Desert State of Mind. Foto: Svein Roger i S-R Foto.

Kulturstipendet 2021

Ishavskraft sitt Kulturstipend er etablert for å gi støtte og anerkjennelse til ungdommer mellom 15-25 år som ønsker å gjøre sitt kulturuttrykk innen kunst, musikk, dans eller drama til en levevei. 4 unge artister har overbevist oss med gode søknader, og i tillegg får hele 4 band fra Bukta Battle stipend fra oss i år. Vi ønsker alle lykke til!

Eirik Lyng

Foto: David Vu

Eirik Lyng er 18 år og kommer fra Alta. Han lager popmusikk samtidig som han går på videregående skole på musikklinja. Planen etter det er å satse på musikk i hovedsak. Allerede som 13-åring startet Eirik å spille live. Og har turnert rundt omkring i Norge med fast band. «En som dæ» og «Ensom i desember» er to populære låter. Stipendet skal Eirik bruke til å skaffe utstyr, samt studiojobbing i Oslo med andre låtskrivere og produsenter.

Amund Aandahl

Foto: David Byer

Amund Aandahl er 25 år og kommer fra Tromsø. Han er utdannet innen musikk ved UiT og har i hele sin oppvekst hatt musikk som hovedinteresse. Kulturskolen og teater har også Amund lang erfaring med og har vært med på utallige forestillinger. Amund tilbringer de neste årene på Musikkteaterhøyskolen i Oslo og satser på økt kompetanse musikalsk og også musikkpedagogisk.

Ulrikke Nesby

Foto: Privat

Ulrikke er 18 år og spiller piano. Hun går på Kongsbakken videregående skole i Tromsø. Hennes talent har gitt henne mulighet til å spille med strykere, fra blant annet Barrat Due, noe som har gitt mersmak. Ulrikke har også cello som bi-instrument. Nye kurs og videre studier innen musikk er hennes drøm. Og hun er godt i gang med repertoarkravene.

Linn Dalberg

Foto: Privat

Linn er 18 år og kommer fra Tromsø. Hun har i følge en av hennes tidligere lærere vist enormt engasjement og genuin interesse for musikk. Hun synger, spiller piano og gitar. England er neste stopp for henne hvor Liverpool Institute of Performing Arts skal ta i mot henne de neste årene. Den hardtarbeidende unge jenta er i ferd med å nå noen av sine drømmer.

Féleth

Foto: Charlotte Tangen

Fremst i ledetoget av Nord-Norges dødsmetallere, lager Féleth skjærende, intens og teknisk musikk. Denne 5-manns støymaskinen fra Finnmark skriver blytunge riff-drevne låter, fletta sammen med intense melodiøse gitarer samt ekstreme vokaler. De debuterte i 2020 med debutskive som ble godt tatt imot både nasjonalt og internasjonalt med sterke anmeldelser og en premiere på Metalinjection. Kjent for sine energiske, tight og lett-hjerta opptredener er Féleth klar for neste steg i sin karriere!

Desert State of Mind

Foto: Svein Roger i S-R Foto.

Desert State of Mind er et «desert rock»- band fra Tromsø som ble etablert i november 2018. NRK P3 og «Urørt» har beskrevet bandet slik: «Bandet drar inn elementer fra stoner og psychedelic rock for å skape harde rytmer og harmonier som gir ståpels. Musikken kan best beskrives som tungt og groovy.»

MERKD

Foto: Kim Remi Kjesbu

Bandet MERKD består av fem musikkinteresserte ungdommer fra Sortland med et unikt perspektiv på verden som spiller alt i fra chille popballader til energisk indierock. «Vi har bare en plan A som er å leve av musikk.»

Blondekant

Foto: Elias Crogh

Blondekant er et eksperimentelt punkband som skriver klagesanger om det moderne samfunn. Tromsø-bandet bruker hylende gitarer og rullende trommer til å male et brutalt bilde av livene vi lever, akkompagnert av aggressive basslinjer og slående tekster. Resultatet kan beskrives som
komplekst og bråkete.