Nå kan du snakke med legen på video

Komplettapotek.no og gründerselskapet Eyr.md er først ute i Norge med å gjøre helsehverdagen enklere for folk flest. Med den nye, norske tjenesten Eyr.md kan du snakke med lege over video på smarttelefon eller PC.

– Vi opplever ofte at kundene våre har ønske om å diskutere diagnoser og medisinske spørsmål som ligger utenfor apotekets kompetanseområde. Det er derfor svært nyttig at det nå finnes enkelt tilgjengelig legetjeneste som vi kan henvise kundene til, forteller apoteker Stig Henning Pedersen. Komplettapotek.no har selv en egen chat hvor farmasøyter svarer på spørsmål om apotekvarer, legemidler og behandling.

I tillegg til svar på medisinske spørsmål kan kunder benytte tjenesten ved behov for resept eller henvisninger.

Slik fungerer det

For 350 kroner kan alle nordmenn med smarttelefon snakke med en lege over video. Slik gjør du det: Du laster ned App’en "Eyr Online Doktor – legetime over video og chat", og registrer deg som bruker. Her kan du bestille legetime samme dag eller påfølgende dager. Legen vil ringe deg opp til avtalt tid, og konsultasjonen starter. Du kan bruke videokameraet på telefonen til å vise symptomer og annen informasjon. Kredittkortet du har registrert vil bli belastet med 350 kroner i etterkant. Det er leger fra Colosseumklinikken Medisinske Senter som bistår kundene. Etter konsultasjonen mottar kunden et notat i App’en, en mini epikrise, som eventuelt kan vises til fastlegen.

Dekker mange slags konsultasjoner

Mellom 30 og 40 % av alle konsultasjoner med allmennlege kan gjøres over video, i stedet for en tradisjonell konsultasjon. Typiske konsultasjoner som fungerer godt er fornyelse av resept, medisinske råd, allergi, kvinners helse, samt muskel- og skjelettplager.

- Man kan selvsagt ikke ta alle slags konsultasjoner over video, men det gjennomføres samtidig millioner av konsultasjoner hvert år der pasienten ikke hadde trengt å møte opp fysisk hos legen. Det er blant annet denne unødvendige reisingen og ventingen vi vil til livs. De mer krevende konsultasjonene som krever fysisk undersøkelse henviser vi til tradisjonelle legetimer, men det er sjelden et problem siden pasientene som oftest selv vet hva som egner seg for video, forteller Eyr-gründer Karl Martin Lind.

Helse online

Kombinasjonen nettapotek og online doktor gjør at travle kunder kan håndtere egen helsehverdag trygt og effektivt. Eyr.md tilbyr online konsultasjon og hos Komplettapotek.no kan du enkelt bestille hjemlevering av medisinene. Sikkerheten er godt ivaretatt ved at både Eyr.md og Komplettapotek.no benytter Bank-ID for sikker identifisering av kunden, og utlevering av medisiner skjer kun mot gyldig legitimasjon.

For mer informasjon ta kontakt med:

Stig Henning Pedersen, driftsdirektør/farmasøyt Komplett Apotek – mobil 416 74 483
Karl Martin Lind, gründer Eyr, mobil 932 09 995

• Helse, sykepleie, legemiddel

• apotek
  • komplett apotek

Komplett Group er Nordens største netthandelsaktør med totalt 18 nettbutikker. Komplett Group hadde i 2016 en samlet omsetning på 7,8 milliarder norske kroner. Hovedkontoret ligger i Sandefjord og konsernet har 800 ansatte. Les mer på Komplettgroup.com