Goodyear Urban CrossOver

Pressemelding -

Goodyear er stolte over å kunne presentere sin «Goodyear Urban CrossOver» – et spesialtilpasset konseptdekk for den nye konseptbilen Lexus UX

Goodyears konseptdekk ble spesielt utviklet for den nye konseptbilen Lexus UX, og kombinerer både nyskapende design og teknologi som tar komforten opp på et nytt nivå.

Lexus har lansert konseptbilen Lexus UX, utstyrt med Goodyears konseptdekk Urban Crossover på Paris Motor Show 2016. Denne eksklusive bilen må selvfølgelig ha eksklusive dekk, og demonstrerer dermed samarbeidet mellom de to selskapene på en veldig god måte.

Da Lexus ba Goodyear om å utvikle et dekk til deres nyeste skaperverk, ba de om to ting: utforsk nye områder innen dekkdesign, og bruk ny og avanserte teknologi.

For å gjenspeile bilens unike design gikk Goodyear inn i det innsiden-ut-konseptet som Lexus har gått inn for med denne modellen, det vil si at de innvendige elementene smelter sammen med de utvendige og omvendt. I samsvar med dette prinsippet går eikene i felgene jevnt over i mønsteret på sideveggene på dekkene, slik at de sammen utgjør ett enkelt designelement.

Seksjonene i sideveggen, som er sømløst integrert i hjulet, gir dekket sitt urbane crossover-utseende, mens slitebanemønsteret gir dekket et dynamisk utseende. Dekkets design er skapt ved hjelp av Goodyears høyteknologiske laserskjæringsteknikk.

Dekket har mange avanserte funksjoner, inkludert Goodyears Sound Comfort-teknologi, som bruker et element av polyuretanskum med åpne celler på innsiden av dekket. Denne teknologien demper den verste lyden fra resonansen i dekkets hulrom som genereres når dekket ruller over et underlag, slik at det blir ekstremt stille inne i bilen. Det betyr at fører og passasjerer kan glede seg mer over musikk eller en god samtale når de kjører i Lexusen.

Med dette konseptet har Goodyear kombinert sin Chip-in-tire-teknologi, som først ble demonstrert i Geneve i 2014. Chipen sender viktig informasjon til bilens innebygde datamaskin for å forbedre bilens stabilitet og ytelse i svinger og ved bremsing. Systemet overfører informasjon om lufttrykk og temperatur i dekkene samt dekkets identifikasjonsinformasjon til bilens datamaskin, som da kan finjustere bilens kontrollalgoritmer i lengde- og bredderetning automatisk for å gi enda bedre kjøreegenskaper.

Videre er det nye konseptdekket utstyrt med Goodyears RunOnFlat-teknologi, som omfatter forsterkede sidevegger som kan bære vekten av en bil på en trygg måte i opptil 80 km* etter en punktering med fullstendig tap av lufttrykk.

David Anckaert, daglig leder for produktutvikling for originalutstyr i EMEA-regionen for Goodyear, kommenterer: «Vi er stolte over å kunne presentere dette nyskapende konseptdekket til konseptbilen Lexus UX og enda en gang bekrefte Goodyears erfaring med å gi originalutstyrsprodusentene skreddersydde løsninger. Våre designere har lyktes med å utvikle et dekk som står i stil med bilens designfilosofi, og samtidig har vi klart å svare på Lexus-føreres krav til komfort, kjøreglede og sikkerhet ved å bygge på teknologier som for øyeblikket er tilgjengelig for forbrukerne i vårt produktsortiment , så som Sound Comfort-teknologi og RunOnFlat-teknologi».

*Ved lavt lufttrykk bør føreren ikke kjøre i mer enn 80 km eller i høyere hastighet enn 80 km/t, og bør unngå krappe svinger.

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter.  Goodyear har omtrent 66,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 49 anlegg i 20 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.