Hi-Stability-teknologi fra Goodyear øker belastningskapasiteten med opptil 25 %

Hi-Stability-teknologi fra Goodyear øker belastningskapasiteten med opptil 25 %

Som respons på de økende behovene hos våre kunder innen industrielle terrengdekk og nyere tids utvikling på maskinsiden, presenterer Goodyear nå en helt ny teknologi: Hi-stability-teknologien. Hi-Stability-teknologien er en egenskap som er lagt inn i en hel serie av dekk til industriell bruk utenfor vei, og kan øke belastningskapasiteten med opptil 25 %. Serien inneholder mer enn 30 radialdekk spesielt utviklet for anleggsmaskiner i gruver, grus- og sandtak, byggebransjen, havnedrift, avfallshåndtering og andre bransjer.

Et svar på maskinutviklingen

Dekkene spiller en kritisk rolle når det gjelder anleggsmaskiner. Maskinenes effektivitet og ytelse avhenger i stor grad av hvilket dekk som er valgt, hvor godt det egner seg til terrenget det skal brukes i, hvor slitesterkt det er og hvor godt det tåler varme og skader. Det er viktig at dekkteknologien tilpasser seg etter den nyeste utstyrsutviklingen og til driftspraksis og profesjonelle krav når det gjelder produktivitet. Produsenter som Caterpillar, Volvo, Komatsu, Bell og Liebherr produserer kraftigere maskiner med større trekkraft som øker produktiviteten. Som respons på denne teknologiske utviklingen lanserer Goodyear nå nye dimensjoner som er utviklet for å fungere med disse maskinenes kraft, fart og trekkraft.

Fordelene med Hi-Stability-teknologien

Hi-Stability-dekk kan øke belastningskapasiteten med opptil 25 %, i tillegg til å gi bedre stabilitet. De forbedrer også produktiviteten med sine lave kostnader per time i drift. Den nyskapende konstruksjonen i Hi-Stability-dekk tillater høyere lufttrykk, som øker belastningskapasiteten for maskinene de monteres på – siden det er luften som faktisk bærer lasten. Sett for eksempel at en operatør bruker en hjullaster med 29.5R25-dekk og et lufttrykk på 5 bar. Den kan da bære en last på 9 tonn. Med Hi-Stability-dekk og et lufttrykk på 6,5 bar kan lasten økes med 25 % til 12 tonn. Det betyr at 36 tonn kan lastes i tre operasjoner i stedet for fire. En ganske betydelig produktivitetsøkning!

.
Andre fordeler med Hi-Stability-teknologien

Hi-Stability-teknologien forbedrer egenskapene på Goodyears radialdekk for industriell terrengbruk med forbedret stabilitet og holdbarhet, som kommer av en forsterket beadstruktur og stammekonstruksjon. Dette kombinert med en rekke nyskapende funksjoner med bedre selvrens av slitebanen og redusert friksjon gir bedre rullemotstand og trekkraft. Disse dekkene er tilgjengelige for en lang rekke maskintyper som brukes i industri, gruver og sand- og grustak, for eksempel 40-tonns leddelte dumpere med 29.5R25-dekk og andre kraftige maskiner med høy kapasitet. Hi-Stability-dekk gir bedre holdbarhet og stabilitet for høyere sikkerhet og komfort.

Serien dekker 70 % av markedet

Goodyears Hi-Stability-dekkserie inneholder fire dekktyper som dekker 70 % av markedsbehovet, og fem andre som dekker spesielle bruksområder. De fire følgende dekktypene stilles ut på Goodyears stand på Intermat 2012:

• RT-3B (29.5R25) – dekk for aggregathjullastere – 115-nivås mønsterdybde.
  • TL-3A + (29.5R25) – trekkraftdekk for hjullastere og leddelte dumpere – 125-nivås mønsterdybde.
  • GP-4D (875/65R29) – dekk for hjullastere og leddelte dumpere – 150-nivås mønsterdybde.
  • RL-5K (875/65R33) – for hjullastere i industri, grus- og sandtak og gruvedrift – 250-nivås mønsterdybde.

Goodyear tilbyr også RL-5K med 150-nivås mønsterdybde i  RL-4K som et unikt produkt, sammen med glattbane dekk i henholdsvis 125, 150 og 250-nivås mønsterdybde. Serien vil bli utvidet videre med hjullasterdekket RT-3B** 26.5R25 i 2012.

Dekkene produseres på Goodyears fabrikk i Luxembourg, og er tilgjengelige både til originalmontering og som erstatningsdekk.

*** *** *** *** ***

Andre produkter og tjenester

Nye Goodyear EV-4R – til bruk i havnedrift

Dimensjonene 16.00R25*** og 480/95R25***, med en hastighetsindeks på A5 og 150-nivås mønsterdybde, lanseres med mønsteret EV-4R. Målet er å gjøre de nyeste maskinene, som er raskere og har mer trekkraft enn forgjengerne, bedre i stand til å håndtere containere og annen last i havneanlegg og containerterminaler. De nye dekkene lever lenger, gir bedre komfort for føreren og er godkjent som originalutstyr av store produsenter.

Under utviklingen av EV-4R fokuserte Goodyear på arbeidet med å utvikle smalere sidevegger som holder seg stive under belastning og ikke gir for mye etter. Førere av containerkraner sitter omtrent 15 meter over bakken og må flytte maskinen mellom rader med containere i havnen. I den høyden er det vanskelig å beregne bredden på dekkene nøyaktig. Det betyr at det ikke er til å unngå at det oppstår situasjoner der dekkene og containerne møtes og forårsaker skader. Sideveggene på det nye EV-4R er stivere under belastning. Det betyr at de er mindre utsatt for skader og dermed har lengre levetid.

Et mønster med spor er brukt for å gi bedre komfort. Det gir også mindre vibrasjon og økt stabilitet. EV-4R-dekket har alle de nødvendige funksjonene for bruk i havnearbeid.

Dekk for stive dumpere

Goodyear lanserer 18.00R33 med ny lasteindeks på 195B og ***-konstruksjon. Trestjerners dekk er godkjent for høyere lufttrykk, som igjen betyr høyere belastningskapasitet for operatørene og forbedrer dumperens egenskaper betydelig. Det nye dekket, Goodyear RL-4J med 150-nivås mønsterdybde er ikke retningsbestemt og utviklet med tanke på byggebransjen, masseforflytning og grus- og steintak.

24.00R35 RT-4A + type H (for tungindustri) er utviklet med tanke på masseforflytning, gruver og grus- og steintak. Det er et ikke retningsbestemt med 180-nivås mønsterdybde og har en ny forsterket konstruksjon for bedre holdbarhet.

Goodyear har produsert og distribuert industrielle terrengdekk i mer enn 75 år. De brukes blant annet til masseforflytning, gruver, stein- og grustak, industri, havner og containerterminaler samt til lettere industriell bruk som for eksempel jordfresere og trucker med teleskopbom.

I tillegg til det omfattende sortimentet av industrielle terrengdekk, tilbyr Goodyear også et fullstendig utvalg av lastebildekk, inkludert spesialdekk for byggebransjen og andre typer transport av tung last.

Nye nettsider "alltid til tjeneste"

Vi har lansert nye nettsider hvor våre kunder av industrielle terrengdekk kan få råd og veiledning og stille tekniske spørsmål om for eksempel anbefalt lufttrykk og råd om montering. Alle spørsmål vil bli besvart av et medlem av det tekniske teamet for industrielle terrengdekk, og besøk på anlegget vil bli gjennomført hvis det viser seg nødvendig. Gå til http://otr.goodyear.eu/registration hvis du vil ha mer informasjon.

Goodyear Dunlop, en dekkpartner

Goodyear Dunlop ønsker å utvikle et ekte partnerskap med kundene sine. Målet er å gi kundene teknisk assistanse, råd og anbefalinger for å støtte produktene gjennom hele deres levetid. Anleggsmaskinenes effektivitet avhenger i høy grad av riktig valg av dekk for å sikre at maskinene har de nødvendige egenskapene for det de skal brukes til. Råd og støtte av høyeste kvalitet er like viktig som selve dekkets kvaliteter.

Goodyear Dunlops spesialistteam er tilgjengelige for å gi hjelp og råd til alle sine kunder.

Anbefalingene er basert på analyser av behovet for trekkraft, stabilitet, komfort og holdbarhet. Slitemønsteret, materialet og andre dekkegenskaper anbefales på grunnlag på hva som er best egnet til bruksområdet når det gjelder belastning, hastighet og avstander som kjøres, i tillegg til anlegget hvor utstyret skal brukes. Både vedlikehold og dekkvalg bidrar til produktiviteten og ytelsen for maskinen som dekkene er montert på.

Goodyears spesialister følger et industrielt terrengdekk gjennom hele dets levetid, og måler lufttrykk, slitasje og samlet tilstand for å kunne gi de lavest mulige kostnadene per time i drift.

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter.  Goodyear har omtrent 70,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 60 anlegg i 25 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.