Goodyear Coach-dekk tilgjengelige i Norge

Goodyear Coach-dekk tilgjengelige i Norge

Stockholm, 7. mars 2013 – Goodyears første spesialutviklede dekk for busser i Europa, Goodyears allrounddekk Marathon Coach og vinterdrivdekket Goodyear Ultra Grip Coach er nå tilgjengelige på markedet i Norge. De nye dekkene, som ble lansert på IAA Commercial Vehicle Show i september 2012, er svært gode allrounddekk.

En undersøkelse som ble gjennomført på oppdrag fra Goodyear i 2012, viste at 89 % av busselskapene som deltok i undersøkelsen, ser på økte drivstoffkostnader som den fremste utfordringen i veitransportsektoren.  Undersøkelsen viste også at kilometerkostnaden var den viktigste egenskapen selskapene ser på når det gjelder bussdekk, og 64 % av deltakerne oppga at kilometerkostnaden har høyest prioritet eller er svært viktig.  På andre plass kom drivstoffeffektivitet/rullemotstand (62 %), på tredje kjørelengde (58 %). Komfort og våtgrep fulgte på de neste plassene med henholdsvis 54 % og 48 %.

Den nye Goodyear Coach-dekkserien tilfredsstiller de kravene europeiske busselskaper har som fremkom i undersøkelsen, og er svært gode allrounddekk og har gode klassifiseringer i henhold til EUs dekkmerkingsregler.

Marathon Coach er et universaldekk til helårsbruk. Det er kjennetegnet av en unik asymmetrisk utforming, som gir enestående jevn slitasje og kjørelengde med god komfort.  Ujevn dekkslitasje har vært et alvorlig problem for dekk på moderne busser, noe som har redusert dekkenes levetid.  Den asymmetriske utformingen, som Goodyear har utviklet spesielt for Marathon Coach-dekket, tar tak i dette problemet. I tillegg gir en robust ytterskulder god motstand mot ujevn slitasje, for eksempel avfasing og rask skulderslitasje.  Det brede mønsteret med 5 ribber gir lengre kjørelengde og svært god kjørefølelse, håndtering og komfort.

Ultra Grip Coach er et spesialutviklet vinterdrivdekk med bedre veigrep i snø. Dekket kommer særlig til sin rett på busser som brukes i områder som Norden og Alpene, der isete veier er vanlige og plutselig snøfall kan skape store forsinkelser. Utformingen av og bredden på slitebanen gir ikke bare svært godt feste og grep på vinterføre, men også lavt støynivå, noe som betyr høyere komfort.

De nye Goodyear Coach-dekkene har en kombinasjon av tekniske løsninger som kalles TravelMax.  I de tekniske løsningene inngår blant annet slitebaneblandingen Silifex, en asymmetrisk utforming og de siste stammeutformingene.  TravelMax er et viktig element i den allsidige ytelsen disse dekkene kan tilby.  En tilleggsfordel med begge dekkene er økt lastekapasitet i dimensjonen 295/80R22.5, som gir en lasteindeks på 154, noe som tilsvarer 3750 kg.

Selv om Goodyear har vært en stor dekkleverandør til bussbransjen i mange år, er dette de første spesialutviklede bussdekkene selskapet tilbyr.  Tester av begge dekkene har vist at de har svært god ytelse, og at kundetilfredsheten er høy.  Den nye utformingen og ikke minst den viktige TravelMax-teknologien tar hensyn til utformingen av moderne busser og de sofistikerte uavhengige fjæringene som de fleste av dagens toppmodeller har.

"Vi er svært glad for de positive tilbakemeldingene vi har fått fra selskapene som har testet våre nye Marathon Coach- og Ultra Grip Coach-dekk", sier Antti Lahdelma, salgssjef for Norden.  “Undersøkelsen vi nylig gjennomførte bekrefter at de ytelseskriteriene vi har konsentrert oss om under utviklingen av disse dekkene, tilfredsstiller kravene til busselskapene.

Kundetester

Goodyear gjennomførte kundetester av Goodyears Marathon Coach-dekk i nesten to år med seks forskjellige europeiske busselskaper mellom 2010 og 2011. Til sammen 28 kjøretøyer deltok i testene. Goodyear gjennomførte også tester av Ultra Grip Coach-dekkene. Testene omfattet 15 busser fra fem selskaper i forskjellige europeiske land.

Ett av selskapene som deltok i testene, var Sales-Lentz, et busselskap med hovedkvarter i Luxembourg.  De ble så imponert over dekkenes ytelse at da de nylig kjøpte 22 nye kjøretøyer, ville de ha dem utstyrt med Goodyear Marathon Coach- og Ultra Grip Coach-dekk.  Sales-Lentz valgte dekkene først og fremst for deres lange kjørelengde, som for en stor del skyldes Marathon Coach-dekkets innovative asymmetriske slitebanemønster.

"Vi vet av erfaring fra felttestene at de nye Goodyear Coach-dekkene har svært god ytelse," sier Jos Derkum, teknisk direktør i Sales-Lentz.  "Vi prioriterer først og fremst sikkerhet og pris når vi kjøper dekk. De nye Goodyear Coach-dekkene kombinerer begge egenskapene, særlig når det gjelder kjørelengden vi forventer av dem, som bidrar til å holde nede driftskostnadene, uten at det går på bekostning av sikkerheten til passasjerene og sjåførene våre."

FAKTABLAD

Marathon Coach

Marathon Coach har en asymmetrisk utforming som spiller en viktig rolle når det gjelder å sikre jevn slitasje og høy kjørelengde, egenskapene som er dekkets fremste fordeler.  I tillegg gir en robust ytterskulder god motstand mot ujevn slitasje, for eksempel avfasing og rask skulderslitasje.  Det brede mønsteret med 5 ribber gir lengre kjørelengde og svært god kjørefølelse, håndtering og komfort.

Den siste generasjonens slitebaneblanding har Sileflex-teknologi som øker kjørelengden og drivstoffeffektiviteten.  Dessuten forbedres skrensmotstanden, som er ytterligere forbedret av den høye tettheten av Flexomatic-lameller. Kordbeskyttelsen er forsterket av en beskyttelse mot steinskader, som forlenger levetiden til dekket.

Ultra Grip Coach

Ultra Grip Coach er et vinterdrivdekk som gir lengre kjørelengde, overlegent veigrep og svært god håndtering samt lavt støynivå.  Det brede slitebanemønsteret på Ultra Grip Coach har avkoblede blokker for lengre kjørelengde og høy lamelltetthet med halvåpne skuldre for forbedret grep på snødekte og isete veier.  Med den siste generasjonens vaffellameller opprettholdes den gode håndteringsevnen og den jevne slitasjen.  Bredden og formen på sporene og blokkavkoblingen er beregnet med numeriske metoder for å redusere støynivået samtidig som veigrepet og steinavvisningen beholdes.

Dimensjoner og merkegraderinger

Goodyears Marathon Coach-dekk finnes i dimensjonene 295/80R22.5 og 315/80R22.5. Med drivstoffeffektivitetsklassifiseringer på B eller C (avhengig av dimensjon) og våtgrepsklassifisering på B, og med et støynivå for én bølge på 69 dBA, har disse dekkene svært god ytelse.

Ultra Grip Coach finnes også i dimensjonene 295/80R22.5 og 315/80R22.5, og har svært gode klassifiseringer til å være vinterdekk.  Begge dimensjonene har D for rullemotstand og C for våtgrep med et støynivå for én bølge på henholdsvis 72 og 73 dBA.  På grunn av utformingen som kreves for godt grep og feste på snø og is ved lave temperaturer, er klassifiseringene for vinterdekk ikke like høye som for dekk som er spesialutviklet for langtransport.

Marathon Coach

Drivstoffeffektivitet

Våtgrep

Utvendig støy

295/80R22.5

B

69  )

315/80R22.5

B

69  )

Ultra Grip Coach

Drivstoffeffektivitet

Våtgrep

Utvendig støy

295/80R22.5

72  )

315/80R22.5

73  )

Goodyears Coach-undersøkelse

Goodyear har gjennomført en undersøkelse for å finne ut hva som er de største utfordringene for busselskapene i veitransportsektoren, og hvilke egenskaper som er viktigst når de kjøper dekk.  Resultatene viser at de nye Goodyear Coach-dekkene oppfyller kravene til det europeiske markedet.  Undersøkelsen ble gjennomført i juli og august 2012 og omfattet 100 busselskaper fra Benelux, Frankrike, Tyskland og Storbritannia.

Ifølge busselskapene som deltok i undersøkelsen, var de største utfordringene de økte kostnadene. 89 % anser økende drivstoffkostnader som hovedutfordringen, 62 % er bekymret for økende kostnader til vedlikehold, arbeidskraft og sjåføropplæring.  Mer trafikkork ser ut til å være et problem for 55 % av dem.

Undersøkelsen viste også at kilometerkostnaden var den viktigste egenskapen selskapene ser på når det gjelder bussdekk, og 64 % av deltakerne oppga at kilometerkostnaden har høyeste prioritet eller er svært viktig.  På andre plass kom rullemotstand (62 %), på tredje kjørelengde (58 %), på fjerde komfort (54 %) og på femte våtgrep (48 %).

Om Goodyear Dunlop

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. De har cirka 69,000 ansatte og produserer sine produkter på 52 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider med å utvikle førsteklasses produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både når det gjelder teknologi og resultater.

Goodyear Dunlop Europes utvalg av dekk for kommersielle kjøretøyer og busser omfatter mer enn 400 ulike dekktyper i i overkant av 55 dimensjoner. Mange av verdens ledende produsenter av kommersielle kjøretøyer monterer dekk fra Goodyear som standarddekk, inkludert DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania og Volvo. Goodyear leverer også dekk til alle de største tilhengerprodusentene. Med Fleet First, som omfatter servicenettverket TruckForce, ServiceLine heldøgns veiassistanse, FleetOnlineSolutions administrasjonssystem på Internett og Goodyear Retread Technologies, leverer Goodyear det største utvalget av tjenester i bransjen.

Du finner mer informasjon om Goodyear og deres produkter på www.goodyear.com.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.