Iveco-auksjon brøt solidaritets-rekorden for UNICEF

Auksjonen av Stralis XP All Blacks "Emotional Truck” og Magelys brukt til å transportere spillerne på deres europeiske turné, resulterte i rekordhøye 230.000 euro for Unicef, FNs barnefond som fremmer og beskytter barns rettigheter over hele verden og bidrar til å forbedre livskvaliteten til dem som ikke har det så godt.

Patrick Galtier, toppsjef i Transports GALTIER, vant budet på Stralis XP All Blacks "Emotional Truck". Dette familieselskapet basert i Roquefort i Aveyron I Frankrike er den største logistikkvirksomheten i regionen, med en flåte på 85 kjøretøy. Selskapets virksomhet består i transport av gods og temperaturømfintlige ferske matvarer.

CIALONE TOUR S.P.A., en italiensk virksomhet etablert allerede i 1895 og med mer enn 100 års erfaring fra passasjertransport, fikk tilslaget på den luksuriøse Magelys All Blacks. Det kom inn 25 konkurrerende bud, men i den følelsesladede finalen av auksjonen vant selskapet og kan supplere flåten med denne unike bussen.

Auksjonen startet 25. oktober og ble avsluttet 21. november. Dette veldedighets-initiativet fant sted i regi av partnerskapet mellom Iveco og New Zealand teamet. Fra 6. til 27. november var Iveco europeisk supporter for All Blacks og stilte til rådighet seks Iveco-kjøretøy to Magelys og fire Daily Hi-Matic minibusser – for å transportere spillerne og støtteapparatet på Europa-turnéen 2016.

Overleverings-seremonien av nøklene til de to auksjonerte kjøretøyene fant sted under nærvær av noen av All Blacks-spillerne, representanter for UNICEF og Pierre Lahutte, Ivecos toppsjef. Han uttalte: "Vi er veldig stolte av pengene vi har fått inn på denne måten, og midlene overstiger målprisen for begge kjøretøyene. Iveco i partnerskap med All Blacks ønsket denne solidaritets-aksjonen til fordel for Unicef og kan overlevere i overkant av 230.000 euro. Jeg vil gjerne uttrykke en stor takk til Massimiliano Cialone og Patrick Galtier som plasserte vinnerbudene på Iveco All Blacks og som takket være deres bidrag gjør at våre vinnermodeller støtter den viktige saken for barns utdannelse i Sør-Afrika".

All Blacks "Emotional Truck" er nye Stralis XP-versjonen dedikert til New Zealand-teamet som bevis på det gode partnerskapet mellom tre ganger rugby-verdensmestere og Iveco. Kjøretøyenes utseende ble utviklet av CNH Industrial Design studio som fokuserte på kjøretøyenes tilpasningog fornuftig bruk avNewZealand-teametsvisuelleelementer.

"Emotional Truck" utførelsen byr selvsagt på de same ytelser som nye Stralis XP, det mest holdbare og drivstoffeffektive kjøretøyet på markedet, utviklet for å redusere CO2-utslipp og Total Cost of Ownership (TCO). Den helt nye motoren, den beste girkassen i klassen, den velbrukte og gjennomtestede HI-SCR teknologien, kombinert med den siste generasjonen GPS-styrt cruisekontroll og de helt nye tilleggstjenestene, sikrer en drivstofføkonomi som er forbedret med inntil 11,2 %, som bekreftet av uavhengige tester nylig utført av det tyske sertifiserings-organetTÜV. Den ekstraordinære ytelsen når det gjelder TCO og reduksjon av CO2-utslipp gjør nye Stralis XP til en virkelig TCO2-mester.

All Blacks Magelys i "Lounge"-utførelse transporterte New Zealand-teamet under høstens Europa-turné. Den er 12,8 meter lang og er utstyrt med glasstak i tillegg til de store sidevinduene. Iveco Cursor 9-motoren på 8,7 liter yter 400 hk og har et største dreiemoment på 1.700 Nm ved 1.250 o/min. I kraftoverføringen finner vi en automatisert ZF AS-Tronic girkasse. Kjøretøyet ble fullstendig tilpasset teamet, med 46 komfortable hvileseter i skinn, hvorav 8 er arrangert rundt to spillebord bak i kjøretøyet for å gi spillerne økt komfort. Utstyret omfatter også forskjellige opsjoner, som Lavazza kaffemaskin, kjøleskap, toalett, Wi-Fi tilkobling, GPS, multimedia audiosystem med to LCD-skjermer og USB-kontakter for hvert dobbeltsete.

Iveco er et selskap innenfor CNH Industrial N.V., en global leder innenfor kapitalvaresektoren, oppført på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) og på Computerised Stock Exchange, organisert og styrt av Borse Italiana (MI: CNHI). Iveco utvikler, produserer og markedsfører et bredt spekter av lette, mellomtunge og tunge nyttekjøretøy, samt offroad lastebiler og andre offroad kjøretøy.

Det brede kjøretøyprogrammet inkluderer Daily, et kjøretøy som dekker 3 – 7 tonns segmentet, Eurocargo fra 6 – 16 tonn, samt Trakker (dedikert for offroad kjøring) og Stralis, begge over 16 tonn. I tillegg kommer merkenavnet Iveco Astra som dekker gruve- og anleggssektoren med tipptrucker og rammestyrte dumpere, samt spesialkjøretøy.

Iveco sysselsetter nesten 21.000 ansatte globalt. Selskapet har produksjonsenheter i 7 land i Europa, Asia, Afrika, Oceania og Latin-Amerika hvor det produseres kjøretøy med de mest avanserte teknologier. 4.200 salgs- og servicepunkter i mer enn 160 land sikrer teknisk støtte uansett hvor i verden et Iveco-kjøretøy er i arbeid.