20 Iveco Daily til Oslo Taxibuss

20 Iveco Daily til Oslo Taxibuss

Iveco har nylig overlevert 20 Iveco Daily 35S13 rullestolbusser til Oslo Taxibuss. Bussene skal gå i pasienttransport for Helse Region Øst.

Utgangspunktet for bussene er 12 m3 kassebiler som er blitt innredet som minibusser. Innredningsarbeidet har for 16 av kjøretøyene foregått i Litauen og resten her hjemme. Det har resultert i minibusser med 10 sitteplasser. Ved å demontere seks seter har bussene to rullestolplasser. Kjøretøyene har også innvendig rullestolrampe. Av utstyr kan også nevnes barneseter og trappeklatrer for rullestoler. Bussene er utstyrt med 2,3 liters FPT dieselmotorer på 126 hk.

Det er Oslo Taxibuss som har kjøpt de 20 rullestolbussene. Halvparten av dem disponeres av taxieiere som er tilknyttet Oslo Taxi, mens de øvrige kjøres av sjåfører ansatt i Oslo Taxibuss.

Bussene kommer til å bli fulgt opp og servet lokalt av Iveco Bærum eller kontraktverksted (Holtan) i Stanseveien i Oslo. Iveco Bærum har toskiftsordning på verkstedet med åpningstid fra 7.30 til 23.00 de fire første dagene i uken. Iveco Bærum er et heleid datterselskap av Iveco som igjen er en del av det verdensomspennende storkonsernet CNH Industrial.

Bild:

Oslo Taxibuss har kjøpt 20 Iveco Daily 35S13 rullestolbusser som skal brukes til pasienttransport.

Iveco er et selskap innenfor CNH Industrial N.V.-konsernet, en globalt ledende aktør innenfor kapitalvaresektoren og som er notert på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) og på den italienske børsen Mercato Telematico Azionario (MI:CNHI). Iveco utvikler og produserer et bredt utvalg av lette, mellomtunge og tunge nyttekjøretøy, anleggsmaskiner, busser for by- og linjetrafikk samt brannbiler, terrengbiler, kjøretøy for det militære og sivilforsvaret, ved hjelp av de de mest moderne teknologier. Iveco har 27.000 medarbeidere i 160 land, samt ca. 5.000 salgskontorer og verksteder, hvilket garanterer teknisk support hvor som helst i verden.