Goodyear Dunlops lastebildekk klare for EU-merking

Goodyear Dunlops lastebildekk klare for EU-merking

Goodyear Dunlop kunngjør i dag at de har fullført testingen av ca. 500 ulike lastebildekk, som omfatter omtrent 16 ulike dekktyper i 55 ulike dimensjoner, for å sikre at disse er klare til å møte de nye EU-forskriftene om dekkmerking som trer i kraft den 1. november 2012.

Testingen ble utført ved Goodyear Innovation Center in Luxembourg, som er selskapets hovedanlegg for forskning og utvikling i regionen, og direkte tilknyttet et av selskapets hovedanlegg for produksjon av lastebildekk. Goodyear Dunlop er pålagt å teste alle dekkene sine for å kunne oppfylle en ny EU lov som krever at alle dekk blir utstyrt med den nye EU-merkingen, basert på tre hovedkriterier, fra og med november i år. De nye forskriftene krever at alle produsenter tester dekkene sine for den nye merkingen ut fra EUs strenge kriterier.

“Vi gleder oss over at den nye merkingen kommer, fordi den vil bli enda en bekreftelse på at dekkene våre leverer det vi arbeider for – drivstoffeffektivitet som ikke går på akkord med sikkerheten”, sier Boris Stevanovic, markedsdirektør for lastebildekk hos Goodyear Dunlop i EMEA-regionen. “Med de stigende drivstoffprisene i Europa som en kontinuerlig bekymring har vi fokusert på å levere et voksende sortiment av produkter med lav rullemotstand slik at lastebilene aktivt kan redusere drivstofforbruket ved hjelp av dekkene. Med rullemotstand og våtgrep som nøkkelkriterier for merkingen er vi sikre på at den offisielle EU-merkingen vil gjenspeile vår evne til å levere på disse områdene.”

Som en del av sin pågående kampanje for å gjøre den europeiske veitransporten mer drivstoffeffektiv og redusere CO2-utslippene, arrangerte Goodyear Dunlop nylig sitt første symposium for flåteoperatører i Brussel under overskriften “Drivstoffeffektivitet i europisk veitransport”[1]. Arrangementet samlet ca. 170 eksperter fra offentlige myndigheter, lastebilprodusenter og flåteoperatører fra over 15 land til heldagsøkter med diskusjoner og workshops som kunne bidra til å identifisere utfordringene sektoren står overfor. Goodyear Dunlop lanserte også sin drivstoffeffektivitetskalkulator på symposiet. Den er tilgjengelig for flåteoperatører på www.fleet-calculator.eu på Internett.

Optimering av dekk for best mulig økonomi og sikkerhet er av høyeste prioritet for Goodyear Dunlop, og deres produkter utmerker seg allerede på disse områdene. Testene som er utført på Goodyear Dunlops dekksortiment for å identifisere graderingen for den nye EU-merkingen, ga også teknikerne anledning til å kontrollere resultatene på nytt for mange av de 50 kriteriene selskapet tester dekkene sine for, inkludert kjørelengde, holdbarhet og håndtering og veigrep på tørt og vått underlag. Selv om selskapet fullt og helt støtter innføringen av den nye EU-merkingen, vil de også fortsette å informere om de andre kriteriene de tester dekkene sine for, slik at kundene får enda bredere kunnskaper om dekkenes egenskaper, også ut over denne merkingen. Selskapet har investert i dekkforskning og -utvikling gjennom 112 år, og har for øyeblikket over 700 spesialutdannede ingeniører og dekkspesialister og 270 testførere, testingeniører og teknikere ansatt i EMEA-regionen.

Merkingen er virkelig gode nyheter for dekkjøperne, men det er viktig at man også ser et større bilde.. Et dekk som er merket med beste gradering i alle kategoriene, kan se ut som det ideelle dekket, og i enkelte klasser kan nok det være sant. Merkingen viser imidlertid bare tre av flere titalls ytelsesparametere som vi analyserer,” legger Stevanovic til. “Håndtering på tørt underlag, slitestyrke og holdbarhet, veigrep, bremsing på snø og is og ikke minst kjørelengde er andre kriterier som har stor betydning for sikkerhet og økonomi for lastebil- og bussdekk. Vi har som mål å tilby dekk som får høye graderinger på merkingen, og vi arbeider mot det målet, men vi vil ikke markedsføre et produkt før vi er sikre på at dette målet ikke går på akkord med andre faktorer som virker inn på sikkerhet eller økonomi.”

Goodyear Dunlop vil implementere den nye merkingen fra 30. mai, når EU først tillater frivillig merking. Etter november vil merkeinformasjonen finnes på alt teknisk markedsføringsmateriell og på Internett, i samsvar med EUs krav.

I tillegg til å teste dekkene vil Goodyear Dunlop også aktivt kjøre informasjonskampanjer og integrere merkingen i sitt markedsføringsmateriell overfor kundene sine, inkludert en tydelig oversikt over de ulike merkene på nettsider, i annonser og i trykt materiale.

Du finner mer informasjon om den nye dekkmerkingen (på engelsk) i det vedlagte faktabladet.

[1] Mer informasjon om symposiet og rapporten er å finne på www.fleet-fuel-efficiency.eu.

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter.  Goodyear har omtrent 70,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 60 anlegg i 25 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.