Gå videre til innhold
Skiftende trender: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 klar for det dramatiske markedsskiftet

Pressemelding -

Utover teknologien og ytelsen er en av de mest imponerende aspektene ved Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 størrelsen på serien. Innen 2023 vil den være tilgjengelig i ikke mindre enn 65 dimensjoner for felger fra 17 til 22 tommer.

Dette betyr at Eagle F1 Asymmetric 6 virkelig er «klar for alt», ikke bare når det gjelder ytelse, men også når det gjelder å bringe Goodyears teknologi til førere av mange biltyper. Fra kompakte kombibiler med ytelse til crossovere, sportslige bilder, coupéer og motorsterke biler, de nyeste dekkene dekker mange sjangre.

Den nordiske bilparken har endret seg radikalt de siste årene. Salget av små og mellomstore biler (inkludert standard- og ytelsesvarianter) utgjør i dag omtrent 45 % av det nordiske salget, mens andelen i begynnelsen av perioden 2009–2019 var på 60 %1. Det totale kjøretøysalget vokste imidlertid i samme periode, og hovedveksten var en vekst av større biler, inkludert elektrifiserte sedaner, crossovere og SUV-er. SUV-sektoren gikk f.eks. fra 63 000 til nesten 320 000 biler[1] i samme periode. Mens dette segmentet tradisjonelt var for terrengorienterte kjøretøyer, har den største etterspørselsveksten vært for veiorienterte modeller, med ytelsesfokuserte modeller som tiltrekker sjåfører som tidligere hadde blitt fristet av sportssedaner.

Laurent Colantonio, teknologidirektør hos Consumer Tires EMEA, beskriver virkningen av uskarpheten i ytelsesbilsektorene for Goodyear: «Vi har størrelser i Eagle F1 Asymmetric 6-serien som også er i Eagle F1 Asymmetric 3 SUV-serien vår, men med et annet ytelsesfokus. Førere liker kanskje den høyere kjørestillingen til en crossover, men de krever de samme kjøreegenskapene som en ytelsessedan.

«Det er derfor vi fokuserte på konstruksjonsmaterialer med høyere styrke, og introduserte Dry Contact Plus og Wet Braking Pro Technology for å gjøre Eagle F1 Asymmetric 6 klar for alt, på alle typer ytelsesbiler. Vi har vært i stand til å legge til disse funksjonene samtidig som vi har redusert vekten på dekket, noe som har forbedret responsen og effektiviteten ytterligere.»

I 2021 fortsatte salget av elektriske biler (EV) å vokse og tok en andel på 65 % av det norske markedet. Hybrid (PHEV og HEV) vokser også til en betydelig andel på 27 %. Bensinbilsalget har vært synkende og utgjorde bare 4 % av nybilsalget i samme periode. [2]

Hybrid-, elektrisk- og crossover-segmentene inkluderer nå mange motorsterke modeller som krever de nyeste ultra-high performance dekkene (UHP). Effekttall på over 400 hk og vekt på over to tonn er ikke uvanlig i ytelsesbilsektoren. Selv hot-hatch-segmentet, hvor Goodyear Eagle F1 har vært et testvinnende valg i tre tiår, har sett en betydelig endring oppover i størrelse og ytelse.

Ta Volkswagen Golf GTI som et eksempel. Da Eagle F1 først ble lansert i 1994, var GTI allerede i tredje generasjon. Med 115 hk og en vekt på et drøyt tonn, bød den på et livlig driv. På midten av 2000-tallet, da Goodyear byttet ut Eagle F1 GS-D3 med Asymmetric, hadde Mk5 GTI over 200 hk, men hadde fått 300 kg ekstra. Et tiår senere leverte Mk7 GTI Clubsport rundt 300 hk med en egenvekt som var rundt 40 % høyere enn Mk3.

Denne veksten, gjenspeilet i andre segmenter som ytelsessedaner, hadde en betydelig innvirkning på dekkutviklingen. De nyeste Golf GTI-modellene har 225/40R18-dekk, med 19-tommers alternativer. Sammenlign det med 1990-tallsføreren, ved å velge 195/50R15 Goodyear Eagle F1 GSD-2-retningsbestemte dekk for å forbedre deres GTI-kjøreegenskaper.

Colantonio skisserer hva dette betydde for Goodyear: «Vekten til ytelsesbiler økte, og det samme gjorde bredden i sektoren med ytelsessedaner og crossovere, som slutter seg til de tradisjonelle kombi- og sportsbilmodellene. Flaggskipet i 18-tommers størrelser for 20 år siden ble inngangsnivået for mange ytelsesbiler. Etter hvert som dekkene ble større, valgte vi å gå fra retningsbestemt til asymmetrisk design for å takle den ekstra dynamiske belastningen. Dette markedsskiftet førte oss også til å sikre at vi var et skritt foran trenden ved å bruke stål med høyere strekkfasthet og andre forsterkningsmaterialer med høyere styrke.

«Økt sikkerhet, utslipp og bekvemmelighetsalternativer har drevet størrelsen og vekten til ytelsesbiler oppover. Teknologien i Eagle F1 Asymmetric 6 er fokusert på å levere enestående håndtering og ytelse når vekt og kraft øker. Den nye generasjonen ytelsesbiler er elektriske, med over dobbelt så høyt dreiemoment som noen nåværende bensindrevne ytelsesbiler. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 er klar for alt, inkludert å bringe enestående kjøredynamikk til en spennende ny æra av kjøring.»

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 72 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.