Snekkere og møbeltapetserere ved Chr. Knag. Årstall og fotograf ukjent.

KODE viser viktig bergensk - og norsk - møbelhistorie

Det var en gang et levende møbelsnekkermiljø i Bergen, og størst av dem alle var firmaet Chr. Knag.

Denne høsten stiller KODE ut imponerende håndverk og design fra Knags verksted. Det er første gang Knags produksjon samles i en presentasjon av denne størrelsen.

Et viktig stykke norsk møbelhistorie

Direktør ved KODE Petter Snare gleder seg til å kunne vise publikum et stykke av byens egen møbelhistorie.

– Dette er en viktig historie om håndverk og design fra Bergen. Møblene representerer et ideal om varig kvalitet og mange i Bergen har et forhold til disse vakre objektene, sier Petter Snare.

Utstillingen viser møbler fra starten i 1878 helt frem til de siste som ble laget i 1970-årene. En egen praktbok om firmaet Chr. Knag utgis parallelt. Møblene til Knag finnes idag spredd over hele landet, og et stort kartleggingsarbeid ligger til grunn for presentasjonen.

– Selv om det finnes flere Knag-møbler i vår egen samling hadde denne utstillingen ikke blitt til uten sjenerøse innlån fra en rekke private og offentlige eiere. Vi er svært takknemlige for det gode samarbeidet med alle disse, særlig familien Knag, sier Snare.

Hvem og hva var Knag?

Møbelfirmaet Chr. Knag ble grunnlagt av Christopher Severin Knag i 1878, og videreført av hans sønn Alf Knag og andre i familien. Sammen bygget de opp et velrenommert firma som leverte møbler til både kongelige og velstående i hele landet. Firmaet holdt til i Kroken, og siden Domkirkegaten frem til det ble lagt ned i 1975.

Chr. Knag produserte møbler av høy kvalitet og deltok på en rekke nasjonale og internasjonale utstillinger.

En intarsia-mester av de sjeldne!

Utstillingen er kuratert av førstekonservator ved KODE, Trond Indahl.

Indahl forteller at firmaet laget mange forskjellige typer møbler, mest i historistisk stil som renessanse, barokk, rokokko og empire. De hentet også inspirasjon fra nasjonal dragestil og eldre bondemøbler.

Chr. Knag ble særlig kjent for sine intarsia-arbeider, en dekorasjonsmetode hvor tynne lag av ulike tresorter danner motiver i møbeloverflaten.

Bar-kiste i barokkstil (detalj), mahogni og intarsia, 1920, privat eier.

– Det er forskjell på en tronstol og en krakk

Knags møbler var – og er – å finne mange steder, særlig i Bergen. Firmaet leverte til flere offentlige bygg så vel som til byens hoteller og forretninger, og til en rekke private hjem.

Mange av Knags modeller svarte på publikums ønsker om behagelige møbler, eller bestemte interiørstiler. Mye av dette handlet om å sende ut signaler om eierens egen status.

– Det er forskjell på en tronstol og en krakk, og denne forskjellen handler ikke bare om sittekomfort. Klær sender ut ulike signaler om hvem vi er og hvem vi ønsker å framtre som. På samme måte sender møbler ut signaler om historie, tradisjoner og status, sier Indahl.

Svunnen kunnskap?

I dag er de store møbelverkstedene borte fra Bergen, men Knag-møblene lever videre. Noen som praktmøbler i finstuen, andre som loppemarkedkupp på studenthybler.

Utstillingen viser eksempler på hvordan møblene kan repareres, trekkes om i nye stoffer og tåle videre bruk i de neste generasjoner.

Knags møbler representerer slik en bærekraftig produksjon, og ikke minst et viktig stykke møbelhistorie. «Christian August» armstol i empirestil (detalj), udatert, privat eier.

Praktisk informasjon om utstillingen

Utstillingen åpner fredag 11. september i KODE 1, Permanenten.

Grunnet koronatiltak vil utstillingsåpningen kreve at en reserverer gratis billetter i forkant. Se nettsidene for mer informasjon.

Utstillingen vises i KODE 1 til og med søndag 24. januar 2021.

I anledning utstillingen gis det også ut en bok om møbelfirmaet, med tekster av historiker Jørn Lekve og førstekonservator Trond Indahl. Det er første gang denne historien fortelles mellom to permer. Praktboken er til salgs i KODEs butikker.

For intervjuer/pressevisning:

Kontakt Maria Tripodianos eller Anette Basso, se kontaktinformasjon under.

Kategorier

KODE Kunstmuseer og komponisthjem i Bergen er Norges nest største kunstmuseum. Her finner du en bred samling av norsk og internasjonal kunst, og en rekke temporære utstillinger. KODE forvalter og formidler norsk musikkarv gjennom våre tre komponisthjem Edvard Grieg Museum Troldhaugen, Ole Bull Museum Lysøen og Harald Sæverud Museum Siljustøl.