Gå videre til innhold
Nye EfficientGrip SUV-dekk gir drivstoffbesparinger og økt ytelse til firehjulstrekkere

Pressemelding -

Goodyears nye SUV-dekk oppfyller kravene i et stadig større europeisk marked for firehjulstrekkere og SUV’er. Dekket gir lavere drivstofforbruk, lavere CO2-utslipp og mindre støy – uten at det går på bekostning av kjøreegenskaper og sikkerhet.

Etter en vellykket lansering av Goodyears prisbelønte EfficientGrip-dekk for personbiler lanserer selskapet nå de nye EfficientGrip SUV-dekkene. Dekkene er spesielt beregnet på det voksende markedet for SUV’er og firehjulstrekkere og kombinerer kvalitetene i denne dekkserien med EfficientGrips egenskaper for lavere drivstofforbruk, CO2-utslipp og støynivå. Dekkene er beregnet på en rekke forskjellige SUV’er og firehjulstrekkere, fra store luksusutgaver til standard-, kompakt- og småbiler.

Et grønt SUV-dekk med gode egenskaper

Goodyears EfficientGrip SUV-dekk er utviklet med selskapets nyskapende FuelSaving-teknologi og er konstruert med en spesiell polymer som bidrar til lavere rullemotstand, drivstoffbesparinger og reduserte CO2-utslipp.

“Etter hvert som SUV’er og firehjulstrekkere blir stadig mer økonomiske og bilprodusentene legger ned mye arbeid i å oppfylle strengere miljøstandarder, har Goodyear på sin side arbeidet intensivt med å sikre dekk som støtter denne kontinuerlige innsatsen”, sier Hugues Despres, varemerkedirektør for EMEA-området hos Goodyear.

De nye avanserte funksjonene består blant annet av 3D-lameller i slitebanen som er utformet for å forbedre den samlede kontakten mellom dekk og vei, noe som reduserer bremselengden med flere meter . For å oppfylle kravene til bedre veigrep på vått underlag har vi vevd et avansert slitebanemateriale tett inn i dekkstrukturen, som inneholder gripeharpiks for ytterligere å bedre bremseegenskapene på våte veier. Den optimerte blokkdesignen og -sekvensen reduserer støynivået fra dekkene.

Øker kjørelengden med nyskapende IT

EfficientGrip SUV-dekket har en jevn stivhet og trykkfordeling i avtrykket og er utviklet gjennom dataoptimerte modeller som er bygd ved hjelp av den siste utviklingen innen IT. Resultatet er et dekk med økt kjørelengde, samtidig som lavere samlet dekkvekt i forhold til tidligere modeller gir bilførerne bedre styrepresisjon og håndtering.

Etterspørselen etter spesialdekk for SUV’er og firehjulstrekkere øker i takt med det voksende europeiske markedet, som er forventet å nå flere millioner kjøretøyer innen 2014 .

“Med EfficientGrip SUV ønsker vi å oppfylle de spesifikke dekkbehovene i dette voksende segmentet. EfficientGrip SUV er et opplagt valg fordi dekkene bidrar til å redusere innvirkningen på miljøet – uten å gå på bekostning av kjøreegenskapene”, konkluderer Despres.

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter.  Goodyear har omtrent 70,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 60 anlegg i 25 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.