IVECO vinner anbud og skal levere opptil 3000 kjøretøy til det svenske forsvaret

IDV, et merke som tilhører Iveco Group, og som har spesialisert seg på forsvarsmateriell og utstyr for å beskytte sivile, har inngått en rammeavtale med det svenske forsvaret for å levere opptil 3000 lette kjøretøy. Den første bestillingen er på 400 kjøretøy og har en verdi på cirka 850 millioner kroner.

Rammeavtalen varer i opptil ni år og innebærer at IDV skal levere LMPV-kjøretøy (lette flerbrukskjøretøy) konfigurert som MUV (militærkjøretøy) 4x4. Kjøretøyene sikrer god mobilitet, kan kjøres med militære drivstoff og NATO-drivstoff, og de tåler temperaturer fra –32 til +49 °C. Kjøretøyene leveres også med serviceavtale i opptil tolv år via egen kundelogistikkstøtte.

MUV er tilgjengelig i tolv forskjellige varianter, for eksempel for troppetransport, sanitet, kommunikasjon og logistikk, i henhold til NATOs standarder. For å kunne oppfylle de tekniske kravene i LMPV-prosjektet har IDV designet skreddersydde løsninger og tilpasset kjøretøyene. Disse kravene inkluderer oppgradering av EMC-egenskapene (elektromagnetisk kompatibilitet) for både kjøretøyet og overbygninger for å oppnå militært samsvar, integrering av kommunikasjonsutstyr og militært utstyr i førerhuset samt tilpassede overbygninger for ulike roller og oppgaver. De inkluderer muligheten til å transportere Medical 2-modellen i flyet C-130 og samtidig garantere at de medisinske systemene og intensivutstyret fungerer som de skal.

Denne store bestillingen er et ytterligere skritt i IDVs strategiske forretningsplan for å levere klasseledende forsvarsløsninger i et komplekst internasjonalt scenario.

Det brede kjøretøyprogrammet inkluderer Daily, et kjøretøy som dekker 3,5– 7,2 tonns segmentet, Eurocargo fra 6 – 19 tonn og i det tunge segmentet over 16 tonn IVECO WAY serien med langtransportbilen IVECO S-WAY, offroad-kjøretøyet IVECO T-WAY og anleggsbilen IVECO X-WAY for lettere anleggskjøring.

IVECO sysselsetter nesten 21.000 ansatte globalt. Selskapet har produksjonsenheter i 7 land i Europa, Asia, Afrika, Oceania og Latin-America hvor det produseres kjøretøy med de mest avanserte teknologier. 4.200 salgs- og servicepunkter i mer enn 160 land sikrer teknisk støtte uansett hvor i verden et IVECO-kjøretøy er i arbeid.

For ytterligere informasjon om IVECO: www.iveco.com