Gå videre til innhold
Goodyear utstyrer den helelektriske Audi e-tron GT quattro og RS e-tron GT med Eagle F1 Asymmetric 5-dekk

Pressemelding -

Audi vender seg nok en gang til Goodyear for å utstyre ett av flaggskipene deres innen elbiler. Audi e-tron-SUV-er har blitt levert med Goodyear-dekk som originalutstyr siden 2019. Nå vil Audis nye generasjon gran turismo, Audi e-tron GT, bli utstyrt med 21-tommers Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5-dekk.

«Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 ble lansert i 2019 og innehar Goodyears nyeste teknologier», sier Hans Vrijsen, Managing Director of Consumer Original Equipment EMEA hos Goodyear. «Dekket er helt ideelt til kravene som stilles med en ytelsesdrevet og bærekraftig bil som Audi e-tron GT.»

Audi e-tron GT er en elbil som kombinerer sporty og praktiske egenskaper med bærekraft. Med en elektrisk motor på både for- og bakakselen går den mest sporty versjonen RS e-tron GT med 475 kW (646 PS) fra 0 til 100 km/t på 3,3 sekunder. Kombinert med en elektrisk firehjulsdrevet quattro leverer den umiddelbart all tilgjengelig trekkraft til de fire hjulene.

«Audi e-tron GTs umiddelbare kraft og ytelse krever et dekk som Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 for å kunne gi sjåførene den beste mulige kjøreopplevelsen», fortsetter Vrijsen.

Goodyear utviklet Eagle F1 Asymmetric 5 som det ultimate allround-sommerdekket, og vi har brukt flere nyskapende teknologier som har åpnet for betydelige forbedringer både når det gjelder bremsing på vått underlag, og håndtering på tørt underlag, uten at det har gått på bekostning av kjørekomfort og støynivå.

Goodyears arbeid for å optimalisere kjøreegenskapene fokuserte på å redusere fleksibiliteten i slitebanemønsteret under overføring av kraft i sideretning. Resultatet er skarp og presis styring, bedre veigrep, effektiv og ren akselerasjon som samlet gir en betydelig forbedring i håndteringen på tørt underlag. Veikontakten gjennom styringen blir også bedre, noe som gir en mer kommunikativ og trygg kjøreopplevelse.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 vil bli montert på begge versjonen av Audi e-tron GT i dimensjon 265/35 R21 foran og 305/30 R21 bak.

«Goodyear er stolte over å kunne videreføre samarbeidet med Audi, en av verdens ledende produsenter innen e-mobilitet, samtidig som vi går et skritt videre mot å lede dekkutviklingen som oppfyller de mange kravene som elbilene stiller», konkluderer Vrijsen.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 62 000 ansatte og produserer sine produkter på 46 anlegg i 21 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.