Gå videre til innhold
Goodyear deler kunnskaper om tuning av dekkdesign for elektriske performance-biler

Pressemelding -

• Audi, Porsche og Tesla velger Goodyear til sine raskeste elektriske sedaner.
  • Goodyear utvikler teknologier spesielt for de kraftigste elektriske bilene.
  • Fra vei til bane: Goodyear leder an innen elektrisk motorsport

De bemerkelsesverdige ytelsestallene for en del nylig lanserte elektriske biler har fremhevet at overgangen til elbil ikke bare eliminerer utslipp, det hever samtidig listen for ren akselerasjonskraft og umiddelbar kraftoverføring.

Nylige lanseringer av supersedaner fra ledende produsenter som Audi og Porsche har lagt seg inn på listen over elektriske biler som kan komme opp i 100 km/t raskere enn tradisjonelle superbiler. For Goodyear har dette ført til spennende nye utfordringer når det gjelder design og utvikling av dekk.

Goodyears utfordring er å utvikle dekk som kan temme den enorme trekkraften fra en performance-elbil og samtidig levere den komforten, holdbarheten og lave rullemotstanden som er viktig for dette luksussegmentet.

Premium-merker velger Goodyear som originaldekk på elbilene sine

Med originalutstyrsmontering på spennende elektriske performance-sedaner som Audi e-tron GT har Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 allerede demonstrert at det er et elbilorientert dekk. Firedørs sedaner som RS-versjonen av e-tron GT kan produsere mer enn 600 hestekrefter og føre bilen fra 0 til 100 km/t på så lite som 3,3 sekunder. Kraften i disse bilene er tydelig, og de krever et dekk som kan takle den.

Goodyears Eagle F1 Asymmetric 5 er et UHP-dekk (ultra high performance) som er utviklet for sports- og performance-biler i alle størrelser. Selv om det allerede er et mye brukt dekk på hot hatches og de kraftigste bilene med vanlig bensinmotor, har Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 den senere tiden også blitt valgt av ledende produsenter til deres flaggskip innen elektriske performance-sedaner. Det betydde at Goodyear måtte utvikle spesifikke teknologier for å maksimere ytelsen, håndteringen, komforten og en lang rekke andre funksjoner disse elektriske performance-bilene leverer.

Til originalmontering utviklet Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 i dimensjoner fra 17 til 21 tommer. Halvparten av dimensjonene har A-rangering for rullemotstand for å støtte behovet for vidtrekkende allsidighet, og Goodyear har også utviklet RunOnFlat-teknologien videre som et alternativ for produsenter som ønsker å eliminere kravet om reservehjul eller utstyr til dekkreparasjon. Det betyr at det kan frigjøres mer plass til batterier og dermed øke bilens rekkevidde og kraft.

Da Audi valgte Goodyear til de nylig lanserte Audi e-tron GT quattro og RS e-tron GT, optimaliserte Goodyear ytelsen ved å redusere fleksibiliteten i slitebanen for å gi mer presis styring og bedre veigrep.

Når Porsche og Tesla også velger Goodyear til sine kraftigste elektriske sedaner, er det tydelig at Goodyear ligger i front når det gjelder å utvikle dekk som kan håndtere de store kreftene og samtidig levere effektivitet. Laurent Colantonio, Goodyears Regional Technology Director for Consumer Tires i EMEA-regionen, forklarte utfordringen med å justere dekkdesignen for de kraftigste elektriske bilene slik: «Dekkene må kunne håndtere den umiddelbare kraftoverføringen og den ekstra tyngden i disse bilene. Vi måtte også bidra til å øke rekkevidden for kjøring mellom ladinger og redusere veistøyen, som er mye mer merkbar med en stillegående elektrisk motor.

Når vi utvikler et dekk som skal passe til en elbil, er det noen områder vi må fokusere spesielt på. Vi kan justere lamellene i slitebanen for å gi en større kontaktflate av gummi mot veibanen. Da vil dekket tåle de høye nivåene av trekkraft bedre, samtidig som kjøreegenskapene på vått føre opprettholdes. Arbeidet vårt med slitebanedesign forhindrer også lydbølger fra å komme inn i sporene i mønsteret, og reduserer dermed veistøyen. Vi kan også optimalisere formen på hulrommet for å støtte ekstra vekt, samt endre gummiblandingen i slitebanen for å forlenge bilens rekkevidde samtidig som dekkene skal tåle den store trekkraften.»

Gnistrende ytelse på vei og bane

Goodyears kunnskaper om elbiler og motorsport betydde at selskapet var et naturlig valg som eksklusiv dekkleverandør og grunnleggende partner i PURE ETCR, verdens første helelektriske touring car-serie.

Goodyear utviklet et unikt banedekk med mønster for PURE ETCR som hadde mye teknologi til felles med gatedekket Eagle F1 SuperSport, men optimalisert for å maksimere ytelsen fra de 670 hestekreftene fra PURE ETCR-bilene. Banedekket har den samme kraftskulderen som gatedekket for å forbedre svingegenskapene med sitt massive, lukkede mønster på utsiden, mens den ekstra stive sideveggdesignen i konstruksjonen skal tåle store krefter og gi bedre håndtering og kjørestabilitet.

«Denne utviklingen av Eagle F1 SuperSport for banekjøring og Eagle F1 Asymmetric 5 for supersedaner viser at Goodyear leder an når det kommer til å utvikle dekk for de mest ekstreme elbilene», konkluderer Colantonio.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 72 000 ansatte og produserer sine produkter på 54 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.