2015 - et rekordår for Iveco Daily

2015 - et rekordår for Iveco Daily

Nye Iveco Daily, lansert i 2014 og vinner av «International Van of the Year 2015», hadde et eksepsjonelt godt år i 2015, vant en rekke priser rundt om i verden og ble meget godt mottatt i markedet.

I sitt første hele år på markedet oppnådde nye Daily, «International Van of the Year 2015», en betydelig suksess med 20% økning i salget sammenlignet med foregående år. Det viser hvor godt dette kjøretøyet er mottatt i markedet.

I Europa var nye Daily overlegen sammenlignet med konkurrentene og økte markedsandelen med 0,6 prosent sammenlignet med 2014. Både storkunder og enkeltbileiere står bak dette. Til tross for vanskelige markedsforhold i Latin-Amerika tok Daily enda mer av markedet her og økte markedsandelen med 1,5 prosent.

Pierre Lahutte, toppsjef i Iveco, har følgende kommentar til resultatet: «Vi er stolte over den suksessen Daily har over hele verden, spesielt varebilmodellene. Den høster godt av de fortjente prisene og har fremgang på de markedene hvor den er blitt lansert. Dette viser at nyttekjøretøy-eksperter og profesjonelle transportører setter pris på hvordan dette kjøretøyet fremstår når det gjelder totale driftskostnader, komfort, kjørbarhet, produktivitet og bærekraft.»

Nye Daily høster priser

Nye Daily har høstet priser fra det øyeblikket den ble lansert. Den første tittelen var den prestisjefylte «International Van of the Year 2015» som ble utdelt på den internasjonale nyttekjøretøy-utstillingen IAA i Hannover i Tyskland. Den har også fått anerkjennelse fra annet hold. Tyske pakketransportører har kåret den til “Best KEP Transporter 2015”, samt “Innovation Award for KEP Transporter 2015” for Daily Hi-Matic. Den europeiske bobil-industrien kåret den til “European Innovation Award 2016” for Daily Hi-Matic. Nylig har Daily også fått priser for «2016 Best Commercial Vehicle in Chile» og “Best Commercial Vehicle up to 3,5 tonnes” i Tyskland.

Daily: den profesjonelle partner til transportbransjen utvikler seg med sine kunder

Daily ble født for å være den mest profesjonelle partneren for transportindustrien. Gjennom årene er den kontinuerlig blitt utviklet videre ved å ivareta behovet til kundene best mulig. Med mer enn 2,7 millioner solgte eksemplarer i mer enn 110 land er Iveco Daily virkelig et globalt kjøretøy.

Nye Daily Hi-Matic: Hemmeligheten bak absolutt kjøreglede

Nye Daily Hi-Matic har Ivecos klasseledende og eksklusive åtte-trinn automatgirkasse. Den setter en ny standard når det gjelder allsidighet, kostnadseffektivitet og kjørekomfort. Girkassen tar markedet med storm. I sitt første år på det europeiske marked oppnådde Daily Hi-Matic et salg på mer enn 10.000 kjøretøy, hvor hovedtrykket lå på Tyskland, Storbritannia, markedene i Norden og Benelux-landene. Her ser man en konstant vekst som ikke synes å stanse.

Den nye generasjonen Hi-Matic med multifunksjonell girvelger betyr absolutt kjøreglede og gjør at sjåføren kjører mer sikkert, ettersom man helt og fullt kan konsentrere seg om trafikken og kjøreforholdene.

Pierre Lahutte kommenterer: «Vi har mottatt entusiastiske tilbakemeldinger fra kundene. Vi har utviklet et produkt som er attraktivt for nye kundegrupper, spesielt de som er på utkikk etter best mulig kvalitet og høyeste utstyrsgrad.»

Daily Camper er etablert som en bestselger innenfor premium-segmentet, og nye Daily Hi-Matic med automatgirkasse har styrket markedsandelen ytterligere med ett prosentpoeng. Bobil-industrien har understreket dette gjennom prisen «European Innovation Award» som en jury bestående av ledende caravan-magasiner i hele Europa står bak.

Iveco utvider markedets bredeste program med nye Daily Electric og 4x4-modeller.

I 2015 presenterte Iveco nye Daily Electric, som er et fullelektrisk kjøretøy uten lokale utslipp, noe som sikrer maksimal bærekraft i kombinasjon med suveren holdbarhet. Kjøretøyet egner seg perfekt for bykjøring, både når det gjelder dør til dør-distribusjon og passasjertrafikk.

Iveco har også lansert Daily 4x4. Også denne varianten er tro mot Dailys kjerneverdier av styrke og fleksibilitet. Kjøretøyet er tilgjengelig i to vektvarianter, 3,5 og 5,5 tonn, som chassis og dobbeltkabiner, samt en strippet versjon for innbygging i spesielle karosserier for bobiler, minibusser og spesialkjøretøy.

Med disse nye variantene øker Iveco det som allerede er det bredeste nyttekjøretøy-programmet i denne klassen og som har varianter helt opp til 7,2 tonn

Nye Daily imponerer markeder i hele verden

Den kommersielle strategien for nye Daily var Europeisk lansering i 2014 fulgt av andre introduksjoner i 2015 i andre deler av verden, Afrika, Midtøsten, Asia og stillehavsområdet med start i Australia hvor bilen er blitt særdeles godt mottatt, Russland, Kina og Latin-Amerika med lansering i Chile hvor den er kåret til «2016 Best Commercial Vehicle in Chile».

Daily blir produsert i Iveco-fabrikkene i Suzzara i Italia og Valladolid i Spania. Begge steder ble produksjonslinjene fornyet med tanke på den nye serien. Det er gjort ytterligere investeringer i Suzzara hvor Iveco ønsker å ha fokus på produksjon av Daily beregnet for Europa. De to fabrikkene har vært i full produksjon hele året og har startet 2016 med en fullere ordrebok enn året før, takket være det økende salget av Daily.

Nye Daily blir foretrukket over hele Europa

Nye Daily blir foretrukket av store brukergrupper innenfor bilutleie, pakketransport, distribusjon og e-handel. Etter lanseringen er nye Daily blitt førstevalget for mange store bilflåter. Spesielt Hi-Matic-modellene er velegnet for pakketransport og små-leveringer, og den er allerede blitt populær hos mange postselskaper.

En av disse er det svenske postselskapet PostNord Logistics som har undertegnet en kontrakt på kjøp av 60 Daily Hi-Matic med 130 hk motorer og lastevolum på 16 m3. Österreichische Post AG har allerede tatt i bruk 150 Daily kassevogner, hvorav 142 skal brukes til pakketransport og åtte til distribusjon av brev. Kjøretøyene har lastevolum på 10,8 og 16 m3, og noen er i 4x4-utførelse.

Nye Daily er også valgt av engelske BT Fleet som allerede har tatt imot 145 kassevogner med totalvekt på 7,0 tonn. På grunn av den gode lastekapasiteten har selskapet kunnet gå ned i bilstørrelse og likevel ha like stor nyttelast. Et annet engelsk selskap, Abel & Cole har mottatt 42 nye Daily 35S13 chassiser, inklusive 17 med Hi-Matic automatgirkasse. Selskapet har i alt 169 lette nyttekjøretøy, og samtlige er Iveco.

Iveco er et selskap innenfor CNH Industrial N.V., en global leder innenfor kapitalvaresektoren, oppført på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) og på Computerised Stock Exchange, organisert og styrt av Borse Italiana (MI: CNHI). Iveco utvikler, produserer og markedsfører et bredt spekter av lette, mellomtunge og tunge nyttekjøretøy, samt offroad lastebiler og andre offroad kjøretøy.

Det brede kjøretøyprogrammet inkluderer Daily, et kjøretøy som dekker 3 – 7 tonns segmentet, Eurocargo fra 6 – 16 tonn, samt Trakker (dedikert for offroad kjøring) og Stralis, begge over 16 tonn. I tillegg kommer merkenavnet Iveco Astra som dekker gruve- og anleggssektoren med tipptrucker og rammestyrte dumpere, samt spesialkjøretøy.

Iveco sysselsetter nesten 21.000 ansatte globalt. Selskapet har produksjonsenheter i 7 land i Europa, Asia, Afrika, Oceania og Latin-Amerika hvor det produseres kjøretøy med de mest avanserte teknologier. 4.200 salgs- og servicepunkter i mer enn 160 land sikrer teknisk støtte uansett hvor i verden et Iveco-kjøretøy er i arbeid.