Nye Stralis XP

Nye Stralis: TCO2 mesteren

Nye Stralis øker innsatsen når det gjelder lønnsomhet og bærekraft under alle transportforhold, fra regional transport via bykjøring og lett anleggskjøring til langtransport.

Den helt nye drivelinjen, med nytt utstyr og moderne teknologier, samt nye innovative tjenester øker effektiviteten og holdbarheten dramatisk, samtidig som utslippene minimeres. Dette gjør nye Stralis til en mester både når det gjelder Total Cost of Ownership og CO2-utslipp.

Iveco lanserer nye Stralis som har en fullstendig ny drivelinje og som takket være best holdbarhet og effektivitet gir avgjørende reduksjoner i TCO og CO2-utslipp. Serien med tre kjøretøy ble utviklet på bakgrunn av kundenes behov og imøtekommer alle krav når det gjelder tung veitransport.

Nye Stralis er resultatet av en viktig investering i produktutvikling, anlegg for testing og produksjon, samt bruk av nye metoder. Nye Stralis drar alle fordeler fra høykvalitets produksjons-teknologiene og prosessene i Madrid-fabrikken som er dedikert til denne serien, samt Valladolid-fabrikken (Spania) som produserer førerhusene. Begge fabrikkene er blitt fullstendig fornyet og reorganisert for å sikre at de kan operere innenfor det høyeste nivået i World Class Manufacturing.

Nye Stralis: Tre TCO2 mestere

Nye Stralis er utviklet for å gi den beste løsningen for regional- og kort transport, innbefattet transport av farlig gods hvor den har unike fordeler på grunn av det eksklusive HI-SCR eksos-etterbehandlingssystemet. En spesifikk versjon, nye Stralis XP, er utviklet for å tilfredsstille kravene fra internasjonal langtransport. Den er spekket med innovative drivstoff-besparende nyheter og nye tjenester for å maksimere oppetiden og drivstoff-effektiviteten. Den revolusjonerende nye Stralis NP, som blir drevet av CNG og LNG, er den mest bærekraftige lastebilen for internasjonal langtransport noensinne og representerer et skikkelig gjennombrudd når det gjelder gassdrevne lastebiler. Dette er den eneste naturgassdrevne lastebilen som tilbyr høy effekt, komfort, transmisjons-teknologi og drivstoffkapasitet som er tilstrekkelig for langtransport.

Pierre Lahutte, Ivecos toppsjef, uttaler: “Nye Stralis er blitt utviklet for å redusere TCO og CO2 og samtidig gi eierne fordelen av best holdbarhet. Vi er overbevist om at nye Stralis gir kundene nye muligheter til å redusere TCO. Langtransporten vil være avgjørende for hele det kommersielle kjøretøymarkedet i årene som kommer. Stralis har alt som trengs for å lede en fullstendig omforming av markedet med TCO2 kjempen Stralis XP, en lastebil med ledende teknologi, samt den epokegjørende Stralis NP, den første og eneste gassdrevne lastebilen som har demonstrert at den kan være lønnsom innenfor langtransport. Vi åpner nå nye grenser innenfor bærekraftig transport, og vi vil gjøre det i partnerskap med våre kunder.”

En ny tilnærming: Bedre produkt og TCO-reduserende tjenester

På produktet har Iveco fornyet og oppgradert alle de viktige tekniske under-systemene. Nye Stralis har en fullstendig redesignet drivelinje, en ny elektrisk og elektronisk arkitektur, en girkasse som er best i klassen, sammen med ny bakaksel og ny bakakselfjæring. Kjøretøyet har den nyeste generasjonen GPS-styrt cruisekontroll og nyheter når det gjelder å forbedre drivstofføkonomi og bærekraft. I tillegg har Iveco utviklet en ny generasjon tjenester som har som mål å redusere TCO på hver modell. Dette representerer et eksklusivt og distinktivt element ved nye Stralis.

Nye Stralis – TCO mesteren: Teknologi til kjernen

Ved utviklingen av nye Stralis er det fokusert på energistyring for å kunne oppnå en betydelig reduksjon av TCO uavhengig av bruk og hvordan kjøreruten er.

De nye motorene er redesignet for å kunne redusere friksjonen, og en ny tomgang-funksjon slår av motoren automatisk ved parkering etter en periode som kan forvelges, noe som reduserer energiforbruket.

Smart tilbehør forhindrer energitap når det ikke er i bruk. I nye Stralis XP gjelder det kompressoren og luftbehandlingsenheten, dynamo med energigjenvinning og intelligent batteristyring, samt servostyrings-pumpe med variabel oljeflyt.

Smart EGR er en innovativ løsning som arbeider i kombinasjon med Ivecos patenterte HI-SCR etterbehandlingssystem for å optimere forbrenningen. Dette gir betydelig drivstoffbesparende fordeler innenfor langtransport. Den har en beskjeden resirkulering av eksosen (bare 8%) for å få en tidligere start på drivstoffinnsprøytningen. Resultatet er bedre drivstofføkonomi samtidig som man opprettholder en NOx-omdanning på imponerende 97% ved hjelp av HI-SCR-systemet og alle fordeler ved denne teknologien, som ingen regenerering, ingen påvirkning på radiatorstørrelsen, ikke noe ekstra vedlikehold, samt det lengste service-intervallet som betyr ytterligere drivstoff- og TCO-reduksjon for kunden. Med denne løsningen viser Iveco og FPT Industrial, som utvikler motorene, igjen sitt langvarige lederskap innenfor drivstoff-effektiv teknologi.

HI-CRUISE GPS-styrt cruisekontroll-system, basert på moderne kart-teknologi, sammenligner den geografiske lokaliseringen med veiens topografi og velger i henhold til dette forutseende strategier for akselerasjon, hastighetsreduksjon og girskift. Denne nyheten forenkler sjåførenes arbeid og tillater dem å fokusere på sikkerhet i stedet for å tenke på å skulle kjøre økonomisk, noe som forbedrer komforten og gir mykere kjøring. I tillegg innebærer dette reduksjon i drivstofforbruket også for uerfarne sjåfører.

Nye triple “A” eco-dekk utviklet av Michelin minimerer rullemotstanden, noe som i gjennomsnitt gir en drivstoffbesparelse på inntil 1,5% i løpet av dekkets første liv. Dette resulterer i en miljømessig fordel på 1,33 kg mindre CO2 for hver 100 km, eller 3,7 tonn i kjøretøyets levetid. Disse besparelsene oppnås uten at det går ut over veigrepet, robustheten og levetiden.

En helt ny bakaksel med enkeltreduksjon forbedrer girforholdene, har lavere friksjon og optimerer drivstofforbruket.

Disse nyhetene resulterer i en tosifret forbedring av drivstoffeffektiviteten sammenlignet med foregående modell.

I tillegg gir nye teknologier og tjenester ytterligere reduksjon i TCO.

Den nye generasjonen 12-trinns HI-TRONIX automatisert girkasse, utviklet i samarbeid med ZF, ligger I tet teknologisk i denne kjøretøyklassen med vesentlig forbedret holdbarhet og reduserte kostnader. HI-TRONIX har et girskift som er 10% raskere, den er designet for å vare i nesten dobbelt så mange girskift som den foregående generasjonen, den har en forbedret levetid på inntil 1,6 millioner km, og den har et lydnivå som er redusert med 6db – ideelt for nattkjøring i ømfintlige områder. I tillegg er den nye girkassen best i klassen når det gjelder forholdet mellom vekt og dreiemoment, girutvekslinger og effektivitet. Den er moduloppbygd og har en servicevennlig konstruksjon som reduserer vedlikeholdet og forenkler reparasjoner, noe som gir ytterligere besparelser. Den har også utvidet funksjonalitet, som manøvreringsmodus med ekstra lav hastighet som arbeider nesten som en momentforsterker, en funksjon for å gynge bilen i gang på glatt underlag, 4 reversgir og en ny serie kraftuttak.

Fjæringen på bakakselen er fullstendig redesignet, noe som har resultert i lavere vekt og bedre holdbarhet med enklere vedlikehold. Dette innebærer 45 kg høyere nyttelast. Økt motstandskraft mot korrosjon, oppnådd med overflatebehandling med metallisering, bidrar til lavere vedlikeholdskostnader.

Den nye elektriske og elektroniske arkitektur på nye Stralis XP representerer et teknologisk gjennombrudd og ytterligere innovasjon. Dette er basert på det såkalte MUX-konseptet hvor de elektroniske enhetene kommuniserer ved hjelp av to fysiske kabler og en felles protokoll.

Den nye HI-MUX – Stralis-evolusjonen av dette konseptet – er blitt implementert gjennom en re-design av hele distribusjons-layouten og noen av komponentene. Arkitekturen er modulær, delt i to for forbedret fleksibilitet og servicevennlighet og integrert i en ny layout som omfatter pneumatikk, drivstoff- og AdBlue-kanaler. HI-MUX muliggjør utviklingen av en detaljert design-løsning for enhver lastebil-konfigurasjon, samtidig som antall komponenter og kompleksiteten av dem er redusert.

Den fremragende holdbarheten til nye Stralis betyr også lavere vedlikeholds- og reparasjonskostnader, 5% lavere enn for nåværende modell innenfor en standard 3-årskontrakt og 8% på en 4-års. Dette forbedrer et kostnadsnivå som fra før var meget konkurransedyktig og som selvsagt reduserer den totale TCO ytterligere.

Nye Stralis– CO2 mesteren: Bærekraft og ytelse i transport

En bred og velbalansert serie motorer som dekker alle behov

Nye Stralis har Iveco Cursor 6-sylindrede motorer utstyrt med nye drivstoffbesparende løsninger. Det brede motorprogrammet for nye Stralis består av tre motorvolum, Cursor 9 på 8,7 liter, Cursor 11 på 11,1 liter og Cursor 13 på 12,9 liter. De leveres i 9 effektområder fra 310 il 570 hk, alle med et klasseledende forhold mellom effekt og dreiemoment.

Nye Stralis er blitt enda mer miljøvennlig gjennom motorenes større effektivitet og en økning i ytelsen på noen modeller. Maksimalt dreiemoment på Cursor 11 er økt med 100 Nm på 420 hk versjonen og 50 Nm på 480 hk, mens maksimal effekt på Cursor 13 nå er 510 og 570 hk.

HI-SCR: Ivecos signatur-teknologi

Nye Stralis har den patenterte HI-SCR, det beste selektive katalytiske reduksjonssystemet på markedet og det eneste som oppnår en reduksjon på 97% NOx. Dette tilfredsstiller Euro VI-standardene uten EGR. I sin Euro VI/C-utførelse avdekker HI-SCR i sann tid også enhver variasjon i utslippsnivået ved hjelp av nye AdBlue-sensorer som gir kontinuerlig, nøyaktig utslippsstyring.

Med HI-SCR er det ingen aktiv regenerering og eksostemperaturen er lavere. Dette gjør at nye Stralis er en ideell lastebil for transport på områder med restriksjoner, som flyplasser, på skip, i tunneler, raffinerier og lasteområder for drivstoff, samt når det gjelder transport av farlig gods.

HI-SCR er en kompakt lettvekts-teknologi som gir den beste kombinasjonen av effektivitet og levetid. Løsningen har også det lengste vedlikeholds-intervallet på markedet. Det gir økt driftstid og samtidig utmerket drivstoff-effektivitet. Dette bidrar til den overbevisende lave TCO og fremragende bærekraft i nye Stralis, TCO2 mesteren.

Nye Stralis XP: Langtransport TCO2 mesteren

Nye Stralis XP har nye drivstoffbesparende nyheter og moderne teknologier, samt nye tjenester utviklet for maksimal driftstid. Dette gjør at man innenfor langtransport, som utgjør 60% av transportindustrien, kan dra fordeler av maksimal drivstoffbesparelse og den laveste TCO.

Nye Stralis XP er den mest holdbare og drivstoffeffektive lastebilen på markedet og har den mest omfattende løsningen for langtransport i en pakke som integrerer produkt og tjenester som er utviklet for å redusere TCO og CO2.

Og med en drivstoffbesparelse på inntil 11% og en betydelig TCO-reduksjon på inntil 5,6% innenfor langtransport, er dette virkelig en langtransport TCO2 mester.

Nye Stralis NP: En grønn revolusjon innenfor transport

Nye Stralis NP er den første gassdrevne lastebilen noensinne med nok effekt, rekkevidde, kjørekomfort og arbeidsmiljø som tilfredsstiller standardene i internasjonal langtransport. Den har Total Cost of Ownership som er 3% lavere enn foregående CNG-modell, og merkostnaden kan være tilbakebetalt på så kort periode som 5 år (avhengig av land).

Den nye 9-liters LNG / CNG naturgass-motoren har den beste effekten for denne type drivstoff, 400 hk og dreiemoment på 1.700 Nm. Internasjonalt gir dette 10 hk pr. tonn totalvekt, som harmonerer godt med standarden for kommersiell langtransport.

Dette er det første langtransport-kjøretøyet som tilbyr transportbransjen muligheten til å forbedre både bærekraften og sunn avkastning av investeringen.

Ny generasjon tjenester: TCO2 Live og driftsgaranti

Iveco TCO2 LIVE er en ny serie moduloppbygde tjenester som inkluderer en ny generasjon serviceytelser og utvider flåtestyringen og tradisjonelle ettermarkedstjenester.

Tre av disse nye tjenestene er basert på drivstoffreduserende tiltak som hjelper kundene å operere nye Stralis på den mest drivstoffeffektive måten:

TCO2 SMART REPORT, en ukentlig rapport om kjørestil og drivstofforbruk på hvert kjøretøy i flåten.

TCO2 ADVISING, rådgivning om hvordan man kan spare drivstoff basert på omfattende informasjon innsamlet gjennom Ivecos analyser av lastebiler i drift.

Kombinasjonen av disse tjenestene kan generere en ekstra drivstoffbesparelse på inntil 3%. Begge kan integreres med:

TCO2 DRIVING, sjåførkurs med fokus på kjørestil og drivstofforbruk.

I tillegg har Stralis et system for KJØRESTIL-EVALUERING som fungerer som en profesjonell onboard-instruktør som hjelper sjåførene å forbedre sin kjørestil ved å gi anbefalinger i sann tid.

Sist men ikke minst, den eksklusive Iveco DRIFTSGARANTIEN bygger på holdbarheten på nye Stralis og ekspertisen i Ivecos servicenettverk for å holde kundenes kjøretøy på veien. Dette betyr at kjøretøyet er tilbake på veien innen 24 timer hvis nye Stralis skulle ha havari, enten ved å reparere kjøretøyet, tilby erstatningsbil eller, hvis ikke tilgjengelig, en daglig kompensasjon for inntil 4 dager hvor bilen står på verksted. Denne tjenesten leveres gjennom Iveco Truck Stations som finnes langs alle de viktigste europeiske transport-korridorene for å ivareta driftsgarantien.

Iveco er et selskap innenfor CNH Industrial N.V., en global leder innenfor kapitalvaresektoren, oppført på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) og på Computerised Stock Exchange, organisert og styrt av Borse Italiana (MI: CNHI). Iveco utvikler, produserer og markedsfører et bredt spekter av lette, mellomtunge og tunge nyttekjøretøy, samt offroad lastebiler og andre offroad kjøretøy.

Det brede kjøretøyprogrammet inkluderer Daily, et kjøretøy som dekker 3 – 7 tonns segmentet, Eurocargo fra 6 – 16 tonn, samt Trakker (dedikert for offroad kjøring) og Stralis, begge over 16 tonn. I tillegg kommer merkenavnet Iveco Astra som dekker gruve- og anleggssektoren med tipptrucker og rammestyrte dumpere, samt spesialkjøretøy.

Iveco sysselsetter nesten 21.000 ansatte globalt. Selskapet har produksjonsenheter i 7 land i Europa, Asia, Afrika, Oceania og Latin-Amerika hvor det produseres kjøretøy med de mest avanserte teknologier. 4.200 salgs- og servicepunkter i mer enn 160 land sikrer teknisk støtte uansett hvor i verden et Iveco-kjøretøy er i arbeid.