Sasinia. Foto: Nina Helene Dønnum

Vinnerne av Kulturstipendet 2023 er offentliggjort: En hyllest til kunstnerisk talent

Ishavskraft AS har kunngjort årets vinnerne av Kulturstipendet, et prestisjetungt stipend som støtter og fremmer kunstnerisk talent. Stipendet er en del av Ishavskrafts engasjement for kultursektoren og deres forpliktelse til å bidra til kunstnerisk utvikling.

Kulturstipendet er en årlig utdeling som bidrar til å fremheve og belønne lovende kunstnere innenfor ulike kreative felt. Etter en nøye utvelgelsesprosess har juryen valgt ut de mest talentfulle og lovende kandidatene blant et imponerende antall søknader.

"Vi er stolte over å kunngjøre vinnerne av Kulturstipendet 2023. Gjennom dette stipendet ønsker vi å gi en plattform for talentfulle kunstnere til å utvikle sitt potensial. Vi er imponert over mangfoldet og kvaliteten på bidragene vi har mottatt i år. Dette er en hyllest til både kunstnerisk dyktighet og nyskapende kreativitet".

Vinnere:

Kulturstipendet er ment å gi støtte og anerkjennelse til én eller flere unge talenter som ønsker å gjøre sitt kulturuttrykk innen kunst, musikk, dans eller drama til en levevei. Stipendet er i år på kr. 120 000,- og kan tildeles én søker eller fordeles på flere søkere som innfrir vilkårene. Det er også mulig å foreslå en venn som mottaker av stipendet. Kriterier for mottakere av kulturstipendet:

Kulturstipendet 2023 vil bli tildelt følgende vinnere:

Foto: Privat

Hrishav
Hrishav Malla er 21 år og kommer fra Tromsø. Han elsker å lage musikk og drømmen er å kunne leve av det. Innkjøp av utstyr og mixing og mastring av låter er det han trenger midler til. Spesielt hip hop og rap står hans hjerte nærmest. Målet til Hrishav er å få lytteren til å føle blant annet sorg, lykke, sinne og kjærlighet. Det klarer han fint med et knippe av låter på Spotify. Dette vil vi høre mer av! Artisten får kr. 20 000

Foto: Audun Selnes

Luna Storeide

Luna er 24 år og opprinnelig fra Fauske i Nordland. Hun beskrives av søkeren som et hardtarbeidende og varmt menneske. I tillegg til å turnere med rockebandet Heave Blood & Die fra Tromsø i disse tider driver Luna med eget prosjekt kalt LNUA. Ved bruk av feltopptak og synthesizere lager hun lydlandskap som viser til flyktigheten og kaos i livet. Under dette alter-egoet jobber hun også med å utvikle sin egen lydtekniske og komposisjonell kompetanse. Med midler fra fondet kan Luna investere i konkurransedyktig utstyr og instrumenter for å kunne stille profesjonelt og være rustet for turnéer og studio-sessions. Og hun kan bygge seg opp til i fremtiden jobbe som produsent for andre band og artister. Vi gleder oss til å høre mer fra Luna. Artisten får kr. 20 000.

Foto: Privat

Amanda Antonsen

Amanda er 20 år og kommer fra Båtsfjord i Finnmark og spiller altsaksofon. Hun er i vår ferdig med første året på musikkkonservatoriet i Tromsø. Hun drømmer om å kunne kjøpe seg en egen tenorsaksofon for å kunne beherske også det instrumentet. Amanda øver mye og farter også rundt på oppdrag og spiller på ulike arrangementer. Nettopp for å underholde deg. Vi gleder oss til hun kommer på en scene nær oss! Artisten får kr. 20 000.

Foto: Nanna Agersborg

Ellinor Agersborg
Ellinor er 23 år gammel og kommer fra Sørreisa i Troms. Kunst er hennes store lidenskap og hun studerer nå “Bellas Artes” i Sevilla. Hun selger allerede sin kunst her og der og har planer om å starte enkeltpersonsforetak. “Jeg ønsker å bruke kreativiteten min til å fortelle historier og kunne sette fokus på viktige temaer som jeg brenner for. Jeg drømmer om å kunne inspirere folk slik andre kunstnere inspirerer meg og gir meg motivasjon og lyst til å selv få til mer», forteller Ellinor i sin søknad. Vi gleder oss over å kunne gi stipendet til henne. Ellinor får kr. 20 000.

Foto: Nina Helene Dønnum

Sasinia

Maja Eline Sasinia Dønnem er 22 år og kommer fra Tromsø i Troms. Hun lager alt-pop på nord-norsk. Sasinia er både vokalist, saksofonist, låtskriver og produsent. Åpenhet er en av hennes kampsaker og hun har sluppet en EP i sommer kalt Såpebobla om sorg og angst. Vi håper å høre mer til Sasinia og hennes nydelige stemme! Artisten får kr. 20 000.

Bukta Battle-vinnere – inngår i Kulturstipendet

Foto: Asbjørn Olav Johansen

Posing Woods

«Bandet, bestående av talentfulle 15- og 16-åringer, så dagens lys i Vesterålen i 2020, og har forankret seg dypt i rockens røtter hvor de både skriver og komponerer sin egen musikk. Inspirert av ikoniske navn som Madrugada og My Midnight Creeeps, har Posing Woods funnet sine musikalske forbilder og formet sin helt unike sound.» Dette er Buktas beskrivelse av bandet i sommer. Bandet får 10 000 kr.

Foto: Bukta

Vilda Boját

Dette er et av Altas nyeste rockeband. «Med fengende hooks, lekne riff og et sceneshow du simpelthen må oppleve selv, vil Vilda Boját etterlate scenen i flammer og sørge for en uforglemmelig opplevelse.» Dette er beskrivelsen Bukta gir det unge bandet. Bandet får 10 000 kr.

Forfatteren genererte teksten delvis med AI og har revidert og redigert innholdet.

Ishavskraft AS er Nord-Norges største kraftleverandør, med en omsetning på 6 milliarder kroner. Vi selger ren kraft fra fornybare energikilder, og vi jobber kontinuerlig med bærekraftige og fremtidsrettede energiløsninger for de globale miljø- og klimautfordringene.