GP Racer D212

Dunlop opplever økende segmentering i hypersportmarkedet

• Dunlop-sortimentet fullstendig oppdatert til 2017
  • «Dekk til enhver fører» – hevder Dunlop
  • SportSmart2 Max erstatter SportSmart2

Dunlop har endret sin tilnærming til hypersportmarkedet ved å omdefinere sortimentet sitt rundt målet om «dekk til enhver fører».

Dunlop opplever økende spesialisering i den sporty enden av markedet, med førere som velger dekk med en bestemt type kjøring i tankene.

Den samlede europeiske markedstrend viser fortsatt salg av allsidige Sports Touring-sykler, som Dunlop lanserte det nyskapende RoadSmart III for i fjor. Hypersportsektoren holder seg imidlertid fremdeles over vannet, blant annet med nye lanseringer av noen svært fokuserte supersykler og sportssykler –og Dunlop har utviklet sitt sortiment rundt de spesifikke behovene til kjøperne av disse syklene.

Dette har Dunlop gjort ved å sette seg inn i førerens behov først, og deretter utvikle sine oppfølgere til de vel ansette dekkene SportSmart2, GP Racer D211 og GP Pro D212.

«Denne «føreren først»-tilnærmingen ble utviklet for å gjøre ting klarere for kundene og sikre at det helt nye sortimentet ble utviklet for å passe inn i dagens og morgendagens markedstrender, i stedet for å være en enkel oppgradering av eksisterende produkter», sier Andy Marfleet, markedsføringssjef hos Dunlop Motorcycle Europe.

Profesjonell fører, erfaren banefører og gatefører

«Dunlops segmentering førte til tre spesifikke kategorier for hypersportførere. Selv om de i mange tilfeller bruker de samme sykkelmodellene, er det tydelige forskjeller på førernes behov.

Profesjonell fører

For den typen førere som har et team bak seg med teknisk støtte og som vil ha fullstendig baneløpsoppsett på sykkelen, er Dunlop inne i siste fase av prosessen med å utvikle oppfølgeren til det legendariske GP Pro D212, vinner av Isle of Man TT. Det nye dekket vil inneholde en rekke nye teknologier og vil bli lansert høsten 2017.

Erfaren banefører

For førere som tar dagene på banen på høyeste alvor, såpass at de kanskje bruker dekkvarmere og et banefokusert oppsett på sykkelen, har Dunlops GP Racer-serie lenge vært et yndet valg. Sist måned

kom Dunlops nye GP Racer D212 ut på markedet over hele Europa etter den vellykkede introduksjonen innenfor konkurransekjøring i fjor.

Det første produksjonsversjonen av GP Racer D212 ble brukt i siste runde da Lucas Mahias (GMT94 Yamaha) vant begge Supersport-løpene i det franske Superbike-mesterskapet. Prototypedekk hadde da allerede vært prøvd ut i FIM Endurance World Endurance Championship.

GP Racer D212 lanserer Dunlops nyeste varmekontrollteknologi (inkludert i bakdekk i dimensjonene 190/55ZR17 og 200/55ZR17 i Endurance-versjonen). som øker dekkets motstandskraft mot rifter ved hjelp av et veldig sterkt og holdbart ytre materiale, mens det samtidig gir et grep som i konkurransedekk med varme som genereres av det mykere basismaterialet.

Sporadisk trackday-fører

Dette er segmentet som Dunlop lanserte det nyeste Dunlop SportSmart2 Max for. Dette er en direkte erstatning for SportSmart2, og blander teknologier fra Dunlops VM-vinnende endurance-program med nyvinninger fra det revolusjonerende RoadSmart III. Fordekket har en radikalt ny konstruksjon, mens bakdekket har en revolusjonerende ny gummiblanding som kan utvide kontaktflaten for å optimalisere veigrepet under våte og kalde forhold.

Nye SportSmart2 Max er utformet etter behovene til krevende gateførere som bruker syklene sine under mange ulike forhold. Sammenlignet med GP Pro og GP Racer har dekket et stort bruksområde og krever ikke støtte av noen form for spesialistoppsett for å gi optimale egenskaper. De nye teknologiene gir også økt trygghet med bedre egenskaper for kaldt og vått føre. Til tross for at fokus ligger på gatekjøring, er dekket ikke fremmed for en dag på banen i ny og ne.

Helt nytt sortiment

«Selv om navnene ligner på forgjengernes, er alle de tre produktene utstyrt med betydelige nye teknologier som er drevet frem av vår nye segmenteringstanke som setter «føreren først». Muligheten til å lansere tre nye hypersportdekk på ett år er i stor grad hjulpet frem av den utrolige mengden testing og utvikling av nye teknologier i vårt arbeid med FIM Endurance World Championship. Nå har vi dekk til enhver fører», konkluderer Marfleet.

Hvis du ønsker mer informasjon om Dunlop Europe, kan du gå til www.dunlopmotorcycle.eu eller følge oss på Twitter: @DunlopMoto

Kontakt:

Hedmark, Oppland, Buskerud, Oslo, Akershus, Østfold, Vestfold terje@starco.no

Nord og Sør-Trøndelag kurt@terjevold.no

Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal jan.arve@scanvest.no

Nordland, Troms og Finnmark Tommy@dekkimport.no

Om Dunlop Europe

Dunlop Europe er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk, med en imponerende suksesshistorie innenfor motorsport. Dunlop Europe er teknisk partner med Suzuki Endurance Race Team, Honda Racing og GMT94 Yamaha i utholdenhetsløp, Kawasaki og Team HRC i MXGP og offisiell dekkleverandør til FIM Moto2 og Moto3 World Championship.

Dunlop Europes omfattende motorsporterfaring har ført til nyskapende teknologi for dekk som produseres for hverdagskjøring.

Dunlop Europes dekk var montert på sykkelen som vant det første 500cc-mesterskapet for motorsykler i 1949, og dominerte serien gjennom de påfølgende tiårene. I 1991 vant en sykkel med Dunlop Europes dekk den første av tre World Superbike-titler på rad, og i tok 2008 Marco Simoncelli Dunlops 200. seier på rad i 250cc GP-klassen, en serie hvor Dunlop Europe to sitt 17. verdensmesterskap. I 2010 ble Dunlop Europe eneleverandør til Moto2, og Moto3 fulgte etter i 2012. Samarbeidet med Dorna om å fortsette å levere dekk til de to viktigste MotoGP-klassene ble fornyet for 2015 og fremover.

Utholdenhetsløp har vært dominert av Dunlop Europe-team og -førere, med ti av tolv verdensmestertitler siden 2012, mens alle John McGuinness' seire i Isle of Man TT også ble oppnådd på dekk fra Dunlop Europe. Dunlop Europe har vunnet alle store motorsykkelpriser som finnes – fra GP-verdensmesterskap til Isle of Man TT, fra World Superbike and Supersport til World Endurance, med tilsvarende suksess over hele linjen innen motocross og andre off-road-mesterskap.

De nyeste veidekkene fra Dunlop Europe monteres på motorsykler fra ledende produsenter som Honda, Kawasaki, KTM, Ducati, Yamaha, Harley-Davidson og Suzuki.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.