Bilde fra Fakken vindkraftpark på Vannøya i Troms, som eies av Troms Kraft. Foto: Frank Rune Isaksen i Frikant Mediedesign.

Ny rekord for vindkraft i Norden

På onsdag ble det satt rekord i nordisk vindkraftproduksjon da det for første gang oversteg 15 GW. Meteorologisk institutt kunne melde om at et stort lavtrykk traff Sør-Norge på tirsdag og trakk nordover utover onsdagen. Dette satte fart i de mange vindkraftanleggene som har blitt bygd de siste årene.

- Vindkraftens kraftproduksjon bidro i perioder med kraft som ville tilsvart 100 Alta-kraftverk eller 10 kjernekraftverk, sier porteføljeforvalter i Ishavskraft Olav Grunde Lauvdal.

Ifølge Lauvdal sto vindkraften for over 20 prosent av det totale forbruket gjennom onsdagen, og i enkelte timer helt opp i en tredjedel. Normalt for årstiden ligger vindkraftproduksjonen på rundt 7 GW, eller 10 prosent av den totale kraftmiksen.

Billigere strøm

Mye ikke-regulerbar kraftproduksjon i systemet fører ofte til lavere priser, slik vi gjerne har sett under snøsmeltingen om våren eller når høstværet herjer som verst.

- Prisene presses nedover når det blåser mye, og natt til onsdag var kraftprisen under 20 øre/kWh i flere timer i de to nordligste prisområdene i Norge, sier porteføljeforvalter.

Så lenge forbruksmønsteret er så lite fleksibelt som det er i dag, vil vi fortsette å oppleve større svingninger i kraftprisen. Tidligere i høst opplevde noen prisområder at strømprisen i enkelttimer var på over 80 øre/kWh, for da var situasjonen motsatt med lite vind og lave temperaturer.

Mer vind inn i Norden

Den nye rekorden i Norden kommer i kjølvannet av en storstilt utbygging av vindkraft de senere årene. Totalt i Norden er det bygget vindkraftanlegg med samlet normalårsproduksjon på 50 TWh. Ifølge NVEs siste kvartalsrapport var det ved utgangen av tredje kvartal bygget 6,7 TWh av dette i Norge, samtidig som det da var 7,3 TWh under bygging.

Olav Grunde Lauvdal

Porteføljeforvalter 993 50 349