– Jeg brenner for at vi skal ta hele byen i bruk slik at Oslo kan bli verdens mest kreative kulturby, sier Stein Slyngstad entusiastisk.

Byrådet i Oslo kommune har ansatt Stein Slyngstad i et nytt åremål som direktør for Kulturetaten

– Med Stein Slyngstad som leder får vi en strategisk og erfaren leder som kan utvikle kulturetaten videre, sier kulturbyråd i Oslo kommune Omar Samy Gamal. – Jeg er veldig glad for at Stein er motivert til å fortsette innsatsen for kultur-Oslo, og gratulerer ham med ansettelsen, sier byråden.

Slyngstad har lang og bred ledererfaring fra kultursektoren og var den beste kandidaten til stillingen. Slyngstad kjenner Kulturetaten godt og er i gang med viktige omstillinger i etaten. Under hans ledelse har etaten fått en kraftig satsing på Oslo kulturskole, med mange tusen nye plasser og flere nye kulturstasjoner. Slyngstad brenner for at det skal skapes kultur i hele byen og har blant annet bidratt til bedre tilrettelegging for lokale kulturtilbud.

– Jeg er glad for å kunne fortsette det viktige utviklings- og innovasjonsarbeidet for Kulturetaten. Dette er først og fremst en anerkjennelse av den gode innsatsen som legges ned av alle de flinke medarbeiderne i etaten vår. Jeg er stolt over alt vi har fått til sammen de siste årene, sier Stein Slyngstad, direktør i Kulturetaten.

– Kulturetatens rolle er i dag viktigere enn noen gang både for å tilrettelegge for kreativitet og et bredt kunst- og kulturliv for alle. Det er dette som gjør Oslo til en rikere by. Kultur bygger identitet og tilhørighet, derfor bør kulturaspektet komme tidlig inn i byutviklingsprosesser. Jeg brenner for at vi skal ta hele byen i bruk slik at Oslo kan bli verdens mest kreative kulturby, sier Slyngstad entusiastisk.

• Deichman: Deichman er etat for folkebibliotekene i Oslo kommune. Deichman består av 22 biblioteker over hele Oslo. Vi er Norges største og eldste folkebibliotek, grunnlagt i 1785. Et Deichman-bibliotek er et fristed for deg, uansett hvem du er. Her kan du lese, jobbe, slappe av, møte venner, eller bare være alene. Du kan låne fra vår samling på over en million bøker, filmer, cd-er og annet materiell. Det er gratis å bruke trådløst nett, PC-er og verktøy. Du betaler kun for papir og materialer når du skriver ut eller kopierer. Våre bibliotek er møteplasser hvor du kan oppleve eller arrangere alt fra konserter og tegneseriefestivaler til språkkurs og politiske debatter. Deichman vil bidra til et samfunn hvor alle føler tilhørighet, eierskap og engasjement — for fellesskapet og eget liv. Uansett hvorfor du kommer hit, drar du herfra med noe.