En spesialutgave av IVECO S-WAY, IVECO TurboStar, har nettopp ankommet Norden og blir i de neste månedene å se på forskjellige utstillinger og lokalarrangementer hos IVECO-forhandlerne.

IVECO-legenden "TurboStar" inntar Norden

Den gang da TurboStar kjørte på veiene, var den en av de mest ikoniske, legendariske og innovative lastebilene man noensinne hadde sett.

– Spesialutgaven av IVECO S-WAY som nå kommer til Skandinavia, hyller dette ikonet fra fortiden på fineste måte, sier IVECOs testsjåfør Jørgen Andreassen, som selv har kjørt atskillige turer i den opprinnelige TurboStar på 80-tallet.

IVECOs mangeårige testsjåfør Jørgen Andreassen har kjørt mange prøveturer i den tidligere versjonen av TurboStar. Her er Jørgen foran en IVECO Turbostar 190.38 standard.

Med et kraftig motorprogram, som den gang omfattet en V8-motor på 420 hk, var TurboStar på 1980-tallet det foretrukne kjøretøyet for mer 50 000 kunder. Den hadde en enestående ytelse og begeistret mange lastebilsjåfører rundt omkring i Europa. Turbostar var også blant de første lastebilene som kjørte i 24-timersløpet i Le Mans.

Den redesignede utgaven av Turbostar som legger ut på skandinaviske veier nå, har med seg mye fra den originale Turbostar. Men dagens versjon har en kraftigere CURSOR 13, rekke 6-motor med 530 hk samt at den drar fordel av de mange avanserte tilkoblingsmulighetene fra IVECO S-WAY, blant annet et infotainmentsystem med satellittnavigasjon og IVECO Driver Pal, en 4G-tilkoblingsboks og IVECO Hi-Cruise. Fortid møter nåtid – i den redesignede TurboStar ser vi en hyllest til italienske historiske vingesus, men med integrasjon av den utviklingen som IVECO har hatt de siste 40 årene.

Fortid møter nåtid. Den redesignede TurboStar uttrykker en hyllest til italienske

Nytolket og modernisert styling

Åttitallsikonet har fått en nytolket og modernisert styling med TurboStars tofargede røde og metallgrå tema. Og langs førerhuset ses de klassiske IVECO-fargene – gult, rødt og blått, som er brukt for å skape en stemningsfull effekt, tilpasset formen på IVECO S-WAY.

Noe av tilbehøret som fantes på kjøretøy på den originale TurboStars tid, har fått nytt liv for å hylle Turbo-serien. Blant annet med forkrommede stenger på de bakerste delene av førerhuset og under undervognen på siden, og forkrommede felger og dørhåndtak. Bakrutegitteret som ble spesialdesignet for å gi mer lys inne i TurboStar, er gjenskapt på sideveggen i førerhuset.

Spesialutgaven av IVECO S-WAY byr på forbedringer som metalleffekter på frontgrillen og på bakspeilene, frontbøyle på støtfangerne og bøyle på taket med ekstra lys.

Vintage-følelsen fra den originale TurboStar dukker også opp i interiøret, som er oppdatert med en moderne tolkning. Setene er trukket med fløyel, det samme materialet som i den originale TurboStar. Den stilrene røde fargen passer perfekt til det ytre, og setene har pene lysegrå sømmer.

Den originale logoen er også med i den redesignede versjonen, brodert på seter, puter og madrass og i matt krom i hanskerommet.

TurboStar: Legenden som har preget IVECOs historie

I 1982 kjørte prototyper av TurboStar sine første runder på IVECO-banen i Markbronn (Ulm, Tyskland), i Finland (Ivalo) og på banen ved Nardò (Lecce, Italia). TurboStar ble lansert som etterfølger til Iveco Turbo-serien i 1984 i Strasbourg og var et perfekt kjøretøy for langtransport, med helt nydesignet chassis.

Førerhuset var bygd for komfort og innehold løsninger som var inspirert av en spesialutgave fra tidlig åttitall, "190.38 Special". Det grå plastgitteret som dekker sidevinduet i den bakerste kabinen, og de to aerodynamiske sidedeflektorene var også karakteristisk for TurboStar. Etter den offisielle lanseringen ble de ikoniske og dekorative trebåndsstripene lagt til i designet.

– Jeg husker blant annet at førerhuset og komforten var mye dårligere i den. Og det er en helt klar forbedring at det har blitt mer plass og bedre senger, sier Jørgen Andreassen og viser stolt frem et bilde av førerhuset fra den gang han kjørte rundt.

Førerhuset har blitt en del større og mer komfortabelt siden IVECOs testsjåfør Jørgen Andreassen testet bilen sammen med de "ordentlige" sjåførene.

"Den første TurboStar-serien omfattet en "sekssylindret" modell ("190.33", som senere ble erstattet av en "36") og en V8 (190.42). På slutten av åttitallet ble duoen til en trio da 190.48, den kraftigste av T-range-standardmodellene, kom med. I 1992 kom 190.48 Special HP på markedet, med tekniske funksjoner og høye spesifikasjoner som blant annet særlig dekorative elementer og skinntrekk.

– Den redesignede Turbostar har nettopp vært utstilt på den finske Kuljetus-messen, og interessen var enorm, sier Jørgen Andreasen og fortsetter:

– Det blir spennende å se om interessen er stor for å se den fine redesignede Turbostar på de andre markedene også i løpet av sommeren. Jeg har så mange gode minner fra denne lastebilen og gleder meg til å dele erfaringer og minner med andre som også kjørte lastebilen på 80-tallet.

Den nordiske versjonen av IVECO S-WAY TurboStar Special Edition:

• 530 hk Cursor 13-motor, 6-sylindret (kan fås med 490, 530 og 570 hk)
  • Nytt chassis som er redesignet og bygget for å være robust og allsidig
  • 12-girs HI-TRONIX automatgirkasse, øvre spoilere og sidespoilere
  • LED-frontlys
  • Evaluering av kjørestil og førervarsling (Driver Attention Support)
  • Integrert overvåking av dekktrykk (TPMS)
  • Automatisk regulert klimaanlegg og parkeringskjøler

Jørgen Andreassen har mange gode minner fra europeiske veier, særlig med IVECO TurboStar 190.38 med 380 hk.

Fakta om denne:

• Iveco Turbostar 190-38 -3800 -4x2
  • 12,9 liter 6-sylindret rekke 6-motor - 380 hk / 1900 Nm
  • 16-trinns ZF girkasse, synkronisert (kunne fås med synkronisert Fuller-girkasse, som mange foretrakk på denne tiden)
  • Bakakselutveksling 1:2.85
  • Parabelfjæring på foraksel / luftfjæring på bakaksel
  • Turbostar-førerhus med spoilersett
  • Metallgrått førerhus / mørkt metallfarget spoilersett

Turbostar-utstyr:

Justerbare sidespeil, utvendig tildekking av vinduene ved sovekabinen, Turbostar luksusseter med luftfjæring og oppvarming, div. Spisebord og dokumentboks, 2 køyer med leselamper, tildekking på motortunnel i førerhus, walkie-talkie, lys ved innstegstrinn og ellers med standardutstyr for Turbostar som på denne tiden!

Påbygg laget lokalt i Danmark:

Forskyvbar svingskive, skapkonstruksjon med kjøleskap og skuffer i skapet, skap til diverse utstyr montert mellom chassis bak, full tildekking av dørkplate over chassis, lakkering av chassis og påbygg (postrød)

Det brede kjøretøyprogrammet inkluderer Daily, et kjøretøy som dekker 3,5– 7,2 tonns segmentet, Eurocargo fra 6 – 19 tonn og i det tunge segmentet over 16 tonn IVECO WAY serien med langtransportbilen IVECO S-WAY, offroad-kjøretøyet IVECO T-WAY og anleggsbilen IVECO X-WAY for lettere anleggskjøring.

IVECO sysselsetter nesten 21.000 ansatte globalt. Selskapet har produksjonsenheter i 7 land i Europa, Asia, Afrika, Oceania og Latin-America hvor det produseres kjøretøy med de mest avanserte teknologier. 4.200 salgs- og servicepunkter i mer enn 160 land sikrer teknisk støtte uansett hvor i verden et IVECO-kjøretøy er i arbeid.

For ytterligere informasjon om IVECO: www.iveco.com