Nordmenn velger trygge alternativer i år

En ny analyse fra flyselskapet KLM viser at nordmenn velger kortere reiser innenfor Europa fremfor lange ferieturer til fjerne destinasjoner. Undersøkelsen viser også at svenskene og danskene har endret reiseatferden sin som oss.

Selv om skandinavere nå reiser like ofte som før pandemien, observerer KLM betydelige endringer i reisevanene.

Tallene viser nye booking- og reisemønstre på reservasjoner gjort med KLM, for alle tre landene i sommermånedene juni, juli og august 2019 sammenlignet med samme periode i 2023.

Analysen viser en stor økning i reising innenfor Europa i stedet for mer fjerntliggende destinasjoner. 80 prosent av flypassasjerene velger å holde seg innenfor Europas grenser. Split i Kroatia skiller seg ut med en økning på hele 50 prosent, og Spania og Portugal er fortsatt svært populære reisemål.

– Til en viss grad kan endringene skyldes ettervirkningene av pandemien, men vi tror også at det handler om de 3 V-ene: verdenssituasjonen, valuta og vær! Med økt økonomisk usikkerhet er interkontinentale reiser ikke like attraktive, samtidig som Europa kanskje oppfattes som et tryggere alternativ, sier Halvor Gløersen, salgsdirektør for AIR FRANCE og KLM i Norge.

Selv lengden på reisene har endret seg. Kortere reiser øker mens lengre reiser minsker, noe som også indikerer viktigheten av trygghet under feriereiser. Her ser vi at langhelgsturene øker med ni prosent, helgereiser øker med fem prosent, og ukelange reiser øker med fire prosent. Derimot har månedslange reiser minsket med ni prosent, og andelen som er borte i tre uker har minsket med 12 prosent.

De nordiske turistene har historisk sett skilt seg ut i forhold til det europeisk gjennomsnittet, ved at vi booket sommerreisene våre senere. Etter pandemien begynner vi å nærme oss europeerne mer. Andelen skandinaver som booker sommerferien sin minst to måneder før avreise har siden 2019 økt med nesten 10 prosent, til totalt 25 prosent i 2023.

– I den siste tiden har vi imidlertid sett en økning i bookinger nær avreisedatoen. Bookingene har enkelt og greit økt i takt med regnværet, og vi er glade for at så mange velger å fly med oss. Men de mest prisgunstige billettene finner man jo tidligere man booker. I takt med at reisingen tar seg opp, har vi også sett en økt tendens til å legge til ekstra tilvalg, som oppgradering til premiumkabin eller tillegg av andre bekvemmeligheter. Flere legger også til bærekraftig flydrivstoff, noe som vi håper blir den neste store trenden i takt med økende bevissthet rundt betydningen av bærekraftig flydrivstoff, sier Gløersen.

I over et århundre har KLM Royal Dutch Airlines vært en pioner innen flybransjen. KLM har som mål å være den ledende europeiske nettverksoperatøren innen effektivitet, bærekraft og skape minneverdige opplevelser. KLM-nettverket kobler passasjerer fra 14 byer i Danmark, Finland, Norge og Sverige via Amsterdam lufthavn Schiphol til verdens viktigste destinasjoner. KLM er en del av Air France–KLM Group og medlem av den globale SkyTeam Alliansen.

Pressekontakt Marknadschef Air France och KLM