Da Sven kom hjem til Kristiansand i 1924 hadde han med seg utstyr til å lage iskrem, en bok full av oppskrifter og store ambisjoner og pågangsmot.  I august samme året åpnet han forretning i Markens gate 29. På bakrommet startet han iskremproduksjon.
Da Sven kom hjem til Kristiansand i 1924 hadde han med seg utstyr til å lage iskrem, en bok full av oppskrifter og store ambisjoner og pågangsmot. I august samme året åpnet han forretning i Markens gate 29. På bakrommet startet han iskremproduksjon.

Hennig-Olsen Is feirer 100 år med kremen av iskrem

Tidenes mest populære småis er krone-is og sandwich, og nordmenns favorittsmaker er sjokolade og karamell. Nå fyller Hennig-Olsen Is 100 år og lover feiring året til ende.

Det er 100 år siden Sven Hennig-Olsen vendte hjem til Sørlandet fra Chicago med en drøm om å lage is. Siden den gang har Hennig-Olsen vokst til å bli en suksessfull norsk merkevare, med en produksjon på 32 millioner liter iskrem årlig. 150 millioner enkelt-is selges hvert år fra fabrikken i Kristiansand.

– Våre største bestselgere gjennom tidene er krones-is jordbær og sjokolade, og sandwich. Og nordmenns favorittsmak er sjokolade og karamell forteller Paal Hennig-Olsen, tredje generasjons leder av Hennig-Olsen Is.

– Bare i mai regner vi med å selge over 20 millioner krone-is. Og det er mai, selve iskrem-måneden, at vi fyller 100 år som selskap.

Som en del av feiringen vil Hennig-Olsen Is donere en kunstgave til byen og Kristiansand Kommune. Det skal også settes opp et eget teaterstykke om Hennig-Olsen Is på Kilden i Kristiansand lørdag 25.mai.

– Jubileumsforestillingen “Det store iskremeventyret” forteller om hvordan Hennig-Olsen Is ble til, det er jo faktisk et lite eventyr i seg selv. Historien som blir utspilt handler om iskrem, men kanskje aller mest om å tørre å følge drømmene sine, slik min far gjorde – og hans far før det, sier Paal Hennig-Olsen, tredje generasjons leder av Hennig-Olsen Is.

Hundreårsfeiringen fikk en tyvstart med lanseringen av Haaland-isen tidligere år. Isen føyer seg i rekken av fotball-iser fra Hennig-Olsen, og har allerede rukket å skape stor interesse blant fans nasjonalt og globalt.

– Vi har fått bestillinger fra «hele verden» av folk som vil ha Haaland-is i nærbutikken sin, men denne er eksklusiv for oss nordmenn, smiler Hennig-Olsen.

Han røper at Haalands kollega i Manchester City, Jack Grealish, har lagt inn ønske om å få smake Haaland-isen:

– Vi skal se om vi får sendt over en batch med Haaland-is til Manchester som en del av feiringen.

FAKTA OM HENNIG-OLSEN IS

• Hennig-Olsen Is er tredje generasjons familiebedrift.
  • Selskapet ble grunnlagt i Kristiansand i 1924 av Sven Hennig-Olsen.
  • Paal Hennig-Olsen er i dag administrerende direktør.
  • Selskapet er nordens eldste iskremprodusent.
  • Sørlandsis er Norges mest spiste dessert-is.
  • Lager syltetøy fra eget kokeri, og produserer 100 tonn egen krokan årlig.
  • I 2015 satt Hennig-Olsen Is verdensrekord med verdens største krone-is. Den var 3.08 meter høy, rommet 1080 liter iskrem.
  • Introduserte ZerOh i 2019, verdens første is med null kalorier.