IVECO Daily Blue Power - International Van of the Year 2018.

IVECO Daily Blue Power er International Van of the Year 2018

Daily Blue Power – IVECOs nye bærekraftige varebilserie for ubegrenset tilgang til urbane områder – er valgt til International Van of the Year 2018 av en jury bestående av 25 velrennomerte nyttekjøretøy-journalister fra hele Europa:

• Daily Electric er et 100% utslippsfritt kjøretøy
  • Daily Euro 6 RDE 2020 Ready er det første lette nyttekjøretøyet som er klart for 2020 Real Driving Emissions bestemmelsene
  • Daily Natural Power er det første lette nyttekjøretøyet for komprimert naturgass med 8-trinns automatgirkasse

Den prestisjefylte prisen demonstrerer IVECOs hengivenhet til teknologi og sitt fokus på bærekraftig transport: Som første produsent av nyttekjøretøy i verden og med anerkjennelse av potensialet av naturgass, har IVECO utviklet et fullt program av naturgassdrevne varebiler, lastebiler og busser.

Den nye IVECO Daily Blue Power serien ble kronet til International Van of the Year 2018 i går kveld på Solutrans, den internasjonale transportutstillingen i Lyon i Frankrike.

IVECOs nye lette segment av varebiler og chassiser måtte kjempe mot sterke konkurrenter for å vinne, bare tre år etter at Daily vant 2015-tittelen. Den prestisjefylte prisen er en anerkjennelse av produsentens fokus på bruk av teknologi for å forbedre bærekraften, og juryen er enig i at Daily Blue Power “samler viktige og levedyktige løsninger for å redusere belastningen på miljøet fra lette nyttekjøretøy ved transport i byer og forsteder.” De fremhever det faktum at med denne serien “har IVECO de bærekraftige kjøretøyene som markedet etterspør” og at seriens “Electric, naturgass og SCR er velprøvde teknologier utviklet av IVECO. Juryen var særlig imponert av den tekniske innovasjonen til IVECOs nye serie og for “å presentere den nye Real Driving Emission dieselmotoren nå – tre år før ikrafttreden av EUs RDE-bestemmelse som vil gjelde varebiler – langt foran alle konkurrenter”. De berømmer også den absolutte kjøregleden til Daily Natural Power.

Jarlath Sweeney, leder for International Van of the Year, oppsummerte juryens avstemning: “Vi gratulerer Iveco for den imponerende utviklingen som ligger bak Daily Blue Power. Iveco har alltid vært i front når det gjelder bærekraft for lette nyttekjøretøy. Den nye Daily Blue Power serien bekrefter denne posisjonen.”

Pierre Lahutte, IVECOs toppsjef, tok imot prisen og kommenterte: “I sitt 40. år har Daily blitt valgt til “International Van of the Year” for tredje gang. Bak dette roste og suksessrike produktet er denne prisen en anerkjennelse for det enorme arbeidet IVECO har lagt ned for å bidra i kampen for ren luft i våre byer og reduksjon av CO2-utslippene. Daily Blue Power i sine versjoner for elektrisk drift, naturgass og svært avansert dieselmotor, er det første og eneste kjøretøyet som tilbyr tre valg for å tilfredsstille stadig strengere trafikkreguleringer i urbane områder. Dette sikrer våre kunders investeringer og gir dem den konkurransemessige fordelen de trenger for å utvikle bærekraftige virksomheter.”

Daily Blue Power serien ble lansert internasjonalt i oktober 2017 og er unik i markedet ved å kunne tilby kundene frihet til å velge mellom tre forskjellige teknologier for å tilfredsstille spesifikke krav fra forskjellige kjøreforhold og virksomheter. Programmet inkluderer:

Daily Electric: Et kjøretøy uten lokale utslipp utviklet for å kunne operere i byer med de aller strengeste trafikkrestriksjonene. Rekkevidden er økt til 200 km i realistisk urban trafikk, og batteriytelsen er optimert for å takle alle slags værforhold. Kjøretøyet har muligheter for hurtiglading på bare 2 timer og har i tillegg Eco-Power kjøremodus og regenererende bremsing som øker effektiviteten ytterligere.

Daily Euro 6 RDE 2020 Ready: Det mest avanserte dieseldrevne lette nyttekjøretøyet på markedet, og det første som er testet og verifisert for Real Driving Emissions (RDE). Denne modellen møter de utfordrende miljømålene i 2020 med en løsning uavhengig verifisert av den nederlandske organisasjonen for anvendt vitenskapelig forskning (TNO), og den kan kjøpes allerede nå.

Kraften kommer fra en motor i riktig størrelse, IVECOs 2,3-liters F1A, som ble gjennomgående forbedret i 2016 og som har et større sylindervolum enn andre produsenter. Den har større holdbarhet og naturlig lave NOx-utslipp i reell kjøring. Daily Euro 6 RDE 2020 Ready er i tillegg ekstremt drivstoffeffektiv. Den bruker inntil 7% mindre drivstoff sammenlignet med den nåværende versjonen, takket være Start&Stop system og Michelin Agilis+ øko-dekk.

Daily Natural Power: Bransjens første lette nyttekjøretøy for naturgass med den klasseeksklusive 8-trnns automatgirkassen som gir absolutt kjøreglede. Dette ekstremt stillegående urbane kjøretøyet byr på robusthet, ytelse og holdbarhet som Daily er best kjent for, sammen med økt komfort og 2,5% lavere drivstofforbruk sammenlignet med manuell girkasse, i tillegg til reduserte utslipp, samt den beste kjørbarheten i klassen.

3-liters motoren F1C yter 136 hk og har klassens beste dreiemoment på 350 Nm. Motoren har 76% mindre partikkelutslipp og 12% mindre NOx-utslipp enn den tilsvarende Euro VI 3,0-liters dieselmotoren. Under reelle urbane kjøreforhold er CO2-utslippet normalt 3% lavere enn fra diesel – men dette øker til 5% på grunn av den avanserte Hi-Matic girkassen. Hvis det blir brukt biogass, er CO2-utslippene tett på null, med en reduksjon på inntil 95%.

Din partner for bærekraftig transport

IVECOs produktstrategi er å tilby kundene kjøretøy som setter dem i stand til å være mer bærekraftige, for både miljøets beste og en sunn bunnlinje i regnskapet.

Selskapet var den første nyttekjøretøyprodusenten i verden som anerkjente potensialet i naturgass, og IVECO har utviklet et fullt program av naturgassdrevne varebiler, lastebiler og busser. IVECO er fortsatt den eneste produsenten som kan tilby en full serie med naturgassdrevne modeller, og mer enn 22.000 IVECO naturgass-kjøretøy er solgt frem til nå.

IVECO er et selskap innenfor CNH Industrial N.V., en global leder innenfor kapitalvaresektoren, oppført på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) og på Mercato Telematico Azionario, organisert og styrt av Borse Italiana (MI: CNHI). IVECO utvikler, produserer og markedsfører et bredt spekter av lette, mellomtunge og tunge nyttekjøretøy, samt offroad lastebiler og andre offroad kjøretøy.

Det brede kjøretøyprogrammet inkluderer Daily, et kjøretøy som dekker 3 – 7,2 tonns segmentet, Eurocargo fra 6 – 16 tonn, samt Trakker (dedikert for offroad kjøring) og Stralis, begge over 16 tonn. I tillegg kommer merkenavnet IVECO Astra som dekker gruve- og anleggssektoren med tipptrucker og rammestyrte dumpere, samt spesialkjøretøy.

IVECO sysselsetter nesten 21.000 ansatte globalt. Selskapet har produksjonsenheter i 7 land i Europa, Asia, Afrika, Oceania og Latin-Amerika hvor det produseres kjøretøy med de mest avanserte teknologier. 4.200 salgs- og servicepunkter i mer enn 160 land sikrer teknisk støtte uansett hvor i verden et IVECO-kjøretøy er i arbeid.