandelius på Linda_Brandelius@goodyear.com

For mer informasjon, kontakta:
Linda Brandelius, Sales and Marketing Manager Motorcycle and Motorsport

Linda_Brandelius@goodyear.com

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter.  Goodyear har omtrent 65,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 48 anlegg i 22 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.