Bydelene kan søke om tilskudd sammen med frivillige til Oslos byjubileum 2024

Bydelene kan søke om tilskudd sammen med frivillige til Oslos byjubileum 2024

Oslo er en mangfoldig by med mange spennende bydeler. Med sine særegenheter og forskjellige kulturer er de som små byer i byen med unike opplevelser vi kan være ekstra stolte av. I samarbeid med frivillige organisasjoner og lokale aktører, kan bydelene søke om midler til prosjekter, tiltak og arrangementer rettet mot barn, unge og eldre for markering av byjubileet 2024. Fristen for å søke er 18. september.

– Jeg gleder meg til en skikkelig feiring av byen vår. Oslo er én by, men vi er også mange mindre fellesskap. Oslofolk er gjerne tett knytta til sin bydel og stolte av hvor de kommer fra. Jeg håper dette tilskuddet vil bidra til gode samarbeid med lokale aktører og frivillighet. Det er frivillige over hele byen som står på hver dag for å bygge de lokale fellesskapene våre, sier byråd for kultur, idrett og frivillighet, Omar Samy Gamal.

Om byjubileet
I 2024 feirer hovedstaden at det er 400 år siden middelalderbyen Oslo brant, og den nye byen ved Akershus festning; Christiania, ble etablert. Det er også 100 år siden byen fikk sitt gamle navn Oslo tilbake. Byjubileet 2024 gir anledning til å feire Oslo, utforske byens historie, identitet, innbyggerstolthet, offentlige rom, utvikling og fremtid.

– Vi håper flere av bydelene vil være med å markere byjubileet, derfor har vi prøvd å gjøre søknadsprosessen så lavterskel som mulig. Vi håper å få se mange gode samarbeid mellom frivillige, lokale organisasjoner og bydelene. Til søknaden må man sende budsjett, prosjektbeskrivelse og utfylt søknadsskjema fra Oslo kommunes nettsider. Det er bydelene som må søke, så om man er en frivillig organisasjon som ønsker å få til dette, må man kontakte sin bydel og få til et samarbeid med dem, sier Neha Håbu-Naveen, spesialkonsulent frivillighet, Kulturetaten i Oslo kommune.

Kriterier for å søke
Tiltakene skal være tilpasset målgruppen og bidra til å svare på de overordnede målene for markering av byjubileet:

• øke Oslofolks forståelse for byens historie, utvikling og mulige framtider
  • øke Oslofolks kunnskap, engasjement for og stolthet over, byen
  • bidra til at barn, unge og eldre bruker byen mer

Bydelene kan sende flere søknader. Det skal sendes en søknad per prosjekt.

Det er satt av en million kroner til disse lokale prosjektene nå. I tillegg til denne utlysningsrunden i 2023, legges det opp til én runde våren 2024, med forbehold om tilskuddsmidler i budsjett 2024. Tidspunkt for oppstart/gjennomføring av prosjekt/tiltak settes til høsten 2023 og ut jubileumsåret 2024.