Goodyears tips: Slik forbereder du deg på vintersesongen

Goodyears tips: Slik forbereder du deg på vintersesongen

Arbeidet med å bytte til vinterdekk begynner nærmer seg nå når temperaturene kryper langsomt ned mot null. For å håndtere vinterens og snøens ankomst på best mulig måte, har Goodyear derfor satt sammen noen tips og råd som gjør byttet til vinterdekk enklere og sikrere.

– Det er en hel del ting man må tenke på før dekkbyttet, og det er ikke lett å huske alt. For at man skal kunne føle seg trygg der ute på veiene i vinter, er det viktig at man er utstyrt med gode dekk som kan håndtere ulike værforhold med stabile egenskaper, og at man vet hvordan man skal kjøre på ulike typer føre. Vi gir noen tips om dette som en påminnelse før sesongen, og for å gjøre det litt lettere for dem som føler seg usikre, sier Karin Senning, Nordic Marketing Manager hos Goodyear.

Sjekkliste før vintersesongen

1. Det første man bør gjøre i god tid før sesongen starter, er å kontrollere vinterdekkene. Begynn med å bruke en mønsterdybdemåler for å sikre at vinterdekkene har tilstrekkelig god mønsterdybde. Loven definerer minste tillatte mønsterdybde til 3 millimeter, men en mønsterdybde på minst 4 millimeter er å anbefale. Ikke glem å måle på flere steder på dekket, både ute på skuldrene av dekket og midt i slitebanen.
  2. Deretter bør man kontrollere dekkets overflate for slitasje, for eksempel hardnet gummi eller manglende pigger.
  3. Se også etter om dekket er slitt ujevnt. Det kan være mange grunner til ujevn slitasje. Dekk som er mest slitt på midten, har antakelig blitt kjørt med for høy lufttrykk.
  4. Trenger du å kjøpe nye vinterdekk? Tenk først og fremst på hva slags underlag du kjører på om vinteren. Det finnes ingen perfekte dekk for alle situasjoner og veiforhold. Man må velge på grunnlag av egne behov. Diskuter med dekkforhandleren. Sommerdekk er imidlertid aldri et alternativ til piggfrie vinterdekk.

Sikrere vinterkjøring

En undersøkelse som Goodyear har gjennomført blant flere enn 2100 dekkforhandlere i Norden, viser at det er ganske mye å tenke på før man begir seg ut på glatte vinterveier. I henhold til ekspertene i Norge bør man være ekstra oppmerksom på underkjølt regn, angitt av hele 94 prosent. Nesten hver andre ekspert i Norge, 43 prosent, angir også hjulspor som en grunn til å være spesielt oppmerksom. I undersøkelsen kommer det også frem hva ekspertene synes er viktigst å ha med seg i bilen i vinterhalvåret. Der står refleksvest og varseltrekant høyt oppe på listen.

Tips for sikrere vinterkjøring

1. Hold farten nede – Ikke kjør fortere enn den høyeste hastigheten som kjøretøyet anbefalerfor kjøring med vinterdekk. Vær oppmerksom på at denne ofte er lavere enn forsommerdekk. Dårlige erfaringer er ofte basert på det samme grunnproblemet: at man ikke har tilpasset kjøringen etter forholdene.
  2. Gjør bilen klar for vinteren – Sjekk bremsene, sørg for at du har tepper/lommelykt/isskrape/frostvæske, og kontroller dekkene (mønsterdybde, lufttrykk) osv.
  3. Ikke «pump» med bremsene – Hvis du har du har blokkeringsfrie bremser, skal du i stedet holde bremsepedalen inne.
  4. Hold avstand – Bremselengden øker på underlag dekket av snø og is.
  5. Vær forsiktig på broer eller langs fjellvegger – Disse stedene er kjent for isdekte partier. Lett derfor trykket på gasspedalen når du kjører over eller langs dem.
  6. Ikke akselerer for hardt hvis du blir stående fast i snøen – Du risikerer å synke enda dypere ned i et hull. Bruk lavest mulig gir og vugg dekkene frem og tilbake til du har fått tilstrekkelig bevegelse fremover til å presse deg frem.
  7. Unngå ytre forstyrrelser – Du trenger all konsentrasjon du kan oppnå på vanskelig vinterføre. Ikke svar på telefonen, og ikke gjør noe annet som kan distrahere deg.

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter.  Goodyear har omtrent 65,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 48 anlegg i 22 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.