Foto: Klippen U & IL

200 000 kr i støtte til lag og foreninger

Ishavskraft har i samarbeid med Troms og Finnmark idrettskrets nylig fordelt Ishavskraftfondet til barne- og ungdomsidrett i Troms og Finnmark fylke. Årets tildeling er på 200 000 kr. Midler fra fondet kan gis til oppstart av nye idretter, innkjøp av utstyr, leie av anlegg samt idrettsarrangement. Ishavskraftfondet mottok 75 søknader.

Porsanger Turnforening – 35 000 kr.

Foreningen i Lakselv er et nyoppstartet idrettslag som i dag gir et tilbud til ca. 130 barn og unge i alderen 1-13 år, fordelt på seks ulike partier. Idrettslaget startet på bar bakke både når det kommer til økonomi, utstyr og kompetanse, og har jobbet hardt både for å utdanne trenere og for å få på plass nødvendig utstyr som er avgjørende for å kunne gi et godt tilbud. Porsanger Turnforening får støtte fra Ishavskraftfondet til å kjøpe utstyr.

«Tusen hjertelig takk for en meget gledelig nyhet. Dette kommer så godt med for oss. Og i disse dager med korona og unntakstilstand varmet dette ekstra godt.» - Camilla Vonheim i Porsanger Turnforening

Tromsø Ishockeyklubb – 14 000 kr.

Tromsø Ishockeyklubb startet et Inkluderingsfond i 2017 som utøvere kan søke på når de ikke selv har midler til å dekke utstyr eller avgifter. Idrettslaget har sett et økt behov for fondet og har søkt midler hos Ishavskraftfondet. Vi er glade for å hjelpe til med at tilbudet opprettholdes fremover og bidrar til å gi idrettsglede til mange barn.

«Så gøy å høre. Tusen takk! Dette er midler som kommer godt med i inkluderingsfondet. Dette er det viktigste vi gjør i klubben vår. Dette blir nok enda mere aktuelt i året som kommer. Flere står nok mye vanskeligere stilt nå etter denne krisen.» - Carite Fønnebø i Tromsø Ishockeyklubb

Varden FK – 25 000 kr.

Prosjektet til Varden FK på Finnsnes er å lage informasjonsmøter for foreldre og jenter med innvandrerbakgrunn på eget morsmål. De skal avholde egne jenteøkter der jentespillere er instruktører og foreldrene inviteres med. Idrettslaget ønsker å knytte til seg idrettsguider som kommer fra de ulike aktuelle nasjonalitetene og med dette skape brobyggere samt rekruttere de inn i driften til idrettslaget.

Svalbard Turn – 15 000 kr.

Svalbard Turn mottar støtte fra Ishavskraftfondet til å integrere nylig tilflyttede barn fra utlandet i idrettslagets aktivitet. Prosjektets midler vil gå til kjøp av utstyr slik at de kan delta aktivt i idrettstilbudet på en øy nær Nordpolen som skal være deres nye hjem.

Ryttersportklubben NOR – 16 000 kr.

Idrettslaget på Storslett mottar støtte fra Ishavskraftfondet til kjøp av utstyr for å starte opp en gruppe som driver med kjepphest. Dette er en ny og kreativ versjon av hestehold som er lavterskel da kostnadene holdes veldig lave samtidig som det er gøy å holde på med og det kan engasjere flere barn og unge til å starte med ryttersport.

Snø Judoklubb – 20 000 kr.

Klubben som trener i Gyllenborghallen i Tromsø får støtte til å starte opp et jenteprosjekt for å rekruttere flere kvinner til kampsporten. Det vil jevnlig bli tilbudt gratistrening for jenter med kvinnelige instruktører. Støtten fra Ishavskraftfondet går med til å kjøpe drakter til deltakerne, betale forsikring til særforbundet og kjøpe mat for sosial sammenkomst etter treningene.

Bardu IL friidrett – 18 000 kr.

Bardu IL friidrett er en nyoppstartet friidrettsgruppe med mange aktive barn og unge. Da gruppen har ligget nede i 20 år trenger de nytt friidrettsutstyr som diskoser, kuler og spyd. Ishavskraftfondet støtter dem med å gi penger til kjøp av nytt utstyr.

Alta innebandyklubb – 14 000 kr.

Idrettslaget opplever økt interesse for innebandy og ønsker å utvide sitt tilbud. Til det trenger de mer låneutstyr slik at det er enkelt for barn å bli med uten å måtte betale for mye. Alta innebandyklubb får støtte til å kjøpe nytt låneutstyr så de kan starte opp en ny treningsgruppe.

Klippen U & IL – 15 000 kr.

Idrettslaget i Honningsvåg driver med rytmisk gymnastikk og bruker utstyr som ball, ringer, køller og tau i trening og konkurranse. Et av idrettslagets store ønsker er å få til konkurransetropper og derfor trenger de å investere i nytt utstyr. Klippen U&IL er det eneste laget nord for Tromsø som driver med rytmisk gymnastikk og de må derfor reise langt for å konkurrere. Kostnader forbundet med mye reising gjør at de ikke har penger igjen til nytt utstyr. Ishavskraftfondet støtter derfor Klippen U&IL med penger til nytt utstyr.

Kirkenes Ryttersportsklubb – 5 000 kr.

Idrettslaget ønsker å starte opp med kjepphester, som et lavterskeltilbud til barn som ikke selv har hest. De ønsker å kjøpe inn 10 kjepphester med utstyr, som lånes ut til barn som ønsker å være med på egne «kjepphestdager», og arrangere egne klasser i konkurranser hvor det ris på kjepphester. Kjepphest er en voksende aktivitet i Norge, og hos rideklubber i Troms og Finnmark har dette vært en suksess både blant gutter og jenter. Tanken er at flere barn kommer inn i hestemiljøet på sikt, og at det vil få flere barn i aktivitet. Kjepphestene kan også brukes til å øve inn dressurprogrammer og sprangløyper uten hest, i forbindelse med konkurranse.

Kirkenes Badmintonklubb – 15 000 kr.

Kirkenes Badmintonklubb er en klubb som har eksistert siden 1971. Nå ønsker de å starte et prøveprosjekt og legge treningene til et lite tettsted som heter Bjørnevatn, 8 km unna Kirkenes. Idrettslaget prøver på å starte opp et tilbud som forhåpentligvis kan fange opp barn og unge som faller utenfor typiske «lagidretter». Prosjektet starter opp fra høsten 2020 med å gi 10 gratis kvelder for barn og unge som har lyst til å prøve å spille badminton. Kirkenes Badmintonklubb får støtte av Ishavskraftfondet til å kjøpe utstyr og betale halleie til prosjektet.

Vadsø Sportsskytterklubb – 8 000 kr.

Klubben driver med pistolskyting og har nesten 20 ungdommer innom ukentlige treninger i Vadsø. Idrettslaget får støtte av Ishavskraftfondet til å kjøpe skytestøtter til de unge skytterne som ikke kan holde våpenet alene.