Nyheter og bestselgere fra Goodyear vinteren 2010

Goodyear UltraGrip Ice+ – NYHET!

Beste piggfrie dekk for nordisk vinterføre

Det nye, piggfrie vinterdekket for den nordiske vinteren som ble lansert på markedet denne høsten, Goodyear UltraGrip Ice+, var overlegent i sammenligning med sine største konkurrenter da det ble testet av det uavhengige testinstituttet Test World i Finland. UltraGrip Ice+ gir utmerkede kjøreegenskaper på alle typer ekstreme, nordiske vinterforhold, og er til sammen 8 % bedre enn konkurrentene, med 11 % kortere bremsestrekning på vått underlag.

Etter mange års utviklingsarbeid lanserer Goodyear sitt første piggfrie vinterdekk for det nordiske markedet, UltraGrip Ice+, et dekk som gir ekstremt gode resultater takket være den nyskapende ActiveGrip-teknologien. Det nye vinterdekket fra Goodyear er spesielt utviklet for ekstreme, nordiske vinterforhold i land som Finland, Sverige, Norge og de baltiske landene. Bilførere i disse landene har nå tilgang til et piggfritt dekk med overlegent veigrep og kontroll, spesielt på isføre, men også på snø og vått underlag.

UltraGrip Ice+ utfyller vår høykvalitetsserie med vinterdekk, og uten pigger gir det de beste egenskapene for bremsing, håndtering og kontroll på alle typer vinterføre, på landeveien eller i byen, hvor det er innført eller planlegges innført begrensninger på bruk av piggdekk.

Mer detaljert informasjon vedlagt.

Goodyear UltraGrip Extreme – oppgradert med nye, sekskantede pigger
Goodyears bestselgende piggdekk, Goodyear UltraGrip Extreme, er oppgradert for å gi enda bedre veigrep i år med nye, sekskantede pigger som gir enda bedre kontroll på vinterføre. Den nyskapende ActiveStud-teknologien med de nye, sekskantede piggene og et slitemønster med 3D-vaffellameller gir ekstra veigrep og trekkraft på glatte veier. I tillegg gir ActiveStud-teknologien kortere bremsestrekning på is ved å gi mer kraft til de sekskantede piggene, noe som gir 6 % kortere bremsestrekning på is enn forgjengeren.[1] I tillegg gir de nye, sekskantede piggene dekket 5 % bedre akselerasjon og bedre og kjøreegenskaper over tid på is og snø. [2]

Goodyear UltraGrip Extreme gir de beste kjøreegenskapene under de barskeste vinterforhold, både i bytrafikk og på mindre landeveier. Med Goodyears unike TwinGrip-konsept, som består av to ulike materiallag som er utformet for å gi maksimalt veigrep på glatte, nordiske vinterveier, og det nyskapende slitemønsteret er Goodyear UltraGrip Extreme spesielt godt på vått underlag og is, og gir bedre totalsikkerhet på vått og tørt underlag. Dette ble også bevist i den finske dekktesten Test World[3], hvor UltraGrip Extreme var best i test når det gjaldt å bremse på is.

Goodyear UltraGrip Performance 2 – anbefales av eksperter
Goodyear UltraGrip Performance 2 fikk svært rosende omtale og topp rangering av ledende motormagasiner da det ble lansert sist vinter. Dekket har en upåklagelig ytelse under alle vinterforhold takket være Adaptive SipeGrip-teknologien, to ulike typer lamellmønster i ett dekk. I tillegg har dekket et retningsorientert slitemønster og en ny silikakomponent som gir bedre feste. Det velrenommerte motormagasinet Autobild Sportscar beskrev dekket som “Et utmerket vinterdekk med pålitelig håndtering på alle typer vinterføre, god vannplaningssikkerhet, lav rullestøy og svært høy komfort”[4].

Goodyear UltraGrip Performance 2 er et pålitelig, testvinnende dekk med gode egenskaper på alle typer vinterføre – fra snø og is til vått og tørt. Det ble testet av den uavhengige, tyske testorganisasjonen TÜV SÜD Automotive, og testen[5] viste fordelene med Adaptive SipeGrip-teknologien. Den optimale åpningen av lamellene i UltraGrip Performance 2 gir:

-          13 % kortere bremsestrekning på is.

-          2D-sikksakk i midtpartiet reduserer bremselengden på snø med 8 %.

-          I tillegg gir dekket 9 % bedre grep i svingene takket være slitebanens ryggrille, som gir konstant veikontakt.

For å oppsummere: Testen viser at UltraGrip Performance 2 gir ledende kjøreegenskaper og kortere bremsestrekning på alle typer føre, samt overlegen kjøretøykontroll på is, snø og tørre veier.

Goodyear UltraGrip 7+ – fantastisk testvinner
Siden Goodyear UltraGrip 7+ ble lansert i 2008, har det blitt en fantastisk testvinner i ledende motormagasiner og bilforeninger over hele Europa. Den uavhengige testorganisasjonen ADAC konkluderte med å kalle det "Et svært velbalansert dekk, høyt rangert i alle sikkerhetstester og best i test på våte veier"[6]. Det piggfrie, europeiske vinterdekket Goodyear UltraGrip 7+ er forbedret på våte veier, har redusert drivstofforbruket med sin 8 % lavere rullemotstand, og holder 5 % lenger enn forgjengeren UltraGrip 7.

Dekket har en større evne til å tilpasse seg variable vinterforhold takket være forsterkningssoner som gir en jevnere trykkfordeling over dekket, og et nytt slitebanemateriale som består av en ny generasjon polymerblandinger som tåler større temperatursvingninger. Den nye blandingen har forbedret dekkets ytelse på vått underlag uten å gi slipp på dekkets høye ytelse på snø og is.

Goodyears nyskapende 3D BIS-vaffellameller optimaliserer blokkstivheten ved alle temperaturer for å forbedre kontrollen og håndteringen under en rekke vinterforhold, fra tørt og vått underlag til søle, snø og is. Lamellene er utformet slik at de griper tak i selv den hardeste snø og is, og gir utmerket grep på glatte veier.

Goodyear UltraGrip 7+ har reduserte støyfrekvenstopper som gir en jevnere og mer stille og behagelig kjøretur uavhengig av underlag og vær- og føreforhold.

Uavhengig testing

For å vurdere kvaliteten på alle nye og oppgraderte dekk lar Goodyear de uavhengige testorganisasjonene Test World i Finland og TÜV SÜD i Tyskland utføre omfattende testing av dekkene mot forgjengerne og ledende konkurrenter. TÜV SÜD er en av de største uavhengige testorganisasjonene i Europa med fokus på sommerdekk og europeiske piggfrie dekk. Test World er den største uavhengige testorganisasjonen i Nord-Europa med fokus på nordiske vinterdekk. Mesteparten av TestWorlds vintertesting utføres i Ivalo i Finland.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter.  Goodyear har omtrent 70,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 60 anlegg i 26 land over hele verden.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyears produkter, kan du gå til  www.goodyear.no.

[1]  Testet mot forgjengeren i mars 2008 i Ivalo i Finland av Goodyear Technical Center, Luxembourg. Dekkstørrelse: 205/55R16. Testbil: Audi A3.

[2]  Testet mot forgjengeren i mars 2008 i Ivalo i Finland av Goodyear Technical Center, Luxembourg. Dekkstørrelse: 205/55R16. Testbil: Audi A3.

[3]  Test World vinterdekktest 2008, testet mot 9 ledende konkurrenter. Dekkstørrelse 205/55R16.

[4] Autobild Sportcars nr. 39/2009

[5]  Test utført av TÜV SÜD Automotive i mars 2008 (rapport 76230122-3) og av Goodyear.

Technical Centre Luxembourg i februar 2008. Dekkstørrelse 225/45R17, bil: Mercedes C-klasse.

[6]  Vinterdekktest av ADAC 2009

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter.  Goodyear har omtrent 70,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 60 anlegg i 25 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.