JYSK er bransjens mest lønnsomme

JYSK er bransjens mest lønnsomme

JYSK er lønnsomhetsvinneren blant kjedene i bransjen ifølge VIRKEs handelsrapport 2023-2024.

Det er møbelbransjen som er konsolidert i rapporten, og består av flere store kjeder og noen rene netthandelsaktører. Selv om møbelbransjen opplevde sterk vekst under pandemien, ser man at det er aktører som har utvist god lønnsomhet det siste året.

Ifølge handelsrapporten er JYSK lønnsomhetsvinneren blant kjedene i bransjen og hadde en driftsmargin på over 13 prosent i 2022. I likhet med mange av lønnsomhetsvinnerne i andre bransjer har JYSK i stor grad kontroll på egen verdikjede og har gjennom årene bygget en sterk merkevare. Videre har kjeden en sterk tilstedeværelse på nett, så vel som i fysisk butikk,

Det meldes også om at store deler av møbelsalget foregår fortsatt i butikk og møbler er en av varekategoriene som i stor grad handles på fysiske utsalgssteder.

Tror på den fysiske butikken

Innen 2024 har JYSK forpliktet seg til å oppgradere alle sine eksisterende butikker i hele landet, noe som innebærer at JYSK oppgraderer sine butikker annenhver uke. I dag finnes det 108 JYSK-butikker over hele Norge.

-Våre butikker er arenaer for inspirasjon, kunnskap og menneskelige interaksjoner. Mange anskaffelser til hjemmet er følelsesbetinget og nettopp derfor blir gode utstillinger og kunnskap en utslagsgivende faktor som gjør at vi fremdeles tror på den fysiske butikken, sier Martina Pohjanen, sjef i JYSK Norge.

God på netthandel

Ifølge handelsrapporten er det stadig flere av kjedene som etablerer nettbutikk og markedet beveger seg mot et sterkere omnikanal-tilbud.

-Vi tror på en sømløs kundeopplevelse når berøringspunktene er mange for våre kunder. Vi forbedrer stadig vår netthandel også, og lærte mye etter pandemien om våre kunders behov, sier Pohjanen.

Godt leveringstilbud

Etablerte kjeder selger også mer over nett og det er mye «klikk og hent» i bransjen ifølge handelsrapporten. Hjemlevering er også et alternativ de fleste i bransjen tilbyr. Det er størrelse og vekt som er antatt grunn som det foretrukne alternativet for kunder.

JYSK tilbyr også et bredere sortiment online som er vesentlig større enn det man vil finne i sin lokale JYSK-butikk.

-Samspillet mellom netthandel og butikk er avgjørende for å lykkes i dagens marked og vi forsøker stadig å forbedre oss for kundens beste, sier Pohjanen.

Krister Andreassen

Pressekontakt Sales & Marketing Manager, Norge 41475500
Fatima Elkadi

Pressekontakt Kommunikasjonssjef JYSK Norge 41615853

Velkommen til JYSK Norge!

JYSK er en internasjonal boligbutikkjede med skandinaviske røtter, som gjør det lett å innrede alle rommene i et hjem, samt hagen.

Med over 3.300 butikker og webshops i 48 land, har JYSK alltid et godt tilbud og kompetent service i nærheten, uansett hvordan kundene ønsker å handle.

Grunnlegger Lars Larsen åpnet sin første butikk i Danmark i 1979. I dag har JYSK 31.000 medarbeidere.
JYSK er en del av den familieeide Lars Larsen Group. JYSKs omsetning er på 5,2 milliarder EUR for finansåret 2022/2023.