Byråd for kultur, Anita Leirvik North er glad for å ønske velkommen til kulturkonferanse på Rådhuset. Foto: Sturlason, Ingvild Brekke Myklebust: Klosterenga park og Thorleif Kvinnesland: Kulturlørdag: Tullin

Invitasjon til kulturkonferanse: Ambisjoner for kulturbyen Oslo

For første gang inviterer Oslo kommune til kulturkonferanse i bankettsalen på Rådhuset, tirsdag 5. desember 2023, kl. 13.00-16.30.

– Som ny byråd for kultur er jeg glad for å ønske dere velkommen til Rådhuset. Jeg ser frem til å møte dere alle og gleder meg til å samarbeide med dere i tiden fremover. Jeg håper kulturkonferansen blir en viktig møteplass hvor vi kan utveksle erfaringer og synspunkter på kulturfeltet, og hvor vi kan diskutere hvordan vi fortsetter den positive utviklingen for kulturbyen Oslo. Håper vi ses, sier Anita Leirvik North, kulturbyråd.

– Kultur skaper Oslo gjennom å bygge identitet og tilhørighet, og er sentralt i byutviklingen. Det brede kulturtilbudet vårt skaper verdi både i form av arbeidsplasser og attraktivitet. Oslo får stadig større oppmerksomhet internasjonalt som en viktig kulturdestinasjon, samtidig som vi har et næringsliv som hevder seg innen bærekraft og innovative løsninger. Gjennom samarbeid på tvers har Oslo alle forutsetninger for å bli hovedstaden for kreativitet, sier Stein Slyngstad, direktør i Kulturetaten.

Konferansier: Stein Slyngstad, direktør for Kulturetaten

13:00 Ambisjoner for kulturbyen Oslo – innlegg fra Oslos nye kulturbyråd Anita Leirvik North

13:15 Innlegg fra kulturfeltet

• Oslo Nye og Borgerteatret v/ teatersjef Runar Hodne
  • Oslo World v/ festivalsjef Alexandra Archetti Støylen
  • Om Døden på Oslo S og Nationaltheatret v/ regissør Simen Formo Hay
  • MUNCH og Oslo v/ museumdirektør Tone Hansen
  • Oslo Pix og filmvisninger rundt i byen v/ festivalsjef Ingrid Sølverud
  • Kunstens infrastruktur v/Steffen Håndlykken, styreleder UKS
  • Norske kulturarrangører og Oslo som arrangementsby v/ daglig leder Siri Haugan Holden
  • Fra 2 til 5,5 millioner besøk på Deichman v/ biblioteksjef Knut Skansen
  • Crew – unge kulturjobber i Bjørvika v/ Wilsan Ebongue og Ulrikke Lijing Dedichen Falck, og Rikke Marie Fjell Jørgensen fra UngJobb, Bydel Gamle Oslo
  • Det finnes ingen oppskrift på dans v/Sebastian Tjørstad, CODA
  • Community programming på Gamle Munch v/ Shanti Brachmachari, Tekstlab

14:30 Pause - enkel servering og tid til å hilse på folk

15:00 Joy to the world v/Øyvind Opedal og Helene Presterud, trompet, Oslo kulturskole

15:05 Norges beste kulturkommune i tall – innlegg fra Bård Kleppe Telemarksforskning

15:30 Oslo byjubileer 2024 v/Marianne Welle, prosjektleder kulturetaten

15:35 Visjoner for en mangfoldig kulturby v/Joakim Aadland, Balansekunst

15:40 Panelsamtale: Hvordan fortsette den positive utviklingen for kulturbyen Oslo?

Vi har invitert de nye kulturlederne til å snakke om hva de tror vi kan få til og hva vi må være obs på. I panelet:

Stine Nilsen, påtroppende kunstnerisk leder Dansens hus

Camara Joof, påtroppende kunstnerisk leder Dramatikkens hus

Ingrid Røynesdal, ny direktør for Nasjonalmuseet

Simen Formo Hay, regissør

Knut Skansen, påtroppende direktør for filharmonien

Moderator: Selma Benmalek, programkonsulent Deichman Bjørvika

Meld deg på via denne lenken: https://forms.office.com/e/sZ25v0DDGR

Begrenset antall plasser.

• Deichman: Deichman er etat for folkebibliotekene i Oslo kommune. Deichman består av 22 biblioteker over hele Oslo. Vi er Norges største og eldste folkebibliotek, grunnlagt i 1785. Et Deichman-bibliotek er et fristed for deg, uansett hvem du er. Her kan du lese, jobbe, slappe av, møte venner, eller bare være alene. Du kan låne fra vår samling på over en million bøker, filmer, cd-er og annet materiell. Det er gratis å bruke trådløst nett, PC-er og verktøy. Du betaler kun for papir og materialer når du skriver ut eller kopierer. Våre bibliotek er møteplasser hvor du kan oppleve eller arrangere alt fra konserter og tegneseriefestivaler til språkkurs og politiske debatter. Deichman vil bidra til et samfunn hvor alle føler tilhørighet, eierskap og engasjement — for fellesskapet og eget liv. Uansett hvorfor du kommer hit, drar du herfra med noe.