Pressemelding -

Presseinvitasjon: CORE og Equality Check inviterer til lansering av CORE næringslivsstudie

CORE – Senter for likestillingsforskning og Equality Check inviterer presse til rapportlansering, hvor vi legger frem ny rapport om kjønnsbalanse på toppen i næringslivet.

CORE næringslivsstudie synliggjør et paradoks i næringslivet: – Det er høy bevissthet, definerte mål og tiltak for kjønnsbalanse i selskapene, men det er likevel klare kjønnsforskjeller i inntekt og karriere, sier forsker Sigtona Halrynjo

Forskningsprosjektet er unikt i nordisk sammenheng, og gjennomført i samarbeid med 10 store norske bedrifter. Rapporten svarer på en rekke til nå ubesvarte spørsmål rundt likestillingsstatus, holdninger, ambisjoner og opplevde betingelser blant kvinnelige og mannlige medarbeidere i norsk næringsliv. Forskningsprosjektet er utført på oppdrag fra Kulturdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet

Livestream: 10. mars, kl. 9:00 - 10:30 [Link]

Møt noen av Norges ledende selskaper og eksperter på likestilling og mangfold:

• Velkommen v/ Marie Louise Sunde, Equality Check og Mari Teigen, CORE
  • Presentasjon av hovedfunn fra studien ved forsker Sigtona Halrynjo fra CORE - Senter for likestillingsforskning ¨

Innlegg fra:

• Jan Christian Vestre, Næringsminister (Ap)
  • Bjørnar Selnes Skjæran, Fiskeri- og havminister (Ap)
  • Kultur- og Likestillingsminister Anette Trettebergstuen (Ap).

Paneldebatt med representanter fra Norges ledende selskaper:

• Mette Krogsrud, Schibsted
  • Wenche Fredriksen, DNB
  • Sverre Tyrhaug, Thommessen
  • Kiran Aziz, KLP
  • Kultur- og Likestillingsminister Anette Trettebergstuen (Ap).
  • Moderert av Isabelle Ringnes fra Equality Check

Det vil bli anledning til å gjøre korte intervjuer etterpå. Arrangementet gjennomføres digitalt, men det vil være begrenset plass til presse. Førstemann til mølla gjelder. Vi ber derfor om at alle som vil delta melder seg på.

Tid: Torsdag 10. mars kl. 09-10.30.
Sted: Myntgata 2, inngang D, 0151 Oslo (ved Festningen).
Påmelding: Send epost til marie@equalitycheck.com, eller ring 41454498.

Rapporten blir tilgjengelig her 10. mars kl 09.00 https://www.samfunnsforskning.no/core/publikasjoner/rapporter/

• Utdanning

Institutt for samfunnsforskning er en uavhengig, ikke-kommersiell stiftelse i Oslo.

Siden opprettelsen i 1950 har instituttet spilt en avgjørende rolle for utviklingen av norsk samfunnsforskning.

Vi søker å skape et bredt fagmiljø uten skarpe grenser mellom grunnforskning og anvendt forskning. Målet er å frambringe kunnskap og forståelse på områder som er viktige for samfunnsutviklingen og arbeide i nær tilknytning til den internasjonale forskningsfronten.

Erika Bruun

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver 41236588