IVECO Driver Pal: IVECO er pioner på ombord stemmestyring bygd på Amazon Web Services med Amazon Alexa nyheter

Nyhet -

Det banebrytende prosjektet fra IVECO, bygd på Amazon Web Services (AWS), setter nye standarder i innovative tjenester for sjåfører ved å introdusere stemmestyrte funksjoner fra Amazon Alexa.

IVECO Driver Pal, den nye IVECO sjåførassistenten som består av funksjoner fra MYIVECO og MYCOMMUNITY, gjør at sjåføren kan ta med seg sitt digitale liv ombord og samhandle med kjøretøyet og sjåførsamfunnet ved hjelp av stemmekommandoer via Amazon Alexa. Det gir en komfortabel, sikker og stressfri kjøreopplevelse.

IVECO Driver Pal tar oppkobling til et nytt nivå og gir tilgang til den stadig økende porteføljen av IVECO ON digitale tjenester ved hjelp av stemmekommandoer, men også omfattende tjenester fra Amazon Web Services og Amazon Alexa.

IVECO lanserer IVECO Driver Pal, og er dermed en pioner når det gjelder stemmestyring i de nye Daily og IVECO S-WAY seriene. Dette skjer i et live digitalt arrangement for forhandlernettverket og internasjonal fagpresse.

IVECO Driver Pal er blitt bygd med støtte fra AWS Professional Services og blir drevet av AWS Machine Learning, med tale-, sikkerhets- og serverløs teknologi, inklusive Amazon Comprehend, Amazon DynamoDB, AWS Lambda, og Amazon Translate. Systemet gjør bruk av Amazon Alexa skybaserte stemmetjeneste for å forbedre sjåførens kjøreopplevelse.

Løsningen gir sjåførene en ny, intelligent opplevelse på veien og gjør at de kan ta med seg sitt digitale liv ombord og samhandle med kjøretøyet ved hjelp av stemmekommandoer.

IVECO Driver Pal er utviklet for å hjelpe sjåføren å optimere kjørerute og stans, tilpasse seg hendelser underveis ved hjelp av sanntidsinformasjon fra IVECOs sjåførsamfunn, IVECO støttetjenester og Internett. Dette gjør at sjåføren kan utføre sekundære oppgaver, mens man holder hendene på rattet og øynene på veien.

Vi er glade over å kunne lansere IVECO Driver Pal, som setter nye standarder innenfor nyttekjøretøy-industrien,” saFabrizio Conicella, Global Head of Digital & Adv Technology Commercial & Specialty Vehicles.

"Ved å utnytte bredden i AWS portefølje og Amazon Working Backwards Innovation-metodikk brukt under AWS Digital Innovation Program, har IVECO vært i stand til å utvikle og på rekordtid levere en ny tjeneste som fundamentalt endrer måten sjåførene kan samhandle med sine biler og sjåførsamfunnet på. Den nye stemmestyringen forsterker selskapets fremtidige digitale strategi ved å tilstreber å tilby en helt ny måte for sjåfører å utføre sine oppgaver og samhandle med bilen sin på, samtidig som det øker sikkerheten og komfortnivået.”

IVECO Driver Pal tilbyr alle funksjoner som gjør det mulig for sjåføren å bringe sitt digitale liv ombord og lette både dagliglivet og arbeidet: Gjennom talekommandoer kan man utføre en rekke oppgaver uten å ta hendene fra rattet og øynene fra veien, som å administrere kalenderen, spille musikk eller favoritt-podkaster, ringe til andre Alexa-aktiverte enheter, sjekke nyheter, vær- og trafikkrapporter, samt til og med få tilgang til Alexa-aktiverte automatfunksjoner hjemme.

IVECO Driver Pal tar ledelsen i bransjen, først ved å introdusere to unike funksjoner utviklet med AWS Professional Services og Alexa Auto team, nemlig MYIVECO og MYCOMMUNITY. MYIVECO funksjonene gjør at sjåførene kan samhandle med kjøretøyet på en helt ny måte. De kan bruke stemmekommandoer til å styre reisen og planlegge ruten. Man kan angi destinasjon, finne parkeringsplass og servicestasjoner på veien med navigasjonssystemet, endre ruten for å unngå tett trafikk og søke etter restauranter og hoteller. Man kan også sjekke sin score i kjørestilevalueringen og be om tips for å kjøre mer sikkert og effektivt. På de lange reisene vil IVECO Driver Pal også fortelle sjåføren når man trenger å stoppe for lovpålagt hvile, basert på informasjon fra fartsskriveren.

Med MYIVECO funksjonene kan sjåføren også foreta en kjøretøysjekk før kjøring og få informasjon om vedlikehold og kjøretøyets helsestatus på hovedkomponenter som dekk, batterier, filter, clutch og bremsebelegg. Man har også tilgang til informasjon om kjøretøyets effektivitet, få tips om hvordan man kan forbedre den, eller bestille tid for service på det verkstedet man ønsker. Hvis sjåføren har tekniske spørsmål, kan hun eller han spørre IVECOs Control Room om hjelp, samt, om nødvendig, aktivere tjenesten Assistance Non-Stop og motta trådløs fjernhjelp og oppdatering.

Sjåføren kan også bruke MYIVECO funksjoner for å aktivere forskjellige funksjoner i førerhuset, som å slå på klimaanlegg og oppvarming, slå lys på og av, slå på media og flere andre funksjoner. Alt dette mens sjåføren fortsatt har fullt fokus på veien.

Den andre eksklusive funksjonen, MYCOMMUNITY, opptrer som en digital CB-radio, ved at brukerne kan være en del av et sjåførsamfunn. Her kan man for eksempel utveksle stemmemeldinger med andre sjåfører, samt søke etter meldinger langs ruten eller i nærheten av destinasjonen. Sjåførene kan dele og lytte til informasjon om trafikkforhold eller køer ved grensepasseringer, noe som kan hjelpe til med å unngå uventede forsinkelser. Men kan også få tips om de beste parkeringsplassene, restaurantene og annen nyttig informasjon. Språk er ingen barriere, ettersom MYCOMMUNITY vil oversette til og fra engelsk, tysk, fransk, italiensk og spansk – og flere språk følger etter hvert.

MYCOMMUNITY er åpen for alle sjåfører (ikke bare IVECO-sjåfører), noe som vil skape et bredere samfunn hvor sjåførene kan utveksle råd og hint og være i kontakt med andre sjåfører på ruten.