Icelandair og WestJet inngår avtale

Icelandair og Canadas nest største flyselskap WestJet inngår en interline avtale, som kort fortalt betyr at selskapene kan selge og utstede billetter på hverandres ruter.

Avtalen gir Icelandairs passasjerer, på begge sider av Atlanterhavet, flere destinasjoner å velge i mellom. For reisende fra Skandinavia kan Icelandair nå tilby sine passasjerer enda flere destinasjoner i USA og Canada. WestJet har over 80 destinasjoner i Canada, USA, mellom Amerika og Caribien fra Toronto og andre canadiske storbyer.

Icelandair flyr hele året til Toronto og med den nye avtalen utvider nettverket seg betraktelig. Utover Toronto flyr Icelandair direkte fra Keflavik til Halifax i Canada. Icelandair har ekspandert kraftig på det nord-amerikanske markedet de senere årene, og den nyeste detsinasjonen Anchorage, Alaska, starter opp i mai i år.

Samarbeidet med WestJet er helt i tråd med Icelandairs strategi om uavhengighet på den ene siden og åpenhet for fordelaktig samarbeid med andre selskaper på den andre siden. Icelandair har avtale med Finnair, SAS, Alaska Airlines, JetBlue, Frontier og nå også WestJet.

Icelandair har 11 nordamerikanske destinasjoner: New York (JFK), Newark, Boston, Washington D.C., Minneapolis/St. Paul, Orlando, Seattle, Denver, Anchorage (fra mai 2013) i USA og Toronto og Halifax i Canada.

• toronto