JYSK lanserer i dag sin første spesialmadrass for bruk i verdensrommet.

​JYSK med ny madrass til verdensrommet

JYSK investerer i en spesialprodusert madrass til astronauter. Formålet er å sikre god søvnkvalitet, også ute i verdensrommet. Bakgrunnen for at JYSK velger å spesialprodusere madrasser til bruk i verdensrommet, er at den europeiske romfartsorganisasjonens (ESA) søker nye astronauter for første gang på over et tiår. ESA åpnet opp for søknader i går 31.mars 2021.

For å støtte det historiske oppdraget lanserer JYSK i dag sin første spesialmadrass for bruk i verdensrommet.

- Siden vi åpnet vår første butikk i 1979, har vi hatt mange forskjellige madrasser i vårt sortiment. Nå er tiden inne for rommadrassen, som vil sikre en god natts søvn for europeiske astronauter og fremtidige romturister, sier Tomke von der Damerau, sjef for romadministrasjon ved JYSK, som leder prosjektet.

Tynneste madrassen JYSK har laget

På grunn av vektløsheten i rommet er madrassen den tynneste JYSK noensinne har hatt i sitt sortiment. Selv om madrassen bare er noen få cm tykk, gir den en perfekt støtte for en god natt søvn i verdensrommet.

- Fra vårt mangeårige samarbeid med Paraidretten i Norge vet vi hvor viktig god søvn er for eliteidrettsutøvere. Med vår lange erfaring innen madrasser tror vi at vi kan utgjøre en positiv forskjell, også for astronauter, sier Tomke von der Damerau.

Madrassens tykkelse er praktisk slik at den kan rulles sammen, og får plass i romfartøyet.

JYSK er en internasjonal butikkjede med skandinaviske røtter, som selger alt til boligen. Den første butikken åpnet i Danmark i 1979, og i dag har JYSK over 2 900 butikker og 26 500 medarbeidere i 51 land. JYSK er eid av familien bak Lars Larsen Group, som står bak en rekke selskaper med en samlet omsetning på 4.25 milliarder EUR. JYSKs omsetning er på 4.1 milliarder EUR.

Fatima Elkadi

Pressekontakt Kommunikasjonssjef JYSK Norge 41615853

Velkommen til JYSK Norge!

JYSK er en internasjonal boligbutikkjede med skandinaviske røtter, som gjør det lett å innrede alle rommene i et hjem, samt hagen.

Med over 3.300 butikker og webshops i 48 land, har JYSK alltid et godt tilbud og kompetent service i nærheten, uansett hvordan kundene ønsker å handle.

Grunnlegger Lars Larsen åpnet sin første butikk i Danmark i 1979. I dag har JYSK 31.000 medarbeidere.
JYSK er en del av den familieeide Lars Larsen Group. JYSKs omsetning er på 5,2 milliarder EUR for finansåret 2022/2023.