Gå videre til innhold
Goodyear Dunlop ser dekkmerking som viktig drivkraft for å redusere drivstoffkostnadene for flåteoperatører

Pressemelding -

Dekkmerking vil spille en viktig rolle i arbeidet med å bedre drivstoffeffektiviteten i Europa, i henhold til Goodyear Dunlop. Den nye dekkmerkingen, som vil bli obligatorisk fra 1. november 2012, vil gjøre rullemotstand, og dermed drivstoffeffektivitet, til et viktig punkt å fokusere på ved evaluering av dekk i Europa. Det forventes at dette vil påvirke kommersielle flåteoperatører til å fokusere mer på dette aspektet når de kjøper dekk. En undersøkelse selskapet har gjennomført, viser at bare 40 % av operatørene kjøpte drivstoffeffektive dekk til kjøretøyene sine[1]. Det betyr at mer enn halvparten av de kommersielle lastebilflåtene i Europa bruker unødvendig mye drivstoff og dermed går glipp av mulighetene til å redusere driftskostnadene sine. Den nye merkingen vil, etter Goodyears oppfatning, gjøre operatørene mer oppmerksomme på dekkenes rolle når det gjelder drivstoffeffektivitet, og dermed bidra til å redusere ikke bare driftskostnadene, men også CO2-utslippene.

Dekkene Goodyear produserer for øyeblikket, har utmerkede egenskaper, spesielt når det gjelder drivstoffeffektivitet, og selskapet er overbevist om at de vil oppnå høye rangeringer når merkingen innføres senere i år. Goodyear Marathon-serien med langtransportdekk er spesielt drivstoffeffektive, og serien ble nylig ytterligere forbedret med innføringen av LHS II + og LHD II + styre- og drivakseldekk. Goodyear Marathon utmerker seg i sammenligningstester[2] når det gjelder både drivstofføkonomi og bremsing på vått underlag. Disse dekkene er en del av et stort utvalg av Goodyear-produkter som vi forventer høye rangeringer på når merkingen innføres i november.

Goodyear Dunlops undersøkelse var en del av en europeisk kampanje for drivstoffeffektivitet som ble lansert på et symposium i Brussel i januar. Goodyear Dunlop Europe organiserte endagssymposiet, hvor over 170 kommersielle operatører, bransjeledere og beslutningstakere innenfor transportsektoren deltok. Symposiet ble arrangert for å åpne til en bredere debatt om de stigende kravene til drivstoffeffektivitet i Europas veitransportsektor. Det var sentrert rundt en spesielt utarbeidet rapport om drivstoffeffektivitet i kommersiell veitransport med navnet Driving fleet fuel efficiency: Veien til 2020[3] (Drifstoffeffektivitet i europeisk veitransport: Veien til 2020).

Jeg tror at en av grunnene til at så mange flåteoperatører ikke har valgt drivstoffeffektive dekk, er at det til nå ikke alltid har vært lett å se nøyaktig hvordan dekkene fungerer og å sammenligne de ulike dekkene. Med dekkmerkingen får vi gjennomsiktighet for alle”, sier Boris Stevanovic, markedsføringssjef for lastebildekk hos Goodyear Dunlop EMEA. “Vi ønsker denne gjennomsiktigheten velkommen. Dekkjøpere bør imidlertid være oppmerksomme på at dekkmerkingen bare dekker tre egenskaper (drivstoffeffektivitet, våtgrep og utvendig støy), og derfor kanskje ikke gir like gode rangeringer for dekk som er utviklet spesifikt for bestemte formål, for eksempel vinterdekk, som er utviklet for å fungere best mulig under bestemte vinterforhold, eller dekk for blandet bruk eller terrengkjøring, som kan være optimert for terreng og kjørelengde. Hos Goodyear Dunlop arbeider vi med 50 ulike kriterier som ikke vises på merkingen, inkludert håndtering på vått og tørt underlag, kontakttrykk i fotavtrykket, høy hastighet, holdbarhet, trekkraft og kjørelengde. Dette er positive egenskaper som alle kunder vil at dekkene deres skal ha, så det er viktig å identifisere og sammenligne alle de relevante kriteriene før man tar et valg.”

Siden alle reglene for merketesting først ble kunngjort den 23. mars 2012, arbeider Goodyear Dunlop nå intensivt med å beregne rangeringene for sitt omfattende sortiment av kommersielle Goodyear-dekk for å rekke fristen i november.

[1] Goodyear Dunlop gjennomførte en kvantitativ undersøkelse med ledere i over 400 europeiske lang- og regionaltransportselskaper mellom september og november 2011. Undersøkelsen ble komplementert med dybdeintervjuer med 15 flåteoperatører og 20 bransjeeksperter, akademikere og beslutningstakere. Respondenter fra Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia, Polen og Benelux ble kontaktet stilt 20 kvantitative spørsmål om sine erfaringer og meninger om drivstoffeffektivisering.

[2] Dataene ble målt av TÜV Süd i august 2011 (test nummer 76246887-1) og september 2011 (76246886-1). De testede dekkene – Goodyear Marathon LHS II + / LHD II / LHT II – ble sammenlignet med henholdsvis styre-, driv- og tilhengerakseldekk fra de tre hovedkonkurrentene. Dekkdimensjoner 315/70R22.5 (styre- og drivaksel) og 385/65R22.5 (tilhenger). På rullemotstand var LHS II + styredekk mellom 3 og 19 % bedre enn konkurrentene, Marathon LHD II + var i ett tilfelle likt med en konkurrent og i de andre tilfellene opptil 16 % bedre, mens Marathon LHT II tilhengerdekk var mellom 12 og 28 % bedre enn konkurrentene.

Beregningen av rullemotstandskoeffisienten er basert på en belastningsfordeling på 17 % for styreaksel, 25 % for drivaksel og 58 % for tilhengeraksel. Våtgrepsindeksen ble målt med styredekk på fremre aksel og drivdekk på drivakselen med en belastning på 6600 kg på styreakselen og 11200 kg på drivakselen.

[3] Rapporten kan lastes ned fra www.fleet-fuel-efficiency.eu, hvor det også ligger mer informasjon om den.

Se også vedlagte faktaarkene på engelsk om den nye dekkmerkingen

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter.  Goodyear har omtrent 70,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 60 anlegg i 25 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.