Frank Brunner har levert dette og mange andre kunstverk om bord på Havila Polaris. (Foto: Martin Giskegjerde/Oclin)

Unik kunst på Havila Kystrutens skip

Havila Kystrutens to siste skip i rute langs norskekysten er, som sine søsterskip, utsmykket med unik kunst fra norske kunstnere.

Verkene om bord på Havila Pollux og Havila Polaris, er i likhet med kunsten på søsterskipene Havila Capella og Havila Castor, skapt spesielt for akkurat disse kystruteskipene.

Om bord på Havila Pollux er uttrykksformen abstrakt og fargesterk, noe som står i sterk kontrast til den ellers rolige atmosfæren og de mørke veggene i trappeoppgangene om bord.

Kunstner Ingrid Haukelidsæther sier hun er opptatt av å skape rom og bevegelse i bildene sine. I det arbeidet er dans og musikk viktige referanser, men også naturen – og særlig hav og fjell.

- Siden jeg jobber nonfigurativt og abstrakt, har jeg et språk uten ord, og med det prøver jeg å formidle en vilje og positiv kraft. Også prøver jeg å ta vare på øyeblikk, forteller hun.

Fulgt på Instagram
Hege Sævik Rabben har vært ansvarlig for utsmykning om bord på Havila Kystrutens skip. Hun kjente Haukelidsæther sin kunst godt fra Instagram.

- Jeg har fulgt Ingrid på Instagram og likte godt uttrykket i kunsten hennes. Hun har veldig fine komposisjoner med sterke farger uten at det blir skrikende. De gir mye, men er rolige på samme tid. Det synes jeg er veldig, veldig fint, sier Sævik Rabben.

Varme og kalde fargetoner
Om bord på Havila Polaris er det Frank Brunner som har levert kunsten. Brunner har atelier i Oslo og Kristiansand, og bodde tidligere i New York. Det sies at det flyktige går igjen i Brunners motiver, ofte skildret gjennom lys, skygger og speilinger. Han lager mye grafikk, men har levert maleri, etsninger og litografi. Motivene kretser rundt urbane og naturliknende baktepper, ved bruk av både kalde og varme fargetoner. Brunner er også den eneste kunstneren på Havila Kystrutens skip som har motiver av mennesker.

- Jeg prøvde å skape en reise i de ulike bildemotivene jeg har brukt. Samtidig liker jeg gjenkjennelse, og det er nok grunnen til at jeg har et figurativt formspråk med speilinger og lys. Vannelementet, om det seg være fossefall, speilinger i sjø eller regn er også viktig i mitt arbeid, og jeg vil nok si jeg jakter på en gjenkjennelse i opplevelse, et øyeblikk eller noe flyktig, sier Brunner.

- Det har vært veldig spennende å jobbe med Hege i denne prosessen, og morsomt å få lov til å være med å utsmykke et helt nytt skip. Hege visste godt hva hun ønsket seg, og sammen med min kollega Renate gikk de igjennom alt jeg har laget, og fant hva vi trodde kunne passe inn om bord.

Brunner har både laget kunstverk spesielt for Havila Polaris, i tillegg til at tidligere produserte kunstverk er levert som trykk om bord.

- Også Frank hadde jeg fulgt på Instagram en stund før jeg tok kontakt. Han har en fantastisk stemning i bildene sine med en sanselig skjønnhet. Verkene hans passer godt til skip som seiler i fantastisk natur, samtidig som han trekker inn urbane elementer, mennesker og dyr. Jeg synes kunsten hans ble utrolig flott, sier Sævik Rabben.

Bruk tiden godt
Sævik Rabben anbefaler alle å bruke litt ekstra tid på kunstverkene om bord på skipene.

- Vi har knyttet til oss fire forskjellige kunstnere på våre skip, med forskjellige uttrykk og fargevalg. Det gir hvert skip sitt eget særpreg. Det har vært fint å bli kjent med kunstnerne og få historiene bak bildene. I tillegg viser det seg at alle de fire kunstnerne fine mennesker, og det har vært en glede å samarbeide med dem, sier Sævik Rabben.

- Jeg anbefaler alle om bord på våre skip og ta seg tiden til å nyte kunsten i kombinasjon med naturen som passerer utenfor de store vinduene – det gir turen en ekstra dimensjon, avslutter hun.