GOODYEAR SAMARBEIDER MED CITROËN OM Å LEVERE SELVKJØRENDE URBAN MOBILITET

GOODYEAR SAMARBEIDER MED CITROËN OM Å LEVERE SELVKJØRENDE URBAN MOBILITET

Goodyear presenterer en prototype av sitt berømte, kuleformede konseptdekk Eagle 360, spesialdesginet for nye Citroën Autonomous Mobility Vision.

Citroën Autonomous Mobility Vision representerer den ikoniske, franske produsentens visjon for fremtiden innen urban, selvkjørende mobilitet for alle. Citroën Autonomous Mobility Vision er basert på en selvkjørende, elektrisk plattform som kan kjøre i flere retninger. «Citroën Skate» kan brukes med flere ulike «Pods» og dermed levere en rekke ulike mobilitetsopplevelser eller -tjenester. Goodyear gikk iinn i samarbeid med Citroën om å gjøre denne visjonen til virkelighet ved å utvikle en spesialdesignet prototype av det kuleformede konseptdekket Eagle 360.

Citroën Skate og Pod-konseptet er inspirert av The Urban Collëctif, et prosjekt i samarbeid mellom Citroën, den internasjonale hotellgruppen Accor og medieselskapet JCDecaux. Bilen og dekkene ble avduket i Paris.

«Vi er stolte over å presentere prototypen av vårt kuleformede konseptdekk som en integrert del av konseptet Citroën Autonomous Mobility Vision», forklarer Hans Vrijsen, Managing Director, Original Equipment hos Goodyear. «Formen gjør Eagle 360-prototypen kompakt, bevegelig og lettmanøvrert, ideell for fremtidens løsninger innen selvkjørende urban mobilitet,»

I over 120 år har Goodyear vært lidenskapelig engasjert i nyskaping og oppfinnelser. Etter hvert som mobiliteten har utviklet seg, har Goodyear samarbeidet med pionerer innen alt fra månelandinger til å sette fartsrekorder. Dette gjør vi for å drive frem endring og nyvinninger.

Goodyear presenterte konseptdekket Eagle 360 for første gang på den internasjonale bilmessen i Geneve i 2016, og fulgte opp med en nyere versjon, Eagle 360 Urban Concept, i 2017. Time Magazine erklærte konseptdekket Eagle 360 som en av de 25 beste nyskapningene i 2016[1].

Eagle 360-prototypen er inspirert av disse konseptene og har flere nyskapende funksjoner felles med dem, samtidig som det også presenterer sine egne, helt nye funksjoner:

Lett å manøvrere: Fordi det er formet som en kule kan dette dekket kjøre i alle retninger, noe som gjør det lettmanøvrert og samtidig gjør reisen behagelig for passasjerene. Eagle 360-prototypen gir jevn kjøring ved å tilrettelegge for flytende bevegelse i sideretning. Dette bidrar til at Citroën Skate-plattformen lett kan komme forbi hindringer.

Vedlikeholdsfritt: Eagle 360-prototypen er et ikke-pneumatisk dekk. Det har ikke behov for trykkovervåking og det gir ingen risiko for punktering. Dette minimerer nedetiden for Citroën Autonomous Mobility Vision.

Lang levetid: Med fire ganger så stor slitebane som et alminnelig dekk vil Eagle 360-prototypen også slites ned fire ganger langsommere enn et tradisjonelt dekk, noe som gir sjeldnere dekkbytter.

Forbedret rekkevidde: Ved å bruke en stiv indre struktur og en gummiblanding som gir lav rullemotstand er Eagle 360-prototypen utformet for lav avbøyning ved kontaktpunktet med veien. Dette kan bidra til å redusere energitap og senke rullemotstanden, noe som kan bidra til større rekkevidde for et elektrisk kjøretøy.

Jevnt grep: Med sekskantede lameller er Eagle 360-prototypen utformet for å gi jevnt grep, uavhengig av kjøreretning.

Dette er det siste i en rekke samarbeidsprosjekter mellom Goodyear og Citroën Design Team, og bygger på deres tidligere samarbeidsprosjekt med den selvkjørende, tilkoblede og elektriske Citroën 19_19 Concept, som ble avduket i forbindelse med Citroëns hundreårsjubileum i 2019.

Gjennom hele prosjektet har Goodyears Advanced Design Studio-team samarbeidet tett med Citroën Design Team for å utvikle og levere en spesialdesignet Eagle 360-prototype som står i fullstendig harmoni med visjonen og målene for Citroën Autonomous Mobility Vision.

«Konseptdekk er grunnlaget for at et nyskapende selskap som Goodyear kan engasjere seg i fremtidens mobilitetsutfordringer og utvikle nye, banebrytende produkter og tjenester. Vi er stolte over å få samarbeide med Citroën om dette unike mobilitetsprosjektet og å ha tatt enda et skritt i utviklingen av et av våre mest nyskapende konsepter», konkluderte Vrijsen.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 72 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.