Bjørnar Bull i Arges, og Hedda Øisjøfoss i Ishavskraft. Foto: Miriam Nilssen

Finnmarksbedrift vant miljøpris

Ishavskrafts miljøpris ble startet opp med mål om å løfte miljøfokuset i næringer som tradisjonelt kanskje ikke forbindes med bærekraft. Prisen utdeles årlig til en bedrift som har tatt ett eller flere gode miljøvalg. Vi ønsker at vinneren motiveres til å fortsette å ta bærekraftige valg, til å gjøre enda mer og at også andre bedrifter lar seg inspirere.

Miljøprisen er nå delt ut for tredje gang, vinneren av Ishavskraft miljøpris 2020 er Alta-bedriften Arges.

Bedriftens hovedvirksomhet er rørleveranser til næringslivet. Fra fabrikken i Alta utvikler de produkter i verdensklasse, med HMS og miljø i fokus. Arges har startet gjenvinning av produktene de lager. I stedet for å kjøres på fyllingen, leveres utrangerte rør tilbake til fabrikken der de blir til nye produkter. De har støtt på flere utfordringer underveis, men i stedet for å la seg stoppe, har de brukt det til innovasjon av unike løsninger.

"Samtidig er dette en litt annerledes miljøpris. Vi ønsker nemlig å rette fokus mot bransjer som kanskje ikke forbindes med bærekraft. Prisen, den deles ut til bedrifter i slike bransjer, som faktisk har gjort noe. Vår pris går derfor nødvendigvis ikke til den «beste i klassen» på bærekraft. Men prisen skal motivere bedriften til å fortsette miljøarbeidet og til gjøre enda mer. Håpet er at også andre bedrifter lar seg inspirere", sier initiativtaker til Ishavskraft miljøpris, Hedda Øisjøfoss.

"Vi fokuserer på bærekraft ikke bare for miljøet sin skyld, men også for at dette er forretningsmessig fornuftig. Vi ser en klar dreining hos innkjøpere fra å velge billigste produkt til å velge de mest miljøvennlige løsninger. Dette setter vi pris på.Vi ser også at markedsprisene på plastråstoffer stiger raskt og bruk av gjenvunnet råstoff kan gjøre at vi øker vår konkurransekraft.Vi vil takke Ishavskraft for prisen, men også takke Innovasjon Norge Arktis og Handelens Miljøfond for at de har hatt troa på vårt prosjekt og kommet med viktige bidrag.", sier daglig leder i Arges, Bjørnar Bull.