Air France-KLM kåret til verdens mest bærekraftige flyselskap

Air France-KLM kåret til verdens mest bærekraftige flyselskap

Air France-KLM er igjen verdens mest bærekraftige flyselskap ifølge Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Siden indeksen startet i 1999 har KLM vært en overlegen bransjevinner i kategorien for flyselskap med tolv strake år på førsteplass.

– Vi er utrolig stolte over å ha blitt kåret til verdens mest bærekraftige flyselskap. Plasseringen gjenspeiler vår konstante innsats for å skape en bærekraftig fremtid for luftfartsindustrien. Vi forsøker stadig å utfordre både oss selv og bransjen, og plasseringen er et resultat av flere betydningsfulle tiltak, forteller Paul Terstegge, direktør for Air France-KLM i Norden.

KLM jobber hardt for å redusere sitt klimaavtrykk. Blant annet gjøres dette ved å utvikle og forske på nye fly, være en pioner innen bærekraftig flydrivstoff, og ved å gjøre det enkelt å klimakompensere. Men også når det kommer til tilpassing av hele kjeden, som å sortere alt avfall om bord, og ved å utvikle en helt ny teknologi som reduserer vannforbruket med 85 prosent når fly vaskes.

En annen del av KLMs bærekraftstrategi er å redusere antallet korttidsflyvinger. Fra 29. mars 2020 vil KLM erstatte en av sine daglige turer mellom Brussel og Amsterdam Airport Schiphol med plasser ombord på Thalys høyhastighetstog.

Beslutningen om å redusere antall flyreiser fra fem til fire per dag på ruten Brussel-Schiphol, i kombinasjon med det forbedrede Air&Rail-produktet ombord Thalys, er ett ytterligere bevis på flyselskapets arbeid for en bærekraftig fremtid for flyindustrien.

Dow Jones Sustainability Index (DJSI)

DJSI bruker en såkalt «best i klassen»-praksis for å anerkjenne selskaper som i ulike sektorer overgår konkurrenter når det gjeldet bærekraftsindikatorer. Hvert år inviterer RobecoSam mer en 3 000 ulike børsnoterte selskaper, inkludert 800 selskaper i fremvoksende markeder, til å rapportere inn sine bærekraftsinitiativ.

Om KLM

I 100 år har KLM Royal Dutch Airlines vært en pioner innenfor flyindustrien, og er i dag verdens eldste kommersielle flyselskap. I 2018 fløy KLM 34,2 millioner passasjerer, og selskapet flyr med en moderne flyflåte direkte til 166 destinasjoner fra Amsterdam. KLM-konsernet består av KLM Cityhopper, Transavia og Martinair. KLM står også for omtrent halvparten av innkjøpene av biodrivstoff på markedet, og var det første flyselskapet som fløy med biodrivstoff under en kommersiell flyreise. KLM har i 15 år vært topprangerte av Dow Jones Sustainability Index, som er den ledende indeksen for å måle bærekraftige foretak.