Les, fortell og snakk med meg - om å skape et levende språkmiljø

Les, fortell og snakk med meg - om å skape et levende språkmiljø

Språket danner grunnlag for at barn lettere kan uttrykke egne behov, opplevelser, følelser og ønsker. For å skape et levende språkmiljø i barnehagen er det viktig å arbeide strukturert med begrepstrening, samtaleferdigheter og fortellerferdigheter. Toril Kristensen, lærer ved Stig skole, veileder og kursholder hos Kanvas, avslutter Kanvas' Toddler-konferanse med eksempler på metoder for å styrke og utvide barns ordforråd, og tips til hvordan øke leselysten hos barn.

Kanvas arrangerer årlig en Toddler-konferanse med fokus på de yngste i barnehagen. Hovedtemaene for årets konferanse er språkutvikling, risikolek og barnehagens indre liv i et tilknytningsperspektiv. Målet med konferansen er å heve kompetansen om toddlerne gjennom å belyse tidsaktuelle tema. Vi vektlegger forskningen som gjøres på området, og knytter denne opp mot relevante eksempler fra praksisfeltet.

Den ideelle barnehagestiftelsen Kanvas er med sine 63 barnehager en av Norges største private aktører innen utvikling og drift av barnehager. Vi er en kunnskapsbedrift med 1000 engasjerte og profesjonelle medarbeidere med ansvar for 3600 barn. I 28 år har Kanvas vært pådrivere for å bedre barns oppvekstvilkår og foreldrenes hverdag. Kanvas driver etter ideelle prinsipper og tar ikke ut utbytte. Dette gir oss muligheten til å jobbe kontinuerlig med kvalitetsutvikling og kompetanseheving. Blant annet vil vi ha minst 50% barnehagelærere i Kanvas-barnehagene.

Line Ellefsrud Fornes

Prosjekt- og markedskonsulent 99512552