Fra venstre: Maskinsjef Ole Johnny Håbet, kaptein Martin Iversen, administrerende direktør Bent Martini og hotellsjef Aksel-Arne Antonsen. (Foto: Martin Giskegjerde/Oclin)

Alle skip i rute langs kysten

Kystruteskipet Havila Pollux forlot onsdag kveld Jektevikterminalen i Bergen, og med det er alle av Havila Kystrutens skip i rute på den historiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes.

Havila Pollux er det fjerde, og siste, av Havila Kystrutens skip som settes inn i rute langs norskekysten. Med det er en lang ventetid for rederiet over.

- Vi har virkelig møtt våre utfordringer de siste årene, og jeg vil tro vi har vært vel så frustrerte og utålmodige som vår oppdragsgiver, våre kunder og kystsamfunnene har vært. De siste ukene føler vi vinden har snudd litt, med mer hyggelig nyheter siden vi tok over våre to siste skip. Dagen i dag er den siste bekreftelsen, og det var en sann glede å få være om bord da Havila Pollux kastet loss i Bergen, sier administrerende direktør Bent Martini.

Havila Pollux ankom Bergen fra verftet i Tyrkia i forrige uke, og den siste snaue uke har blitt brukt til å klargjøre skipet for drift langs kysten.

- Nå fikk vi litt bedre tid enn på Havila Polaris. Samtidig har det ikke stått på innsatsen vårt mannskap om bord og våre underleverandører har lagt ned i disse dagene. Det er godt å få skipet klart, godkjent og i rute, sier Martini.

Ærefult oppdrag
På broen ut fra Bergen var det kaptein Martin Iversen som hadde styringen.

- Å få lov til å ta et skip ut på sin jomfrutur er et ærefult oppdrag. Jeg er takknemlig for muligheten, og gleder meg til å seile dette fantastiske skipet langs kysten, sier Iversen.

- Mannskapet om bord er forberedt og klare for oppgavene som venter, og jeg lover at det er en topp motivert gjeng som både skal drifte skipet på best og sikrest mulig måte, samtidig som vi skal ta godt vare på alle våre gjester om bord.

Betyr alt
Martini understreker at denne dagen er et veiskille for Havila Kystruten.

- For oss betyr dette alt. Nå skal vi endelig få muligheten til å levere som vi har forpliktet oss til i kontrakten med norske myndigheter og vise oss frem fra vår beste side. Vi skal bidra til kritisk infrastruktur langs kysten, og vi skal gi våre gjester om bord opplevelser for livet, sier han.

Søsterskipet Havila Polaris er godt i gang med sin første rundtur på kystruten, og har i løpet av onsdagen snudd i Kirkenes og er på vei sørover igjen.

- Mottakelsen Havila Polaris har fått langs kysten fra Bodø og nordover har vært fantastisk. Det er helt tydelig at kystsamfunnene har ventet på våre toppmoderne skip. Det gleder oss stort, og vi ser frem til å gi noe tilbake til kystbefolkningen, sier Martini.

Torsdag morgen legger Havila Pollux seg til kai på Mjølstadneset i Fosnavåg foran Havila-huset.

- Akkurat i morgen gjør vi et unntak fra ruten, og legger til foran hovedkontoret i stedet for i Torvik. Vi har mange ansatte i Havila-konsernet som har ventet og som gleder seg til å se det siste tilskuddet i familien, avslutter Martini.