Sport Maxx Race 2

Dunlop Sport Maxx Race 2 godkjent av Porsche til montering på 911 GT3

• Neste generasjon Dunlop Sport Maxx Race-dekk. spesielt utviklet for nye Porsche 911 GT3
  • Sport Maxx Race 2 gir utmerkede kjøreegenskaper på tørt føre for den ultimate banekjøringsorienterte gatebilen

Dunlop presenterte nye Sport Maxx Race 2 på den internasjonale bilmessen i Genève. Etterfølgeren til Sport Maxx Race er utviklet i samarbeid med Porsche for å kunne oppfylle de høye kravene de stiller for sin nye 911 GT3. Den første generasjonen av Sport Maxx Race-dekk ble montert på forrige modell av GT3, og Dunlop viderefører nå tilbudet om spesialutviklede dekk til Porsches biler.

«Vi er veldig glade for at vi fikk muligheten til å samarbeide med teamet bak Porsche 911 GT3», sier Martijn De Jonge, merkevaredirektør for forbrukerdekk i EMEAregionen. «Det har gitt oss muligheten til å levere et dekk som på en perfekt måte overfører bilens potensial til kjøreegenskaper på veien.»

Dunlop har allerede bevist sin stilling hos Porsche Motorsport ved å levere originaldekk til både den opprinnelige 911 GT3, Cayman GT4 og 911 GT3 RS.

Som det valgte dekkmerket for FIA World Endurance og det europeiske Le Mans Series Champions i 2016 har Dunlop spilt en viktig rolle i å levere inspirerende prestasjoner på banen under noen av de tøffeste billøpene i verden, så som 24-timersløpene på Le Mans og Nürburgring. Da Porsche valgte å be Dunlop om å utvikle et dekk som skal passe perfekt til deres nyeste 911 GT3, ble det fremsatt to krav: Lag et dekk som gir førsteklasses kjøreegenskaper på tært underlag, og som kan levere imponerende rundetider på banen.

«Dunlop utviklet et dekk med fantastiske egenskaper som oppfylte kravene våre. Sport Maxx Race 2 har de nødvendige egenskapene på tørt underlag i tillegg til veigrep og styrepresisjon», sier Jan Frank hos Porsche.

Imponerende rundetider

Dunlop er kjent for sin erfaring med GT3 og utholdenhetsløp, med flere seire i 24- timersløpene på Nürburgring og Le Mans enn noen annen dekkprodusent, og kunne derfor bygge på sine motorsportserfaringer for å levere de nødvendige kjøreegenskapene.

Nøkkelen til gode rundetider er veigrep og styrepresisjon. Ved å optimalisere dekkets runde form kunne Dunlop balansere trykkfordelingen over fotavtrykket slik at føreren får bedre kontakt med veien i svingene for bedre styrepresisjon.

SportMaxx Race 2, har, med inspirasjon av forsterkende strukturer som finnes i naturen, fått broer mellom sporene for bedre avstiving av dekket. Denne lette forsterkningsstrukturen gjør at utviklerne kan bruke mindre gummi og skape et stivere og lettere dekk slik at den samlede vekten på dekket holdes nede på et minimum.

Overlegne egenskaper på tørt underlag

Det nyutviklede Sport Maxx Race 2 er laget av en unik gummiblanding spesielt utviklet for motorsport, et kritisk element for å forbedre kjøreegenskaper på høyt nivå. Denne motorsportsblandingen varmes raskere opp enn normale gummiblandinger. Det gir bedre friksjon mellom dekk og vei, noe som igjen fører til ekstremt veigrep og langsiktig stabilitet i kjøreegenskapene for dem som kjører de kraftigste bilene.

Etter intensiv testing på Nordschleife i Tyskland og Porsches testbane i Nardò, ble Sport Maxx Race 2 godkjent som originalutstyr for 911 GT3, Porsches banefokuserte gatebil for dedikerte sportsbilførere.

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter.  Goodyear har omtrent 66,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 48 anlegg i 21 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.