Utfordring mottatt og oppfylt: Dunlop Lanserer AA-dekkdimensjoner på markedet

Utfordring mottatt og oppfylt: Dunlop Lanserer AA-dekkdimensjoner på markedet

Sport BluResponse leverer på høyeste nivå i EUs dekkmerking

Oslo 9. mars 2015 – Dunlop kunngjør i dag at de lanserer fire dekkdimensjoner med AA-klassifisering i Sport BluResponse-serien. Lanseringen betyr at Dunlop har lyktes med å nå et mål de hadde satt seg i 2012 – da de stilte ut sine første AA-klassifiserte konseptdekk – om å gjøre AA-dekk tilgjengelige på markedet. AA-klassifiseringen er den høyeste klassifiseringen som er definert av EUs dekkmerkingsdirektiv, og betyr at et dekk har fått karakteren A både på drivstoffeffektivitet og veigrep på vått underlag. A-klassifiseringen på drivstoffeffektivitet betyr at dekkets rullemotstand er redusert i forhold til forgjengeren. Lanseringen av AA-dekkene, som ruller ut på markedet i dag, styrker Dunlops ledelse i sitt engasjement for merkingen, og betyr et kontinuerlig arbeid med innovasjon.

«Akkurat som Dunlop-førere er fokusert på å skape liv som driver dem fremover, holder vi fokus på å kontinuerlig drive frem nyskapning innen dekkproduksjon», sier Alexis Bortoluzzi, varemerke- og strategidirektør for EMEA. «Da vi først utviklet AA-konseptdekkene for tre år siden, lovte vi oss selv å bringe dette konseptet ut til forbrukerne. I dag er vi stolte over å kunne innfri dette løftet ved å lansere fire dekk med AA-klassifisering på markedet.»

Dekkene leverer på de kjøreegenskapene Dunlop-førere har lært å forvente, med den kompromissløse håndteringen som Sports BluResponse-serien er kjent for, med et bedre våtgrep og en rullemotstand som er verdt AA-klassifiseringen.

«Dunlop lanserte sine første AA-dekk den første dagen med frivillig implementering av merkereglene i 2012, og vi arbeider kontinuerlig for å produsere høyt klassifiserte dekk. Imidlertid fortsetter vi å be EU om sterkere håndhevingen. Vi føler at dagens merking er en utmerket måte å informere forbrukerne på om hvilke fordeler et dekk har, men samtidig er det viktig å huske at merkingen bare omtaler tre kriterier, mens våre produktutviklingsteam ser på over 50 for å sikre at vi kan levere trygge, solide produkter av høy kvalitet på markedet.» said Alexis Bortoluzzi, varemerke- og strategidirektør i EMEA.

Sport BluResponse-dekkene med AA-klassifisering er tilgjengelige i følgende dimensjoner: 205/55 R16 94V XL, 205/55 R17 95V XL, 215/55 R16 97H XL og 225/60 R16 102W XL.

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter.  Goodyear har omtrent 69,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 52 anlegg i 22 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.