: - IVECO ønsker å forsikre seg om at kundene deres er fullt informert og forberedt på hva de nye homologeringsreglene innebærer for dem og virksomheten deres, sier Ken Martinsen, teknisk produktsjef hos IVECO.

De nye reglene for typegodkjenning - dette betyr det nye regelverket

De nye homologeringsreglene fra 2018 har nå begynt å bli implementert. For å hjelpe påbyggere og flåteeiere med å forstå hva reglene betyr for virksomheten deres, går kjøretøyprodusenten IVECO ut og informerer om de nylig innførte kravene - slik at det blir enklere for kunden å navigere effektivt i det nye landskapet for kjøretøyadministrasjon.

Siden 2018 har det vært betydelige endringer i regelverket for homologering av kjøretøy i EU. Disse endringene har hovedsakelig fokusert på å øke sikkerhetsstandardene og redusere miljøpåvirkningen innen transportsektoren.

En sentral del av de nye reglene for helkjøretøytypegodkjenning (WVTA) er kravene til påbygg og endringer av kjøretøy. Å sertifisere og godkjenne dem i tråd med de nye standardene inkluderer en grundigere gjennomgang av materialvalg, konstruksjonsstandarder og samsvar med sikkerhets- og miljøkrav. I lys av de siste endringene i regelverket ønsker IVECO å forsikre seg om at kundene deres er fullt informert om hva disse endringene innebærer.

- For transportører er homologering avgjørende fordi det sikrer at kjøretøyene er lovlige å bruke. Det er også direkte knyttet til sikkerheten både for kjøretøyet og alle som bruker det. Ved å bestå sikkerhetstester sikres det at kjøretøyet er konstruert og utstyrt på en måte som minimerer risikoen for ulykker og skader. For at kundene våre skal slippe bekymringer, sørger vi i IVECO for at kjøretøyene våre alltid oppfyller nye regeloppdateringer, takket være vårt nære samarbeid med påbyggere og leverandører, sier Ken Martinsen, teknisk produktsjef hos IVECO.

De nye reglene krever at kjøretøysensorene gir både et optisk- og et lydsignal når en annen trafikant - for eksempel en syklist - er i nærheten av kjøretøyet.

En tett dialog mellom påbyggere og kjøretøysleverandører

WVTA-reglene for homologering ble sist oppdatert i 2018 og har begynt å bli implementert i år. De nye reglene kan virke utfordrende å forstå, og derfor jobber IVECO med å gjøre det enkelt for kundene sine.

- Vi forstår at de nye homologeringsreglene kan være utfordrende. For eksempel kan et kjøretøy være homologert i henhold til EU-regler, men ikke oppfylle spesifikke krav i et bestemt land, for eksempel lokale vektregler eller unntak fra visse avgifter. Dette kan skape hindringer for markedsadgang og bruk av visse typer kjøretøy, selv om de oppfyller EU-kravene. Dessuten kan nasjonale regler noen ganger være strengere enn EU-kravene for å møte spesifikke nasjonale behov, eller innføre ytterligere sikkerhets- eller miljøkrav som anses nødvendige på nasjonalt nivå. Hos IVECO streber vi etter å hjelpe kundene våre med å tilpasse kjøretøyene sine for å imøtekomme de nye kravene både på EU-nivå, og i samsvar med nasjonale og avgiftsmessige regler, forklarer Martinsen og legger til:

- Derfor går vi ut og gir opplæring til påbyggerne, slik at de har den rette kompetansen til å kvalitetssikre konstruksjonene sine. Du trenger en partner som kan håndtere dokumentasjonsoppgavene som kreves av de nye reglene, og det hjelper vi også med på IVECO, ved å tilby grundig opplæring for påbyggerne våre, slik at de er klare til å håndtere oppgaven.

En viktig godkjenning innen homologering er General Safety Regulation (GSR), som introduserer flere obligatoriske avanserte førerassistansesystemer.

Utviklingen legger stor vekt på at samarbeidet med påbyggingsleverandører, som er klar over og følger de nye reglene, fungerer slik at man kan forsikre seg om at alle endringer oppfyller kravene. Martinsen forteller:

- For at kunden skal få løsningen som følger alle gjeldende regler, og som er gunstig både pris- og skattemessig, er det viktig at vi gjør tilpasninger i tråd med kundens behov. Vi jobber derfor tett med våre påbyggere for å integrere påbyggingene på en måte som sømløst tilpasses kjøretøyets design og ytelse. Dette sikrer at kjøretøyet oppfyller både kjøretøys- og påbygningsstandarder på en effektiv måte.

Sikkerhet bak rattet - og ved siden av bilen

Innenfor de nye reglene for homologering i transportsektoren må man også sikre at kjøretøyene oppfyller sikkerhetsstandarder for å minimere ulykkesrisiko og øke beskyttelsen for passasjerer, sjåfører og andre trafikanter. Et viktig undergodkjenning innenfor homologering er General Safety Regulation (GSR). GSR innfører en rekke obligatoriske avanserte førerstøttesystemer for å forbedre veisikkerheten, og etablere den juridiske rammen for godkjenning av automatiserte og helt førerløse kjøretøyer i EU.

- Våre kunder kan være sikre på at de oppfyller kravene med et kjøretøy fra IVECO, sier Ken Martinsen.

- GSR er et skritt mot førerløse kjøretøyer. Utviklingen startet med at kjøretøyet måtte ha flere sensorer. Det andre trinnet var at sensorene skulle sende ut spesifikke signaler med både lyd og lys. Det tredje trinnet er at du har sensorer som sender ut et signal, som også griper inn i kjørestilen. Det vil si at hvis du for eksempel kommer utenfor filen, vil kjøretøyet rette seg opp selv. Det siste trinnet blir at du kan slippe rattet helt og bare si hvor du vil, så kjører kjøretøyet deg dit, sier Martinsen og avslutter:

- Nå, med den nye oppdateringen av reglene, er vi på trinn to, der sensoren minst skal gi et optisk- og et lydsignal. Det betyr at en lastebil ikke bare har sensorer som informerer om at det er en syklist ved siden av deg med lys eller bilde, den skal også sende ut en lyd. Derfor har vi hos IVECO utviklet våre nye kjøretøymodeller med fokus på sikkerhet, slik at de oppfyller de nye regeloppdateringene på forhånd. Våre kunder kan dermed være sikre på at de oppfyller kravene med et kjøretøy fra IVECO.

IVECO har utviklet sine nye kjøretøysmodeller med fokus på sikkerhet slik at de oppfyller de nye regeloppdateringene på forhånd.

IVECO

IVECO er et merke som tilhører Iveco Group N.V. (EXM: IVG), og som utvikler, produserer og selger en rekke lette, mellomtunge og tunge nyttekjøretøy, terrengkjøretøy og kjøretøy som er egnet for alle karosserityper.

Selskapet innoverer og utvider produktporteføljen kontinuerlig, slik at alle kunder kan velge et kjøretøy som passer perfekt til oppgaven. Totaltilbudet er basert på sjåførens behov, slik at du får en god opplevelse med fokus på sikkerhet og komfort. En rekke avanserte digitale tilkoblingsaktiverte tjenester er utviklet for å gjøre det enklere for flåteeiere å administrere flåten på en effektiv måte ved hjelp av IVECOs komplette transportløsning.

IVECO arbeider for avkarbonisering ved hjelp av en flerenergitilnærming som inkluderer videreutvikling av teknologier basert på biometan, elektrisitet og brenselceller.

IVECO har seks fabrikker og syv forsknings- og utviklingssentre. Selskapet har 3500 salgs- og servicepunkter i mer enn 160 land, slik at du alltid kan få teknisk brukerstøtte uansett hvor du kjører din IVECO.

IVECO er i forkant av endringen ved å bidra til å transformere transportbransjen basert på et mål om å være en pålitelig partner og totalleverandør.