​Bibliotekbesøket i Oslo økt med 13 prosent

Deichmanske bibliotek har registrert mer enn 1,5 million besøk hittil i år. Sammenlignet med i fjor er det en økning på hele 13 prosent.

Deichmanskes hovedbibliotek i sentrum og filialene over hele Oslo hadde til sammen 1 543 070 besøk per 31. august (1 364 462 i 2015), en økning på nær 180 000. Målet for hele året er 2,3 millioner besøk (2 158 313 i 2015).

- Dette er svært inspirerende tall, sier Knut Skansen, konstituert biblioteksjef. - Økningen har i hovedsak kommet på filialer som er blitt pusset opp, som Furuset og Tøyen. I Nydalen har utvidet åpningstid gitt 11 prosent vekst. Det viser at hver krone investert har gitt umiddelbar avkastning, sier biblioteksjefen.

De mest besøkte i år er Majorstuen, hovedbiblioteket, Furuset, Lambertseter og Grünerløkka.

Brukeradferdsundersøkelsen i fjor viser at mange besøkende bruker biblioteket til helt andre ting enn å låne eller levere bøker. Samtidig viser 2016-tallet at Deichmanske har 10 prosent vekst i antall nye lånere. Lån av bøker har økt med 3,2 prosent, viser Deichmanskes ferske tall. Folkebibliotekene i Norge er landets mest besøkte kulturinstitusjon.

Bilde: Mer enn 1,5 million besøk hittil i år på Deichmanske bibliotek. – Nye, tiltalende lokaler, som Tøyen filial, gir umiddelbart flere besøkende, sier biblioteksjefen. Foto: Marco Heyda på oppdrag for Deichmanske bibliotek og arkitekt Aat Vos.

Kulturetaten i Oslo kommune omfatter Oslo byarkiv, folkebibliotekene i Oslo, museer, kunstsamling- og forvaltning, kultureiendommer, byomfattende arrangementer, samt tilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv.