Gå videre til innhold
Når det gjelder klimapåvirkning, uttrykker 30 til 50 prosent av skandinavene at de bryr seg om miljøpåvirkningen av luftfart, men nesten en tredjedel finner det fortsatt vanskelig å ta bærekraftige reisevalg når de flyr.

Pressemelding -

Novus/KLM: 7 av 10 nordmenn reiser utenlands i år - men mange finner det utfordrende å ta bærekraftige valg

72 prosent av alle nordmenn planlegger å reise utenlands i år, det er mer enn både dansker (65%) og svensker (51%), ifølge en ny Novus-undersøkelse om holdninger til flyreiser og bærekraft, gjennomført av flyselskapet KLM.

Selv om studien viser at det er stor interesse for bærekraftige reisealternativer og vilje til å betale for det, finner nesten en tredjedel av alle skandinavere det fortsatt vanskelig å ta bærekraftige valg når de flyr.

– Ettersom sommerreisene nærmer seg, er vi glade for å se at reisende er stadig mer interessert i bærekraftige reisealternativer. Som reisende er det mye du kan gjøre for å reise mer bærekraftig. En av de mest effektive måtene er å legge til ekstra bærekraftig flydrivstoff (SAF) i bestillingen din, noe som kan redusere utslippene med opptil 80 prosent. Pakke lett er også en god idé, ettersom mindre vekt betyr at mindre drivstoff vil bli brent. Og selvfølgelig, velg et flyselskap som aktivt jobber for en mer bærekraftig reiseindustri, sier Maria Hagelberg, markedsføringsjef hos AIRFRANCE og KLM i Norden.

Studien fant at flertallet av nordmenn (60 %) som planlegger å reise utenlands i år, ønsker å reise mer enn de gjør nå. Den største fordelen med utenlandsreiser ifølge rundt 70 prosent av de skandinaviske respondentene, er muligheten til å oppdage nye steder, etterfulgt av å få en miljøforandring og oppleve andre kulturer.

– Samtlige reiseprognoser viser at luftfarten har økt og vil fortsette å øke. Derfor er det vårt ansvar som flyselskap ikke bare å gjøre det vi kan for å gjøre reise med fly mer bærekraftig, men også å engasjere og opplyse kundene våre om hvordan de kan reise mer bærekraftig, sier Halvor Gløersen, salgsdirektør hos AIRFRANCE og KLM i Norge.

Blant respondentene uttrykte kvinner i større grad at de bryr seg om klimapåvirkningen av flyreiser sammenlignet med sine landsmenn. For eksempel bryr 43 prosent av norske kvinner seg i ganske stor eller veldig stor grad om klimapåvirkningen ved å fly, sammenlignet med 28 prosent av norske menn. Norske kvinner er også mer villige til å betale for bærekraftige alternativer som skogplanting og SAF (50 prosent vs. 44 prosent av norske menn).

Undersøkelsen består av intervjuer med personer som planlegger å reise utenlands i år, og viser blant annet følgende:

Mange er villige til å betale for bærekraftige flyalternativer:

DK (68 %), 2. SE (56 %), 3. NO (47 %)

Mest opptatt av klimapåvirkningen fra flyging:

SE (46 %), 2. NO (35 %), 3. DK (34 %)

Mest sannsynlig å ta bærekraftige valg når de flyr utenlands:

DK (22 %), 2. SE (20 %), 3. NO (17 %)

Om undersøkelsen:

Undersøkelsen ble gjennomført i februar i år av Novus, på vegne av KLM. Formålet med undersøkelsen er å undersøke holdningene til bærekraft og flyreiser blant den svenske, norske og danske befolkningen. Over 1000 nettintervjuer ble gjennomført blant allmennheten i alderen 18-79 år i hvert land.

I over et århundre har KLM Royal Dutch Airlines vært en pioner innen flybransjen. KLM har som mål å være den ledende europeiske nettverksoperatøren innen effektivitet, bærekraft og skape minneverdige opplevelser. KLM-nettverket kobler passasjerer fra 14 byer i Danmark, Finland, Norge og Sverige via Amsterdam lufthavn Schiphol til verdens viktigste destinasjoner. KLM er en del av Air France–KLM Group og medlem av den globale SkyTeam Alliansen.

Pressekontakt Strategisk markedsføring, branding og PR 0046 76 8787559

Pressekontakt Marknadschef Air France och KLM