Dunlop lanserer ny serie med lastebildekk for vei

Dunlop lanserer ny serie med lastebildekk for vei

Stockholm, 17. mai 2016 – Dunlop lanserer en helt ny lastebildekkserie som gir bedre ytelse enn noen gang før på alle typer veier. Den nye serien omfatter SP346-styredekk, SP446-drivdekk og SP246-tilhengerdekk. Ikke bare gir dekkene opptil 10 % høyere kjørelengde og forbedret drivstofføkonomi i forhold til forgjengerne, men de er også utmerket til vinterbruk. Dette er fordi de oppfyller de strenge EU-kravene til lastebilvinterdekk med 3PMSF-symbolet på styre- og drivdekk samt M+S-merking på alle dekk. Ytelsen til den nye Dunlop-serien for både lang- og regionaltransport så vel som sommer- og vinterbruk, gir flåteoperatørene den tryggheten de trenger for at lastebilene deres er beredt, uansett hva som ligger foran dem.

Den nye premiumserien av Dunlop lastebildekk er beregnet for flåter som opererer i alle veitransportsektorer og tilbyr både opptil 10 % høyere kjørelengde for distribusjonskjøring og lavt drivstofforbruk for langtransport. Den nye Dunlop-serien for kjøring på vei sikrer at mobiliteten opprettholdes også om vinteren. Dette er fordi de oppfyller de strenge EU-kravene til lastebilvinterdekk med 3PMSF-symbolet på de nye styre- og drivdekkene samt M+S-merking på alle dekk. I tillegg oppfyller dekkene vinterdekkforskriftene i alle europeiske land der disse gjelder, ettersom styre- og drivdekkene er M+S-klassifisert og 3PMSF-merket.

“Den nye Dunlop-serien tilbyr høy kjørelengde, lavt drivstofforbruk og vinteregenskaper ved lang- og regionaltransport i en grad vi aldri før har sett", uttaler Michel Rzonzef, Vice President Commercial Business Goodyear i Europa, Midtøsten, Østen og Afrika. “Disse dekkene gir trygghet for kjøretøyflåter som trenger dekk hvor det kreves balanse mellom god kjørelengde og lavt drivstofforbruk for å sikre lave totale eierkostnader fra dekkinvesteringene. En ekstra bonus er vinteregenskapene, som kan hindre at biler blir satt ut av spill pga. uforutsigbare vinterforhold. SP346, SP446 og SP246 er beredt til det som måtte komme."

Dunlop SP346-styredekk

Nye Dunlop SP346-styredekk gir høyere kjørelengde og lavere drivstofforbruk enn forgjengeren SP344, i tillegg til fremragende kjøreegenskaper og kontroll under alle kjøreforhold. Det innovative slitemønsteret sørger for den ytelsen som kreves for å oppfylle de strenge kravene til 3PMSF-merking i EU for lastebilvinterdekk så vel som M+S-klassifisering. Lamellene, som er dypere enn i SP344, er nøkkelen til dette, ettersom de øker fleksibiliteten i mønsterknastene og dermed gir bedre sammenpakking av snøen. Utformingen av lamellene og deres frekvens er samtidig utviklet med sikte på lav slitasje, gode vinteregenskaper og høy våtgrepsindeks. Slitasjeegenskapene som er designet inn i dette dekket betyr at dekkmønsteret opprettholdes gjennom hele levetiden, til det er klart for mønsterskjæring. For å bidra til å optimalisere bilenes driftskapasitet der det kreves økt lasteevne, er de nye Dunlop SP346-styredekkene tilgjengelig i høybelastningsversjoner i enkelte dimensjoner. Styredekkene bidrar til å kompensere for økt foraksellast på grunn av ekstra utstyr, slik det kreves i Euro VI-standarden.

Dunlop SP446-drivdekk

Som de nye styrehjulene tilbyr Dunlop SP446-drivdekk høyere kjørelengde og reduserer samtidig drivstofforbruket i forhold til forgjengeren SP444. De leverer også utmerket veigrep under alle forhold. En viktig funksjon som sørger for ytelsesfordeler, er den regndråpeformede bunnen i lamellene. Den spesielle regndråpedesignen bidrar til å oppfylle M+S- og 3PMSF-kravene og bidrar samtidig til å redusere belastninger rundt bunnen av lamellene. En ytterligere fordel ved lamellene er robustheten ved regionalkjøring. Størrelsen på mønsterknastene og bredden på rillene er utformet for å fordele stivheten i slitebanen med sikte på høyere kjørelengde og et utmerket grep på våt veibane.

En annen funksjon er den nye tolagsteknologien. Det ytre laget i slitebanen er meget motstandsdyktig mot slitasje, mens det indre laget reduserer rullemotstanden på grunn av de lave hysterese-egenskapene. Dette gir høyere kjørelengde og lavere drivstofforbruk takket være lav rullemotstand i hele slitebanens levetid. Det V-formede dekkmønsteret bidrar til lavere støy og høyere kjørelengde. Dette gjør at knastene går gradvis inn i fotavtrykket og reduserer utvendig støy. Dette bidrar ytterligere til forbedret kjørelengde takket være den bredere slitebanen og den høyere hulromsprosenten. Disse to funksjonene gir mer gummivolum, uten å endre fordelingen av stivheten på tvers av mønsterknastene. Traverser øker stivheten i slitebanen og reduserer sluring gjennom fotavtrykket. På samme måte som SP346-styredekket leverer slitebanen i SP446-dekket høyt veigrep gjennom hele levetiden før den er klar for regummiering.

Dunlop SP246-tilhengerdekk

Nye Dunlop SP246-tilhengerdekk med M+S-merking utfyller de helt nye SP346 og SP446, og vil være tilgjengelig senere i år. Disse fås i dimensjonene 385/55R22.5 160 (158) og 385/65R22.5 164 (158) HL som High Load-versjon med en akselvektkapasitet på 10 tonn, noe som gir mer nyttelast og dermed høyere effektivitet for flåteoperatører.

Dunlop TreadMax Premium MoldCure-vulkanisering

Alle de nye Dunlop-dekkene kan regummieres og mønsterskjæres og dermed bidra til at flåtene reduserer sine driftskostnader med disse alternativene. Samtidig med lanseringen av de nye dekkene lanseres også Dunlop TreadMax SP446 regummierte premiumdekk med formvulkanisering, og Dunlop TreadMax SP246 vil følge senere i år.

Dunlops nye lastebildekk og regummierte TreadMax-alternativer med formvulkanisering er en utmerket løsning for transportselskaper med biler som opererer i både lang- og regionaltransport, og som ønsker å optimalisere sine totale eierkostnader. Med alle de økonomiske og driftsmessige fordelene samt den høye allsidigheten de tilbyr, inkludert vinteregenskaper, gjør nye Dunlop SP346, SP446 og SP246 flåtene klar for alt som måtte komme.

Dimensjoner og tilgjengelighet

Dunlop SP346-styredekk Til­gjengelig Dunlop SP446 drivdekk Til­gjengelig
315/80R22.5 156/150L (154/150M) Mai 315/80R22.5 156/150L (154/150M) Mai
315/70R22.5 156/150L High Load Juni 315/70R22.5 154/150L (152/148M) Juni
295/80R22.5 154/149M High Load Juli 295/80R22.5 152/148M Juli
385/65R22.5 160K (158L) Juli 315/60R22.5 152/148L August
295/60R22.5 150/147K (149/146L) August 295/60R22.5 150/147K (149/146L) August

Om Dunlop

Dunlop er en av verdens ledende dekkprodusenter som utvikler, produserer og selger dekk til biler, nyttekjøretøyer og motorsykler i tillegg til offroad- og industribruk. Gå til www.dunlop-tires.com hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.